Rida eller ej

T

Trampe

"Vågar" jag sitta upp på pållen då han i stort sett bara gått i hagen sen nyår. Har gått lite skrittpromenader bara den senaste tiden. Jag tänker då främst på ryggmusklerna... Han är fd varmblodstravare och jag väger 68 kg.
Hade tänkt tömköra och så några veckor innan jag sitter upp egentligen men jag har ingenstans att jobba honom pga den här snön! Och det riktigt spritter i mig efter att få skritta en lång skön runda i marssolen. :bump: :bump:
Vad tror ni?

Sv: Rida eller ej

Jag tror inte det är några problem - du kan ju sitta av och gå en stund emellanåt om du vill, så att du varvar promenad med uppsutten skritt.

Vad gäller snön, så har jag tömkört (och ridit!) min häst i snö i vinter, och det har funkat jättebra!

Du kan ju alltid börja med att longera honom, kanske använda inspänningstyglar av någon form så att han bygger upp ryggmusklerna igen, men jag tror inte att det är någon fara att rida honom

Börja med en väldigt kort tur på en sisådär 20 min. Öka sedan gradvis.

min häst har mest gått i hagen sen november, jag tänkte börja skritta korta rundor nu till nästa vecka då förhoppningsvis isgatorna försvunnit. Sedan öka gradvis med själva ridningen, men vi har ingen brådska då vi båda är så otränade...

Jag tror att det inte är några som helst problem att rida på honom men som sagts tidigare så kanske du inte ska rida superlänge...
Bara för att hästen inte rids så tappar den ju inte alla muskler, speciellt inte om den har gått i hagen och lullat. Har du någonsin sett en fri häst som är helt "tom" i ryggen.. Klart den bygger egna muskler av att gå fritt. Men du får ju prova dig fram. Du märker ju när han börjar bli trött. Jag tror mer på att det är konditionen som tryter före musklerna om du bara skrittar ut.

Lycka till!

Jag har lite samma problem - en häst som ridits alldeles för lite i vinter. Har gjort så (de gånger jag vågat rida efter att ha trillat av...:angel: ) att jag ridit bort från stallet och gått hem. Då blir ridturen automatiskt inte så lång eftersom jag är för lat för att gå flera mil...:rofl: Dessutom har vi fördelen av att kunna rida uppför bort från stallet och så går jag nedför vilket känns bättre eftersom hästen tycks ha jobbigare med att "bromsa". Vet inte om det är en bra eller dålig idé - synpunkter är aldrig fel.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 649
Senast: MiniLi
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 586
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30