Rida efter massage?

Inflikaren

Trådstartare
När en människa masseras ska man vila ett par timmar innan träning. Gäller samma regel på hästar oxå? Jag har nämnligen hört allt från vila hela dan till ok direkt! Skulle behöva lite åsikter här...

Sv: Rida efter massage?

Jag kan väl inte heller ge någon exakt tidsangivelse på vad som är den "perfekta" vilan, men jag brukar ge 2-3 dagar.

Inflikaren skrev:
När en människa masseras ska man vila ett par timmar innan träning. Gäller samma regel på hästar oxå? Jag har nämnligen hört allt från vila hela dan till ok direkt! Skulle behöva lite åsikter här...

Och jag har av massör fått lära mig att hästen helst skall ut på en tur efter massagen. Inte ansträngande men så att blodcirkulationen kommer igång och för bort de slaggprodukter som frigjorts i massagen.

Jag har fått lära mig massage gör man före ridtur och och stretching efter, alltid på uppvärmda muskler.

Hälsning Maja

Det beror ju oxå lite på hur vana de är att bli masserade och hur "ansträngande" behandlingen blir för hästen.

Mina hästar masseras ofta eftersom jag läser till massör, jag masserar i förebyggande syfte och de får liksom ingen "träningsvärk" av massagen dagen efter.

Men en ovan häst som kanske hade mkt spänningar kan få en jäkla träningsvärk dan efter...

vad kostar de o ta ut en massör? o vart letar man efter dom?

När min häst har fått massage vilar han ett dygn. (enligt den massören skulle man låta dom vila ett dygn) Då har min häst inga problem med spänningar eller så, utan det blev ca 30 min massage per gång.

är det nån skillnad om hästen som blir masserad är helt utan spänningar och bara masseras igenom lätt eller om hästen har spänningar som måste jobbas med?
polarens ponny är "testobjekt" för en tjej som läser till massör.. och ponnyn har nästen inga spänningar alls, bara en liten på ena armbågen.. och då är det lugn skritttuir dagen efter bara.. sedan "som vanligt"..

Jag har en under utbildning massör på min ponny och jag skrittar dagen efter på min dam. Men hon har heller inga direkta spänningar utöver den hon har på armbågen så nu har vi börjat stretchat efter ridturerna så får vi som om det blir bättre.

Stallägaran har haft ut färdigutbildad massör som hållt på i två timmar på en utav hennes hästar å där har det sagt att hästen ska ta det lungt dagen efter. Men att man kan rida, men det ska vara lung ridning. Pågrund av slagprodukterna.

har hört att hästen som masseras regenbunder bör en dags vila/skritt dag... en häst som inte är van att bli masserad och kanske haft lite mer spänningar än normalt ska vila första dagen och sedan ridas lugnt i 3 dagar... detta är vad min tidigare massör brukar rekomendera :p

Svarar till alla. Hästarna reagerar individuellt på massage och de har olika problem så det är inte så konstigt att ni fått olika rekommendationer av era massörer. Jag brukar rekommendera ett lugnare ridpass, skritt vid hand eller liknande samma dag om inga speciella problem finns. Ut i skogen eller jogga loss litegrann. Men att lyssna på hästen eftersom de är olika. En häst som är van att få massage brukar kännas mer eller mindre som vanligt. Har masserat dag före dressyrtävling i något fall (på ägarens begäran, jag rekommenderar normalt inte sånt). Jadå, det blev fint resultat på tävlingen. Men det är precis lika vanligt att hästar reagerar med träningsvärk och känns trötta dagen efter.

Min erfarenhet är att hästen får mindre träningsvärk och mår bättre om den får röra på sig lite efter massagen. Jag har inte lyckats hitta något stöd i forskningen på varför det är så, ej heller motsatsen. Kanske ni som rekommenderar att ej röra på hästen kan visa vilka fakta ni stödjer det på?

Observera nu att jag pratar om hästar som inte har stora problem utan bara "normala" muskelspänningar som de flesta hästar har någonstans.

Min häst får ut och gå en sväng på c:a 20min efter massagen för att få igång blodcirkulationen efteråt. Detta görs dock inte alltid utan de gånger massören har sagt till om det. Har också haft "order" på att inte rida dagen efter ibland och ibland att vi skulle ut och jogga dagen efter. Alltid samma massör, och det skiljer sig beroende på problem från gång till gång. Oftast blir det dock en promenad samma dag och skrittur barbacka dagen efter.

MVH
JS

min equiterapeut tar 5-600 per behanling beroende på vad hon gör, ftast blir det massage, laser och att hon går in kiropraktiskt...

När min häst fått massage så brukar jag gå efter åt i ca 20 minuter, min massör brukar också rekomendera det. :banana:

/kallzon:bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 303
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info