Rida dressyr/allroun i hoppsadel?

Train

Trådstartare
Nu kommer jag med mina problem igen ;)

Var ute hos sadelutprovaren för andra gången idag och fich hem en ny sadel som verkar ligga mycket vbättre än den förra :)
Men trodde bara vi provade allroundsadlar då det var det jag var intresserad av... kom hem och upptäckte att det var en hoppsadel jag hade köpt! :eek: (jag borde väl märkt det tidigare :o men hon var väl medveten om att jag var dressyrmänniska och jag trodde inte vi skulle prova hoppsadlar...)

Så nu känns allt bara skit igen :cry:... Älskar ju att rida med långa läder även om det mest är uteritter och nu undrar jag hur det kommer att påverka min sits om jag fortsätter rida dressyr med den här sadeln?
Är ju livrädd för allt vad stolsits heter men tyckte ändå själv att jag satt bra i den här sadeln även med långa läder (får väl skylla på att det var därför jag inte reagerade tidigare :angel:) dock kommer det nog se väldigt knasigt ut när mina ben nästan ligger bakom kåpan :crazy:

Då det är en unghäst som jag hoppas ska muskla sig mer ville jag inte skaffa mig en ren dressyrsadel som första sadel men om ett år hade jag tänkt prova ut en ny som han ska ha kvar längre.
Men hur kommer det att fungera att ha en hoppsadel när jag mest rider markarbete/dressyr?
Det skulle ju vara fruktansvärt jobbigt och tråkigt (och framförallt kommer mina föräldrar tycka det är onödigt dyrt om sadeln ändå passar...) att åka tillbaka en tredje gång så jag drar mig lite för det... önskar verkligen att jag reagerat när vi var där istället så hade jag sluppit detta nu...

Här kommer iaf en (liten)bild på hur det ser ut:
th_SNV31470.jpg

ignorera prickarna... någon sopade nog lite

// Train

Sv: Rida dressyr/allroun i hoppsadel?

hade jag vart du så hade jag köpt en dressyr sadel som första sadel, -varför inte ?

hoppas det löser sig!

Tack för svaret :)

vet egentligen inte varför, men har fått för mig att det ska vara bättre med allround nu under uppbyggnaden... men det kanske inte spelar någon större roll..?

tycker du/ni att jag kan ha kvar hoppsadeln och rida som jag brukar med den eller borde jag byta innan sitsen påverkas alltför mycket? de hade en dressyrsadel också som jag provade en liten stund men jag sa att jag ville vänta lite med den (dels lite för att de tyckte att jag skulle köpa bägge isf...)
Kan ju alltid hoppas att han musklar sig snabbt annars så jag måste byta snart ändå ;) men han har egentilgen redan en rätt fin rygg :)

// Train

Kan du inte byta den då? Eller så kan du ju sälja sadeln och köpa en likadan sadel fast en dressyr då :p En globus clic dressyr och en globus clic hopp, borde dem inte ha samma passform, eller? Fast köpte du sadeln helt ny, så kanske du förlorar pengar :crazy:

Jo, det skulle ju vara drömmen :)
Har också funderat på att de borde vara lika, så det kan man säkert göra men jag tror inte de hade dressymodellen där...
Problemet är bara hur man ska få ej hästintresserade fräldrar att förstå en när man säger att man vill byta igen :angel:
Visserligen kanske man inte behöver ta med hästen då om sadlarna ligger likadant och då sliper man ju iaf transporthyran :)

Red med den idag och satt faktiskt förvånansvärt bra i den även om jag fortfarande hade långa läder :) så funderar nu på att låta allt lugna sig lite och önska mig en ny inprovning efter jul och lämna in hoppsadeln. Köpte den ny och borde ju få lite pengar för den iaf ;)

// Train

De är ju bara säga att: en HOPP-sadel, hoppar man i och jag vill ha en DRESSYR-sadel att dressyra i :)
Själv tycker jag de går bra att rida dressyr i de flesta hoppsadlarna, iaf bättre än allround sadlarna, usch! Men då är jag ju oxå mer en hopp-människa ;) Men dressyr sadlar är ju ändå bäst till dressyr :P

Det som skiljer en hoppsadel från en dressyrsadel är själva bommen, det är lite olika vinklar för hur bombenen ligger an på hästen.
Men om du köpt sadeln så pass nyligen måste det väl finnas ångervecka?
Sa du verkligen till om att du ville ha en allround mot dressyr?

Men när jag ser på bilden ser det mer ut som om det är en alround fast lite mer mot hopp kanske, inte en ren hoppsadel.

Om du skall bygga muskler på en unghäst och vill kunna ta några språng då och då är ju en alround absolut bästa valet.

/loppis

Hej!
Hade en månad på mig att byta om jag ångrade mig så vi åkte tillbaka idag och hämtade hem några dressyrsadlar istället :)
Förstår ju att det bästa skulle ha varit en allround men vi kunde inte hitta någon som låg bra därifrån så nu vänder jag hoppet till dressyrsadlarna iställe :)

Vi pratade ju om att jag var mer dressyrryttare och jag sa att jag nogmest skulle gymnastikhoppa lite och så... Det var gången innan som jag sa att jag ville ha en allround mot dressyr så det är väl ganska förståeligt om hon glömt det ;)

Det ska vara en hoppsadel enligt vad som står på internet (och det syns att den är framskuren när man ha överdraget på :P) men det kanske inte syns på bilden

// Train

Skillnaden på att rida dressyr i allroundsadel eller hoppsadel är inte så stor, bara hoppsadeln inte har klossar bak. Men det är inte speciellt bekvämt något av det tycker jag.
Kan du inte byta sadeln du köpt? Fanns det ingen dressyrinriktad allround som passade?

Verkade inte som hon hade några dressyrinriktade allround eller så missförstog vi varandra men nu har jag iaf lämnat tillbaka hoppsadeln och fått hem några dressyrsadlar att prova lite själv istället :)

Liknande trådar

Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 780
Utrustning Har nyligen fått en Lippo Jessica Pro utprovad och den ligger faktiskt helt perfekt på min lilla pålle. Rider mest dressyr men tänker...
Svar
0
· Visningar
693
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 293
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 665
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar