Rida dräktigt sto ?

R

R0NJA

Undrar om någon kunnig här inne vill hjälpa mig lite ?
Undrar hur länge man kan rida ett dräktigt sto "normalt" och när man bör lugna ner passen?
Stoet jag rider blev betäckt i början av augusti och är nu ca 5 månader gången. Har blivit lite tjockare men inte mycket.
Hon har även blivit känsligare vid magen (vid spänning av sadelgjord, bostning och på/av med täcke) är det vanligt ?
Annars är hon lika pigg som vanligt.
Är lite extra försiktiga då hon är gammal tant och det här är hennes första föl, hon är dock kollad av vetrinär som har sagt att hon är i tillräckligt bra form för föl. Men det här är verkligen sista chansen, då det inte blev något förra året.
Tacksam för svar!

Sv: Rida dräktigt sto ?

Betäckte mitt med i augusti och jag rider henne fortfarande helt normalt men läser av hennes humör lite mer bara. fick höra från min veterinär att jag utan några drastiska minskningar så skulle jag kunna rida normalt fram till mars "give or take" men de beror nog lite på hästen med. så länge den är pigg så ska du motionera henne så länge som möjligt för kroppen skull.

Sv: Rida dräktigt sto ?

det finns MÅNGA trådar i detta ämne, använd gärna sökfunktionen för att hitta dem så får du nog svar på dina funderingar! :idea:

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har funderat lite kring regeln i TR att dräktiga ston inte får tävla från månad fem och framåt. Är det någon som har någon idé kring...
Svar
10
· Visningar
1 469
Senast: Shaggy
·
Avel När började era dräktiga ston sparka bakbenen mot magen? Om de nu gjorde det :angel: Jag har ett sto som det är lite oklart exakt när...
Svar
2
· Visningar
1 776
Senast: Görel
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka