Rida dräktigt sto?

Diabetikern

Trådstartare
hur långt in i dräktigheten kan/ska/bör man rida ett dräktigt sto? Hur hårt? Vad ska man tänka på? och sen hur snart efter fölningen kan man starta igång stoet?

Hur har ni gjort med era hästar?

Lite nyfiken bara :)

Sv: Rida dräktigt sto?

Det finns massor med trådar i detta ämnet inne på Avel. Det finns ungefär lika många olika åsikter som det gör människor dessutom.

Jag är av den åsikten att man inte rider ett sto som har föl vid sidan. Låt stoet vara mammaledigt och bara ta hand om fölet.

Jag är också av åsikten att jag kan rida ett dräktigt sto tills hon börjar lägga på sej, sedan lägger jag av och låter henne bara vara ifred.
Jag anser att stoet har en funktion som mamma och att man inte ska mixtra för mycket med den.

Men det finns många som tycker att man ska sätta igång stoet en månad efter fölning och att stoet ska arbeta och ridas för att komma iform igen.

Ja själv har jag ingen aning eller minsta erfarenhet det var därför jag startade tråden för att få veta hur andra gjort.

Tack för ditt svar :)

Har just börjat rida mitt sto igen då hon nu är dräktig. HGar inte redit sen i april. Dels hade jag inte ritktigt tid, hennes caslikoperation klipptes upp då hon skulle bli naturligt betäckt o sedan skica ja henne till hingsten i en månad. Hämtade henne i slutet av maj. Hon fick stå fram till 45 dagen o ultrljudet.
Nu tar vi de jättelugnt. Jag vet inte hur länge ja kommer att rida henne. Kanske tills de e tre månader kvar?!?
Jag kommer nog att söka här på forumen.

Jag tycker att man ska lyssna på sitt sto.
Jag red mitt eget sto tills två veckor innan planerad fölning, sen ville hon inte längre. Jag red henne första gången en månad efter fölning, och hon vart överlycklig när sadeln kom fram och traskade med stora kliv upp till ridhuset och var arbetsvilligare än någonsin.
Jag tror att ston som är vana vid att bli ridna regelbundet saknar det.
I år var mitt sto på seminstation i en och en halv månad och hon blev väldigt glad när jag började rida henne efter hemkomsten.

När mitt sto var dräktigt red jag henne fram tills hon hade 2 månader kvar.
Jag red lugnt men märkte att hon inte trivdes med det och inte orkade så då lät jag henne vara.

faktum är att en häst med kondition klarar fölningen bättre än en som inte har det, därför är jag av åsikten att man bör rida tills man känner att stoet säger ifrån...

och jag menar inte köra slut på hästen utan man rider varligt såklart särskilt sista tiden. Kanske man bara skrittar ut 30-40 min barbacka i skogen osv....

men jag är ingen expert heller...

samma åsikt om att ett sto i bra kondition säkert har lite fördel vid fölning. Jag tänker rida mitt sto tills jag märker att hon inte vill längre. Självklart bara lättare ridning i skogen kanske lite grunder i dressyr.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Alexandra_W
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama