rida arbetstrav på stooor häst

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan! Nu har jag fått hem min nya häst och det är dags att börja träna ordentligt igen, har tappat mycket på ett halvår... Min gamla häst är väldigt markbunden och enkel att rida nedsuttet på, men den nya har världens Schwung så sitter som en liten trasdocka i sadeln vid nedsittning. Vad har ni för tips för att snabbare lära sig detta? :o gärna andra tips än rida utan stigbyglar och träna magmusklerna för att orka sitta emot ordentligt, det har jag nog listat ut själv!

Sv: rida arbetstrav på stooor häst

Min förra foderhäst hade en fruktansvärd trav att sitta i, jag provade allt för att försöka sitta kvar. Det som till sist fungerade så att jag faktiskt satt i sadeln upptäckte jag "av misstag" när jag hade testat alla möjliga metoder för att lära mig sitta ner i traven utan resultat, och jag gett upp. Jag bestämde mig för att bara fortsätta rida trots att det skumpade och se till att jag satt rätt på hästen, så kanske jag någon vacker dag slutade skumpa. Att jag helt enkelt koncentrerade mig på min sits gjorde att jag plötsligt kunde sitta i traven. Jag koncentrerade mig på att jag satt precis rakt på hästen oberoende hur mycket jag studsade, och hade lååånga ben. Av någon anledning när jag koncentrerade mig på att länga benen och sitta rak slappnade jag av i bäckenet och slutade skumpa. Jag föreställde mig att mina mag- och ryggmuskler var som väggar framför och bakom överkroppen så jag varken kunde falla framåt eller bakåt, och då satt jag stabilt. Jag vet inte om det fungerar för dig, men för mig var det som ett mirakel. :)

När jag skulle lära mig sitta ner så gjorde jag så att jag red lätt nåt steg, sen satt ner något. så blev det fler och fler steg hela tiden och till slut klarade jag av att sitta hela tiden :)

Tips ett, blir som nån redan varit inne på: skumpa på bara.

sen är det ju så att en lösgjord häst släpper ner dig och du kan påverka, som en god cirkel. Och tvärtom, icke lösgjord och du halkar runt i sadeln som aldrig förr.

På min stora tycker jag att lösgjordheten är det viktigaste för att komma ner i sadeln. Märks jätteväl när han inte är igenom ryggen ordentligt och inte trampar på med energi framåt. Tycker att många stora hästar gärna går utan energi och blir bara stora och gängliga i ryggen istället för att komma ihop. Så jag tycker det viktigaste är att hästen är framför skänkeln och jobbar på:)

Tack för tipsen! Jag sitter ju genast mycket bättre då hon slappnar av och jobbar på ordentligt, men det är främst vid övergångarna eller då jag börjar jobba i arbetstrav som jag inte kan varken sitta ner ordentligt eller hålla ihop henne. Det gör ju så att hon sänker ryggen och sätter huvudet som en stjärkikare -> jag skumpar ännu mer. Det gäller väl helt enkelt att lära sig hitta känslan i alla lägen?

Jag hade samma problem på min förra häst.
När jag fick honom så tog det ett bra tag innan jag kunde sitta ner och jobba utan att skumpa runt.
Jag gjorde som någon innan sa, tog det i små steg. Till slut lär man sig. :)
Först kan man sitta ett par steg sen får man rida lätt igen, sen kan man sitta längre och längre.

En vacker dag gör man det som man knappt trodde gick, man sitter och rider ett helt pass utan att "anstränga sig" :D

Uh, det där med övergångarna känner jag igen :p försök bara sluta tänka på att du skumpar, och fundera istället på hur du jobbar och gör t.ex. en övergång. Börjar du tänka på att du skumpar kan du inte koncentrera dig tillräckligt för att rida igenom övergången. Testa att göra övergångar först i lätt trav, eftersom då tänker du inte på skumpandet och kan koncentrera dig på att rida, gör sedan samma sak i korttrav, och försök behålla samma känsla som i lättraven. Lättare sagt än gjort, I know...;) lycka till! :)

gärna andra tips än rida utan stigbyglar och träna magmusklerna för att orka sitta emot ordentligt, det har jag nog listat ut själv!

Fast, det kan vara lite av ondo att sitta ner utan stigbyglar om det är väldigt skumpigt tycker jag, man får passa sig så att man inte sitter och klämmer sig fast med låren, då blir det ännu värre! Fast det kanske bara är jag som upplever det så :o

Annars är väl mitt främsta tips att rida så många olika hästar du kommer över.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 271
Senast: mily
·
Ridning Hej! Jag önskar alla era bra tips för en häst som tappar lite bjudning när man släpper spöt och rider in på tävlingsbanan. Jag hade...
Svar
11
· Visningar
1 535
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 498
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar