Rid - ord! Behöver hjälp!

M

moontje

Hej!
Jag skulle vilja ha lite hjälp med vad alla dessa rid - ord betyder xD
Och med det menar jag, vad heter det t.ex när man går 'sidvärdes' ?
Kan göra volter osv, men har aldrig lärt mig vad alla dessa ord betyder..
Hörde häromdan ordet 'halvhalt', hade ingen aning vad tjejen menade..
Ska med min häst till ridskolan nån dag med en kompis, ska alltså rida med i hennes grupp med min häst. Men Tänk om dom skulle säga något ord som jag inte ens vet vad det är? xD
Snälla hjälp!

Sv: Rid - ord! Behöver hjälp!

har du egen häst men vet inte vad en volt är?

sidvärtsrörelse är tex skänkelvikning, hästen går åt sidan. lägga en volt= rida i en cirkel (bra förklaring?) och halvhalt är typ att stanna upp fast ändå inte. du gör en halv-halt. typ :P är kass på att förklara haha men hoppas du hänger med =)

haha xD inte det minsta faktiskt xD
Jo, jag kan göra en volt, vet vad det är. Vet hur man får en häst att gå åt olika sidor osv, men vet bara inte vad alla dessa namn betyder på rörelserna typ xD
Skänkelvikning t.ex xD
Tror jag vet vad det är, isåfall kan jag göra själva rörelsen men visste inte att det hette så.
Att jag inte vet vad allt detta heter är för att jag aldrig riktigt har lärt mig det xD Har gått på ridskola (dock några år sen), fått privatlektioner och varit skötare på en häst i 4 år innan.
Har haft hästen i 4 år

Med "sidvärtes" antar jag att du menar skänkelvikning.

Och att du med egen häst inte känner till begreppet halvhalt känns för mig ganska konstigt.
Halvhalt:
En halvhalt är precis vad namnet anger: en halv halt, en upptagning; en förhållning och en eftergift för att göra hästen uppmärksam på en kommande rörelse, men också för att förbättra hästens takt, form och balans, liksom för att förbereda hästen på en övergång till en lägre gångart.

En halvhalt åstadkommer man om man genom att sitta djupt i sadeln, driva med skänklarna och förhålla med tyglarna. Då sätter hästen bakdelen under sig och blir mer balanserad. Det är viktigt att ryttaren genast lättar i handen. Beroende på situationen kan man göra fler halvhalter efter varandra.

I princip så gör man en halvhalt innan man påbörjar någonting nytt, för att uppmärksamma hästen på att det händer nånting nytt.
Innan volt: Halvhalt
Innan galoppfattning: Halvhalt
Osv..

Senast ändrad:

Eller ännu neklare förklarat - en halvhalt är när du ber hästen att gå lite långsammare men bibehålla samma gångart, du kramar tygeln och sitter tyngre i sadeln. Efter en sekund lättar du på tygeln igen, dvs ger eftergift. Har hästen inte lyssnat gör du samma sak igen och igen tills du får hästen att gå i det tempo du önskar. En halvhalt ska vara en mycket mjuk rörelse med mjuka men tydliga hjälper.
Detta gör du som sagt för att "fånga upp" hästen och göra den uppmärksam, eller för att få en het häst att lugna sig lite.

Men det låter ju konstigt att du gått på ridskola och även fått privatlektioner och aldrig lärt dig ens dom enklaste orden? Ridlärarna använder ju nästan alltid sådana ord även i nybörjar lektioner ganksa fort, och privat instruktörer brukar göra samma. Plus man brukar ju lära sig själv också om man har intresse, finns ju mcyekt läs material även om man itne tar lektioner.

Jag föreslår att du läser en bra grundläggande bok om dressyr, som förklarar vad dom här sakerna 'orden' är, elelr googlar dom eller nåt så får du nog upp ganksa mycekt info om vad exakt man menar.

Okej xD men då fattar jag vad du menar :)
tack :p

hej praefatio, inte för att vara beserviser nu, men..
en halvhalt behöver ju inte alls vara för att man vill att hästen ska gå långsammare, men du kanske bara ville "förenkla?" Och en häst som är het kan bli ännu hetare med många halvhalter, det är som att gasa när du har kopplingen nere typ :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 151
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 952
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 830
Senast: Nordx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama