Richmond Park till Pessoa???

M

Medea

Har inte varit hemma i Sverige pa 8 manader och har inte hallit mig helt uppdaterad med vad som hander pa hemmafronten, men blev forvanad nar jag var inne pa Rodrigo Pessoas hemsida och sag att han numera rider Zettermans Richmond Park.

Ar det bara jag som varit bortkopplad fran verkligheten eller var det har nagot nytt?? :confused: :confused: Har kollat pa bade forbundets hemsida och har och hittade inget om det.

Citat fran Pessoas hemsida:

Richmont Park (93-ish-Coever Diamond Boy x Smooth Stepper), is a horse that arrived in the Pessoa's Trainning Center only two weeks ago. The 12 years old Irish horse is Team Bronze medalist in the 2002 World Championship with the Swedish Team, he's very experienced, and a good reinforcement to Rodrigo's horse team.

'Richmont is a good horse, with a lot of qualities. He was ridden by an amateur rider, and we are doing some adjustments, but I think it'll not take to much time.' said Rodrigo before the competition.

In fact the good results just came. On Thursday (May26), in the 'Trofeo Sony-Ericsson', 1.40m class against the clock, they finished second, behind Steve Guedart and Campus 8 (SWI). On Friday Rodrigo and Richmont Park was 4th in the 'Trofeo AC Hoteles', 1.45m jump-off class, won by Robert Whitaker and Karina (GBR).

Ok, Zetterman ar ingen Pessoa, men ar det inte lite grovt att kalla honom amator...? :confused:

Sv: Richmond Park till Pessoa???

Jämfört med Pessoa och grabbarna i världseliten är han väl det...

Men jag hade inte heller hört att hästen skulle till Pessoa!!

/C - lika bortkopplad! :D

Hmm...jag såg Richmond hemma på Roines gård för två veckor sen, så då måste han åkt precis efter det.. Men det jag har hört är att han ska säljas. Frågan är om Pessoa köper honom eller om han ska vara där för försäljning?

Royne Zetterman är ingen amatör, han är proffesionell, då han lever på det han gör.

Han red honom i madrids grand prix igår

Rodrigo. De var placerade i alla klaseer de startade. 9:a i GP tror jag

Zenith skrev:
Royne Zetterman är ingen amatör, han är proffesionell, då han lever på det han gör.

Fast det där är väl ganska relativt :crazy: Jag tror inte riktigt att det var det som Pessoa syftade på när han kallade Royne amatör.

Om man jämför med världseliten så kan man nog kalla honom det, han lever ju faktiskt inte på sitt tävlande som Malin Baryard, Pessoa och dom andra gör utan han lever ju på sin hästförsäljning/förmedling.
Dom kronorna han hoppade in förra året kan han nog inte leva så gott på och några storsponsorer har han ju inte:crazy:

Det var ju verkligen synd att ännu en riktigt bra svenk häst försvinner ur landet! Synd att inte ägarna har "råd" att tacka nej till de utlänska köparbuden. Fast hade jag varit ägaren hade jag nog också sålt utomlands tyvärr, det lönar sig ju inte att ha kvar hästarna här oftast, om man inte heter Kristina Larsson :smirk:

Men iaf kul att någon toppryttare som Pessoa fick honom och ingen bortskämd rik ung dam som inte gått ut high school.

JAg tror nog bara Pessoa har hästen till försäljning , liksom han har Marias hästar till försäljning.

Antagligen är det så... Han har ju inte gått så jättebra med Roine i år vad jag har förstått?

Så trist för Royne att han blev av med den fina hästen.
Men jag förstår ägarna, de kan ju inte idka välgörenhet och behålla hästar de vill sälja, eller sälja till underpris om ryttaren som har hästen inte vill betala det de begär.

Och en valack är det ju inget avelsvärde på heller, vilket det ju i allfall är på tex Flippan. Gissar att den ägaren kan får skapligt bra betalt för Flippans föl, och då får hon ju "tillbaka" en del pengar där.

Personligen skulle jag vara så skitstolt över att ngn som Pessoa ens ville rida min häst, så jag skulle med glädje hellre ha hästen hos honom, även om det "bara" var för försäljning... :o

Richmond Park ägdes av Royne (i och för sig med ytterligare en delägare men det var han själv som innan valde att sälja halva hästen till denna hästägare), så det är ju inte så att han blivet "av" med honom utan han vill helt enkelt sälja honom. Han har ju inte funkat så bra de sista åren med Royne och var inte längre Roines "förstahäst" utan det är Isak nu.

Ja, det var väl det jag trodde. Det är nog knappast så att Roine säljer för att han inte har råd att ha kvar hästen...

Blev väldigt förvånad när jag såg Richmond sist (har iofs inte sett honom på så nära håll förr), det var en jäkligt mycket snyggare häst än den man har sett på tv.. :angel: En hästskötare/stalltjej red honom, han såg maffig ut och rörde sig riktigt flott..! :d

"The horse's owner want to sell him, and send Richmont to me to show him in the competitions and to be responsible by the business. It is good because we have another good horse in our team, and depending in it's results we could found someone to buy the horse with us." Said Rodrigo.

Hittade just detta på R.Ps hemsida.. verkar ju ändå som om R.P vill behålla hästen, bara få in någon delägare..?

Rodrigo behöver ju verkligen någon ny häst för de stora klasserna, han är ju förvånandsvärt "dåligt" beriden. Har ju bara Balubet som kan gå de största uppgifterna och han är ju till åren kommen nu. Har ju sett några gånger hur han fått ta in Harry Potter i stora klasser för att spara på Balubet och det är ju ett snäpp för stort för den hästen. Ganska konstigt att han inte har fler bra hästar med tanke på att han ju är en av världens absolut bästa ryttare, man ser ju hur bra det går direkt tex när han kom upp på Carlot som ju dessutom är en total motsats att rida jämfört med tex Balubet. Tycker han borde inte ha problem att hitta hästägare som vill ha sina hästar hos honom.

Har för mig att jag läste att de var tvugna att hitta fler som ville gå in med andelar i Richmond för att han skulle få stanna hos Royne. Antagligen är det väl så att de inte har funnits några intressenter så han har gått till försäljning istället. Alltså inte bara en delägare.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 674
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: 95johsv
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
963
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
849
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst