C

Cesar

Någon som vet/hört något om Riccione (finns i flyinges avelsprogram). Hur har hans avkommer blivit? Det står att han är en förädlare, stämmer det? Hur nedärver han gångarter och temperament, ridbarhet? Andra åsikter är också mycket välkomna. Själv tycker jag att han verkar mycket trevlig!

Sv: Riccione

Jag träffade en avkomma i Tyskland. Han var iofs bara 3 år och inte inriden. Han var däremot riktigt trevlig typ, lite busig en häst med humor skulle jag säga. Han rörde sig mycket bra under löslongering.

Jag tror han kommer bli ganska stor, runt 174 cm.

Ska se om jag kan få in en bild på honom.

Ricciones stam är ju hyperintressant. Pappa är ju den välkända Regazzoni, pappa till min häst :D , och han behöver ju ingen närmare presentation men farfar är ju Rubinstein.
Morfar Arogno är en elit trakhenerhingst som är far till bla. Schwadroneur, min hästsmorfar, Karon, som är far till elithingsten Caprimond, mfl. Arogno är en av de bästa trakhenerhingstarna som någonsin funnits.

Ricciones mormorsfar är ju Bolero och det är ju en också en av de absolut bästa hingstarna som har verkat i tyskavel, enl. mig alltså :D

Bara stammen gör att jag blir helt lyrisk över denna hingst.

Tänk på att det Flyinge skriver på sin hemsida är reklam, så att man får ta det med en nypa salt ;)

Själv har jag lite svårt att förstå att man vill kalla en hingst med så lite fullblod i sig för förädlare, men vad vet jag. Den enda avkomman jag sett är Richfield.

Görel skrev:
Själv har jag lite svårt att förstå att man vill kalla en hingst med så lite fullblod i sig för förädlare, men vad vet jag. Den enda avkomman jag sett är Richfield.

Jag håller med dig trots att han är 25% trakhenare. Den Riccione avkomman jag sett är inte av den ädlare typen.

Man bör ta det mesta som Flyinge skriver med en nypa salt.Var och varannan hingst anses som modern och typförädlare enligt dem...min åsikt är nog inte densamme alla gånger. :smirk:

Jag tyckte inte heller att Richfield var särskilt ädel, och har för mig att han också omtalats som förädlare.
Han har ju dessutom pansarkryssaren Patron i fjärde led :crazy:

Vet bara 2 avkommor efter R.
Ett sto, finlemmad och högrest, rör sig fantastiskt.
En hingst, något grövre, högrest och rör sig mkt bra.

Det är som med alla hingstar, man måste väga in för och nackdelar, försök att kolla runt på fölvisningar eller 1-2 åringar nu i höst och se lite avkommor.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 431
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka