Retriever gammal vid 7år?

Sv: Retriever gammal vid 7år?

Vad tycker hon om att simma? Tänker att om hon nu inte är så sugen på att röra sig kanske simning är ett bra alternativ? Om hon bara är allmänt stel kanske simning i kombination med stretch och massage skulle göra henne gott?

Hon älskar att simma men får nå fruktansvärda fukteksem som sprider som löpeld väldigt lätt. Enda sättet att slippa dem är att inte bada ute - alls. Simma i bassäng räcker min ekonomi inte till i dagsläget men jag hoppas få utrymme för det snart nu när jag ska börja jobba igen.

Hmm, den där övervikten känns ändå som lite skum... Cushings..?

Jag hade nog bett om att få lite prover tagna.

Kortisonbehandling brukar göra djuren överviktiga och näst intill omöjliga att banta ner. Man måste ge dem långt under dagsransonen vilket gör att hundarna inte får i sig alla ämnen de behöver om man svälter dem för mycket. Min katt blev en boll under de månader han åt kortison, direkt vi tog bort kortisonet började han få tillbaka sin ursprungliga vikt. Ändå åt han inte mera alls under kortisontiden

Fast jag har inga problem att hålla vikten på min. Däremot ser han lite bukig ut eftersom han är svår att muskla pga kortisonet. Man blir inte fet av kortison, vad jag vet, utan samlar vätska och får svårt att bygga muskler.

Fast jag har inga problem att hålla vikten på min. Däremot ser han lite bukig ut eftersom han är svår att muskla pga kortisonet. Man blir inte fet av kortison, vad jag vet, utan samlar vätska och får svårt att bygga muskler.

Ämnesomsättningen kan påverkas. Dessutom ger brist på muskler sämre ämnesomrättning än om hunden är ordentligt musklad. Skönt att du slipper det problemet, vet många som kämpat som tokar. Det är ju frustrerande att inte få ner dem i vikt :(
Här kan man läsa om människor som äter Kortison och viktuppgång

Senast ändrad:

Om det var min hund så skulle jag få gjort en ordentlig koll hos veterinären.

Kortison kan påverka kroppen negativt, bl a genom övervikt men även på annat sätt. Fästingsjukdomar kan också påverka. Så kan även hundar bli dementa på olika sätt och vid olika åldrar precis som vi människor. Att jag funderar på demens beror på att du säger att hon helt plötsligt inte vet vad apportera är och att hon har gått tillbaks till valpstadiet och snor mat lite hur som helst.

Håller tummarna för att det är något som kan rättas till så att hon blir bättre eller helst helt bra.

Kl

Att hunden visar cushingsliknande symtom är nog inte så konstigt då den står på kortisonbehandling. cushings beror på en överproduktion av kortisol. kortison och kortisol har liknande effekter. i höga doser är ämnena immunosuppresiva, vilket medför att de hämmar allergier. nu är jag iofs bara humanmedicinare, och dessutom student, men har förstått att däggdjurens hormonsystem är ganska konserverade mellan arterna generellt

Senast ändrad:

Hon älskar att simma men får nå fruktansvärda fukteksem som sprider som löpeld väldigt lätt. Enda sättet att slippa dem är att inte bada ute - alls. Simma i bassäng räcker min ekonomi inte till i dagsläget men jag hoppas få utrymme för det snart nu när jag ska börja jobba igen.

Funderar bara lite på om det för att inte få fukteksemen hade fungerat att helraka henne?
Inte vackert, men borde inverka positivat på både klådan från allergin och fukteksemen. Men frågan är om det påverkar tillräckligt för det ska fungera att använda simning som motion för henne.

Bara lite allmäna funderingar...
Jag kan tänka mig att allergierna i sig gör att hunden åldras fortare.
Kan bara snabbt jämföra med mig själv som är allergimänniska, har jag en dålig period så skapar allergin i sig så mycket tex, konstant huvudvärk, en enorm trötthet. Är kanske inte så konstigt när hela fenomenet allergin går ut på att kroppen får flipp och börja utkämpa ett "krig" som inte ens finns...

/Camilla

Ämnesomsättningen kan påverkas. Dessutom ger brist på muskler sämre ämnesomrättning än om hunden är ordentligt musklad.

Det stämmer ju såklart. Tänkte inte så långt.
Tänkte bara att det måste vara vanskligt att banta kortisonhundar för hårt. Hur vet man om det inte bara är vätska som gett viktuppgång?

Funderar bara lite på om det för att inte få fukteksemen hade fungerat att helraka henne?
Inte vackert, men borde inverka positivat på både klådan från allergin och fukteksemen. Men frågan är om det påverkar tillräckligt för det ska fungera att använda simning som motion för henne.

Har testat att raka de utsatta områdena (haka, kinder, hals och bringa) men det hjälpte inte märkbart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka