Rethostan från helvetet!

hier

Trådstartare
Nu är goda råd dyra, kära Buke-orakel!

Jag hostar sönder mig, gör det ibland efter förkylning.
Var på vårdcentralen i fredags och fick Bricanyl och Mollipect (slemlösande och luftrörsvidgande). Kompletterar på nätterna med Nipaxon (hostdämpande).

Trots denna cocktail hostar jag fortfarande som om lungorna vore på väg upp :(
Ringde tillbaka till min husläkare imorse och klagade på att det bara har blivit värre, att jag har blivit snustorr av medicinerna. Hon sa att man inte kan göra så mycket mer nu. Dricka honungsvatten sa hon - det gör jag redan. Måste dricka vatten var 20:e minut..

Vad kan jag mer göra? Har sovit 1-2 timmar max i tre dygn nu, MÅSTE sova inatt. Provat att duscha varmt och dricka varmt, huvudet högre, etc, men inget funkar.

Någon som sitter på en bra huskur? :arghh:
 
Sv: Rethostan från helvetet!

Nu vet jag inte om det funkar, har inte testat själv än, men efter min förra förkylning i somras fick jag detta "recept".

Vi har mängder av bikarbonat i kroppen och vid en försämrad andning är nivåerna lägre. Det gör det svårare för kroppen att upprätthålla en bra pH-balans då bikarbonatbufferten säkerställer detta.

Dag 1-3: 2 kryddmått i 2 deciliter vatten max 4 gånger om dagen med två timmars mellanrum.

Dag 4 och tills problemen är borta: 2 kryddmått i 2 deciliter vatten 1 gång per dag

Tänk på att dricka tillräckligt med vatten då bikarbonat innehåller natrium (salt består av natriumklorid). Ett enkelt sätt att kontrollera om du får i dig tillräckligt med vatten är att kolla lukt och färg på din urin. Gult till ljusgult och väldigt svag eller ingen lukt indikerar att du får i dig tillräckligt med vatten
Bikarbonat bör ej tas i samband med tyngre måltider, exempelvis kött från ko och gris.

OBS! Bikarbonatkuren bör inte pågå längre än 14 dagar eller tas av personer med nedsatt njurfunktion.
 
Sv: Rethostan från helvetet!

Hej!

Jag hade också hostan från helvetet för inte så länge sedan. Hade tydligen luftvägskatarr, fick Mollipect och Bricanyl och Cocillana utskrivet. Tog bara Cocillana när det verkligen krisade då jag blir rätt påverkad av det.

Honung är skitbra! Men honungen förlorar sin effekt om värmer/hettar upp den (tex honungsvatten eller te) så ät honungen som den är istället.

Stora mängder vatten. Vatten tunnar ut slemmet och driver ut det fortare. Min läkare sa att jag skulle dricka fyra liter om dagen.

Jag är inte helt återställd än trots att det har gått två månader. Man får ha tålamod! Nu hostar jag nästan inget på dagarna, men en del på kvällarna. Tar ingen medicin alls förutom mycket vatten och honung.

Krya på dig!
 
Sv: Rethostan från helvetet!

Jag rör ner honungen i ljummet vatten/te, klarar inte av att äta den som den är.. Försöker egentligen undvika allt vad socker heter men jag får väl dispens nu, hostmedicinen innehåller ju också socker :p

Frågan är nu om jag vågar ta en sömntablett ikväll. Vill ju inte få någon apné eller andningsuppehåll i sömnen..
 
Sv: Rethostan från helvetet!

Har fått cocillana någon gång förut, men kommer ihåg att jag blev yr och mådde illa när jag la mig, ungefär som när man är alldeles för full. Antar att det beror på att det är morfin i den. Men ska höra igen imorgon med vårdcentralen. Finns det inget annat än Mollipect eller Cocillana?
 
Sv: Rethostan från helvetet!

Acetylcystein har varit aningen bättre som slemlösande än Mollipect för mig.
 
Sv: Rethostan från helvetet!

Jag lider med dig, genomgår samma grej nästan.
På dagarna hostar jag lite, men kvällar och nätter hostar jag massor och är alldeles "tjock" i öronen och hör mindre än vanligt.

Min lösning, som kanske inte är nån lösning utan bara ett sätta att genomlida det, är att sitta upp helt och sova. Det funkar inte för mig att halvligga för jag hostar och öronen värker och så kravlar jag runt i sängen när jag sover till slut ändå. Så det blir att sitta helt upp i hörnet vid väggarna med en liten kudde mellan huvudet och väggen så att öronen inte lutas åt något håll och benen invikta lite under mig så att jag inte glider ner, och så en kudde i knät. Detta och vatten i massor och Oxis, Pulmicort, nässpray och så dubbel dos av Rinexin OCH halstabletter av valfri sort. På så vis får jag sova runt 5 timmar per natt, trots flera uppvaknande pga hosta och öronvärk. Det viktigaste för mig är att sitta helt rakt, så gott det går.

Detta har jag testat i många år nu och för mig är det det enda som har hjälpt mig att få sova när jag har sådan här hosta och örontrubbel. Jag tar ju Rinexin mer eller mindre alltid pga att mina öron är som de är, men nu tog jag inte på några dagar och kom på det när jag haft ont i halsen en dag. Ont i halsen är lika med örontrubbel, och örontrubbel är lika med ont i halsen. Och givetvis fick den lilla förkylningen fäste en kort stund innan den flög i väg igen och kvarlämnade hosta och ont i öronen.

Det går ju över som tur är, det hjälper att tänka så när man sitter där och förbannar skiten. Ha det som mantra! :D:p
 
Sv: Rethostan från helvetet!

Det finns inga effektiva hostmediciner förutom de medel som innehåller etylmorfin eller kodein (som i sin tur omvandlas till morfin som verksam substans).
 
Sv: Rethostan från helvetet!

Dricker vatten med bikarbonat mot min halsbränna nu och den har noll effekt mot min hosta.
 
Sv: Rethostan från helvetet!

Jag måste ha huvudet högt, ligga ner är dödsdömt och dessutom så måste jag somna med en halstablett, säkert farligt..men det funkar för mig!
 
Sv: Rethostan från helvetet!

Jag brukar också få sån hosta efter en förkylning och det enda som hjälper då är cocilana. Tyvärr så brukar jag bli lite illamående när jag tar den, men väljer det framför att hosta sönder sig.
 
Sv: Rethostan från helvetet!

Huskur mot både halsont och rethosta

Häll kokande vatten över en bit hel kanelstång och en bit färsk skalad ingefära
Låt dra en stund

Fiska upp kanelen och ingefäran och pressa i lite färsk citron och en sked honung
 
Sv: Rethostan från helvetet!

receptfria hostmediciner har ingen som helst verkan förutom placebo, fick jag höra från någon studie. Har tyvärr ingen källa. Men hittade detta : http://www.vitaminsidan.se/nyheter/hostmedicin-har-ingen-effekt/

TS: Det som hjälper är tex cociliana. Men Akta dig för den om du kan, starka grejer, många knarkar på den. Jag kan inte dricka den för jag får kramper i gallgångarna och får åka ambulans ;)
 
Sv: Rethostan från helvetet!

nu är väl inte Wikipedia den bästa källan varken generellt eller när det gäller läkemedel.
Studier på senare år har väl visat att slemlösande hostmediciner inte har någon större effekt. Men det står säkerligen fortfarande i fass att de används som slemlösare.
Noskapin har ett annat angreppssätt mot hostan, frågan är väl bara om det är rethosta utan slem som TS har (då kanske det kan funka) eller om det bara är vansinnigt irriterande förkylnings-rest-hosta, som kanske är dumt att dämpa genom påverkan på hostcentrum i hjärnan....
 
Sv: Rethostan från helvetet!

Jag hostade så jag bröt ett revben när jag bara fick tag på noskapin. Det är så klart inte en vetenskaplig studie, men så bra funkade den på mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp