Respektlös mot andra hästar

I

idak

Jag har försökt leta efter andra trådar som tar upp detta problem men inte hittat några. Jag har köpt ett 4-årigt sto för ca en månad sedan. Hon fick en box i sitt nya stall utan boxgrannar och står ensam i hagen. Efter en vecka hade hon sparkat loss en bräda i boxen för att en häst hade gått förbi utanför. Igår fick hon en boxgranne och det hände igen, så hon fick byta box så hon inte har några grannar igen. När en häst går förbi hennes hage så "attackerar" hon och sparkar rakt ut mot dem. Hade inte eltrådarna varit i vägen vet jag inte vad hon hade gjort. Hon är ännu värre om hon har hö.

Enligt förra ägaren har hon gått på stobete två gånger så hon har varit tillsammans med andra hästar tidigare.

Vad ska jag göra? Hon trasar ju sönder boxen och snart vågar de inte gå förbi hennes hage med andra hästar. Vad kan hennes beteende bero på? Går hennes beteende att förändra på något sätt? :confused:

Sv: Respektlös mot andra hästar

Kan det vara så att hon är osäker för hon har flyttat till nytt ställe? Hon kanske inte har acklimatiserat sig riktigt än?

Det där med maten beror ju säkert på att hon vaktar den. Har haft hästar som varit så när de kommit till mig, men när de fått fri tillgång på grovfoder så har de lugnat sig.

Sv: Respektlös mot andra hästar

Jag tror nog att det mesta hänger på att hon är rädd om sitt hö. Hon gjorde likadant mot grannen i hagen bredvid i förra stallet när jag var och tittade på henne. Har pratat med hennes uppfödare också och de säger att hon är sådär när det gäller mat. Jag har funderat på det du säger att fri tillgång kan lugna ner henne och hon kommer få gå på fri tillgång från och med nästa vecka. Jag hoppas att rädslan för att någon ska ta hennes mat försvinner med tillgången på maten.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar