S

spanglish

Min häst är riktigt bångstyrig och gör lite som han vill. han går knappt att hålla när vi går till hagen och är inte uppmärksamm på mig... HAr någon några övningar för att få honom repektera mig?

Sv: Respekt

ta hjälp av någon kunnig.Låt honom aldrig gå före dig eller gå på dig,Stannar du ska han stanna osv.Svårt att beskriva så här.Jag hade samma problem med min unghäst eller nästintill och vi började träna väldigt mkt på detta och nu är hon toppen igen att hantera.

ta hjälp av någon nh tränare, som visar hur du skall börja och lite olika övningar. Du behöver bygga upp ledarskapet och din häst måste få mer respekt för dig.
Prova lite olika nh metoder, och känn vilken som passar er bäst.
Hoppas det går bra för dig och din häst:banana:

Svårt att råda utan att ha sett er irl, men lite generella råd;

Stå på dig och var konsekvent.
Ha en plan med allt du gör, dvs 'Vad vill jag uppnå?' 'Hur ska jag gå tillväga?' 'Vilket beteende tolererar jag?' 'Vilket beteende tolererar jag inte?'
Försök analysera ditt eget beteende gentemot hästen. Du kanske säger tusen saker som du inte egentligen menar?
Och ta gärna hjälp av någon utomstående kunnig.

Träna på att leda hästen.

Du kan ha träns eller kedjegrimskaft som du lägger om nosen.

Ha en pisk i handen.
Träna att leda först i skritt,hästen får inte gå förbi dig,sätt då upp pisken framför honom och gör halt,hästen får inte heller gå på dig,tramsa med huvudet mot dig .

Lär hästen att backa.

Du kan träna på detta i liten rundcoral eller padock, hästen ska lära sig att lyssna på dig oavsett vad som händer runt omkring.

Ett sätt som har funkat för mig är följande: Ha ett långt grimskaft och börja gå, håll det lite löst och låt honom gå som han vill, MEN när han går förbi dig i "sadelgjordsläge", då tar du tag i grimskaftet under hakan med vänster hand samtidigt som du knuffar undan hans bakdel med höger hand ( samtidigt som du går framåt själv), det är lite svårt att förklara men det blir som att han går i en liten cirkel runt dig motsols (vänster). Då kommer han plötsligt att befinna sig bakom dig igen. Upprepa detta varje gång han går förbi dig!! De brukar fatta ganska snabbt även om man får upprepa det då och då. En till övning som kan vara till nytta är att ut och gå i skogen med honom. Gå över stoc och sten, under grenar, mellan träden, Superbra träning för hästen att följa dig. Man kan försöka vara lite förutseende i början och snabbt smita runt ett träd så att hästen kommer på "fel sida" och måste ge efter för tryck och följa grimskaftet runt trädet. Med dess övningar har jag fått en mkt uppmärksam och lyhörd häst som stannar när jag stannar, backar när jag backar och springer när jag springer. Lycka till!! :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
799
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama