Resistenta parasiter/maskar

O

ocean

Resistenta parasiter

det har blivit allt vanligare med att parasiter blir resistena mot avmaskningsmedel , .
Orsken till detta ligger i att nästan alla hästägare använder avmaskningsmedek regelbundet/rutionmåssigt. i förebyggande syfte , istället för när de kanske mot förmodan fått mask ,

rapporeter främst från USA visar att antalet resistenta maksar ökat mycekt de senaste året ,

så tänk på att kanske inte ha som rutin att avmaska regelbundet utan när kanske först när mask upptäckts !
för blir det resistena blir problemet än värre,

en undersökning bland hästägare vidare att 96% använde avmaskningsmedel minst 1 ggr /år , och mindre än 1% kollade avföringen .

nåt att tänka på ...

Sv: Resistenta parasiter/maskar

som enskild är det nog lätt att kolla innan man maskar , men har man t ex ett stuteri eller ett stort travstal där antingen det är stor omsättning på hästar eller mycket unghästar så kan man inte ta träckprov på hästarna stup i kvarten...nya kommer hela tiden...det är ett stort problem och jag har själv haft en ettåring med spolmask resistent mot ivermectinprep....

Sv: Resistenta parasiter

Jag läste också det...skrämmande. Men det är något märkligt med hästfolk...dom tar evigheter på sig att ta emot ny forskning. Sånt fattar jag inte. Menar att: tex: träckprov kostar ju en struntsumma om man jämför med vad tex en Ivomecspruta 3 ggr/år kostar. Om nu inte hästen uppvisar mask, jag då tjänar man in mycket pengar där. Samma med höanalyser. Men tydligen är de flesta hästmänniskor ofantligt rika och kan strö pengar hur som helst ;). Undrar varför merparten av allt folk är så rädda att prova nya saker ?!

kan hålla med om att i stort stall , kan bli svårare , men för deras egen skull , så får man försöka undvika bäst det går ,
har man vl fått resistenta maksar är det kört , det är helt klart ett stort problem ,
men som jag känenr det så man tar inte pencelin om jag kanske skulle få bihåle inflamation , (som ett exempel) men samtidigt inte bli för restrektiv , det hela är en hårfin balansgång

ja det är verkligen skrämmande ,
får hoppas att de tar till sig de nya rönen och inte gå i invanda mönster ,
hehe ja måste vara ofanligt rika ;)

kan ju beropå lite lättja också vad vet jag ,
man tar inte pencelin för att man kanske får bihåleinflamation ..

.

Hmmm, det är väl dyrare att ta träckprov än att maska !!??

Dessutom är det inte så enkelt att komma tillrätta med som ni tycks tro...ni har kanske en eller två hästar...tänk då på stuterier som kanske har 50-150 häst och hälften är unghästar som dras med mask hela tiden, och stora travstallar där det är en ständig omsättning på hästar hela tiden..att ta träckprov på såna ställen är som att kyssa sig själv i arselet.....när provet anlänt kan det redan vara försent iallafall och markerna är nersmittade.....så det är inte frågan om varken okunskap eller pengar, bara att det är praktiskt ogenomförbart....

har inte hellr på stått att det är enkelt att komma tillrätta med problemet har inte heller sagt att man inte ska avmaska , men behövs en attidydsförändring för gör man inget så kommer man i slutändan stå maktlös mot att inget medel biter på maskarna , och då är det än värre ,

det är väl iallafall lite skillnad på bihåleinflammation och parasiter ??!!

Kan det väl inte vara: poängtera du ger Ivomec 3 ggr per år a`122:-/st = 366:-. 1 Träckprov kostar ca 200:-..och sedan kanske du uppvisar 0 EPG eller mycket lågt EPG och kanske inte behöver maska det året. då måste det väl bli billigare va att veta istället för av ren slentrian gå och köpa dina Ivomecsprutor ;). Nu pratar vi nog om de vanliga hobbyryttarna, inte direkt om stora stuterier eller dyl, där andra åtgärder krävs Men även stuterier kan lägga manken till och utarbeta en bra plan för att hålla smittan nere.

Men har man mycket föl o unghästar så blir ju parasittrycket högt, det går ju aldrig att komma ifrån, får man dessutom en massa hästar utifrån ökar trycket ännu mera....då KAN man förebygga med att maska enl schema istället för att ta träckprov varannan månad på 100 häst...som dessutom kanske går ute på bete..

Du KAN förebygga massa sjukdomar själv också om du har lätt för att få t ex bihåleinflammation...vi vaccinerar oss ju t ex....

det är just det ä som är lite av lättjan som "skapat " problemet ,
när nya hästar tas emot kan man göra ett prov och under tiden ha de avskilda

förvisso kan vi vaccinera oss och förebygga sjukdomar
men i och med att vi har fått problem med resistenta bakterier , kan man inte gödsla med preparat , men ej heler vara för resterktiv. och neka för nekandets skull ,

behövs lite nytänkande och inte så inskränkt tänkande som lätt kan förekomma .

Hur skulle du göra om du hade ett stuteri då med säg 40 ston, 40 unghästar och 40 föl.....120 häst.....+ att du tar emot betäckningar på säg 2 hingstar a 100 ston/år vars en del ston har föl med sig....

nu vet jag inte hur den anälggnig ser ut där du är , men att ha avsklida delar , att de nyanlända kollas och hålla i del för sig själva,

jag kan inte uttala mig om en anläggning jag aldrig sett utan är ni som är där som kan finna en lösning ,

Jag har ingen sån anläggning, men det finns en hel del såna i detta land....allt är inte så enkelt, och om jag som hästägare lämnar mitt sto på ett sånt ställe för att hon skall betöckas och föla så vill jag ju inte ha hem en unge full i mask heller.....det är faktiskt en omöjlighet att ha koll på såna ställen utan schemalagda avmaskningar.
speciellt föl o unghästar är stora parasitspridare.

*lån*
Med rätt avmaskningsrutiner kan man faktiskt minska väldigt mycket på resistens hos parasiter. Men själv tycker jag det är för dålig kunskap om detta hos landets alla hästägare. Och det är väldigt synd.

Det är ju det stuterierna gör...har en avmaskningsplan..för garanterat har man mask på träckproverna, då främst spol och blodmask som alla föl o unghästar dras med....

Men det är just stora travstuterier som varit med på undersökningar och de HAR kunnat minska sin avmaskningskostnad.

antagligen genom avmaskningsprogram, jag tror knappast dom har tid/kan/har råd att ta träckprov på alla betesgående hästar och dom på lösdrifterna.....

Liknande trådar

Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 064
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI