reser sig på bakbenen!

O

ofelia dot

snälla hjälp oss våran goa lilla travare som vi försöker att skola om reser sig på bakbenen och nu vet vi inte vad vi ska göra...Finns det någon som kan säga hur man bär sig åt med travare som är lite svårhanterliga

Sv: reser sig på bakbenen!

Man gör väl som med galoppörer, ridhästar, körhästar och alla andra hästar - tar hjälp av en duktig hästhanterare om man inte klarar ut det själv?
Skaffa hjälp innan du/ni råkar illa ut!

Immer

Absolut medhåll till föregående talare; man tar hjälp.

Alternativt byter ut hästen mot en snäll och trevlig sak som inte står på bakbenen och som man kan ha så mycket roligare med.

har ni kollat att hästen inte har ont eller någe sånt.

min brukar också ställa sig på bakbenen ibland
ifall det är något hon inte vill.

ett tips som jag fick
var att när hästen stegrade sig
skulle man smälla till den med spöet mellan öronen.
men jag tyckte det var för grymt. så jag använde inte de tipset.

hoppas du får det på grejj med din häst

h julia

min har bara studsat upp lite...har fått tipset att driva fram och att en häst bara stegrar om den har stöd på bettet...det som funkat hitills för mig är att ta allt långsammare, började om från marken och ställde mindre krav och sedan dess har han inte gjort något...vi får väl se om det hjälpte...vill absolut inte ha en häst som reser sig!

Tycker att det är många "min-häst-står-på-bakbenen-trådar" på Buke just nu.

Jag vill bara påpeka att hästar inte väljer att stå på bakbenen för att de tycker att det är kul, eller för att det är torsdag.
Vi gör något med våra hästar och hästarna reagerar efter deras förmåga.

Istället för att ragga tips om vad man ska göra när hästen står på två ben som "slå där" och "ryck där", så ta reda på varför hästen väljer att stå på två ben. Den försöker med största sannorlikhet tala om att något är fel, och många focuserar på är vad man ska göra åt symptomen. Ta reda på orsaken istället.

Min står på bakbenen om man driver och bromsar samtidigt, finns bara en väg och det är uppåt.

Jag vill bara påpeka att hästar inte väljer att stå på bakbenen för att de tycker att det är kul, eller för att det är torsdag.

Istället för att ragga tips om vad man ska göra när hästen står på två ben som "slå där" och "ryck där", så ta reda på varför hästen väljer att stå på två ben. Den försöker med största sannorlikhet tala om att något är fel, och många focuserar på är vad man ska göra åt symptomen. Ta reda på orsaken istället.

Detta är klokt tänkt. Alltför många tycks alltför ofta glömma att det finns en anledning till hästars beteende och att den oftast beror på något som ryttaren har gjort.
Min häst kan lätta lite i frambenen i bland. Jag vill inte kalla det att hon reser sig på bakbenen. Det gör hon om hästen framför sätter fart och hon tror att hon inte får följa med.

Jag rider en 4 åring som har kommit på att man kan komma undan arbete genom att stegra, jag var fast besluten att klara av det själv.
Men det resulterade i att jag hamnade på sjukan efter att få hästen över mig när hon gick över!

Så snälla om ni känner att ni inte klarar av det själva: Ta hjälp av nån som kan! Det är värt dom pengarna

Vädigt klokt!!!

//tjejen som numera har en häst som står på alla fyra

jag rider en travare som började ha som vana att resa sig så fort jag kortade traven en aning. Så nu har jag struntat att rida henne i form för vi tog ut en ridlärare som hjälpte mig som sa att jag skulle hela tiden tänka framåt och strunta i om det gick jätte fort så hon "glömde" bort att hon kunde resa sig. Hon reagerade väldigt mycket på om man drog i innertygeln också så man var tvungen att styra med vikt + skänklar VÄLDIGT mycket. Men nu har hon inte rest sig på jätte länge. :):banana:

har också en häst som ställer sig,så fort hon inte förstår vad jag vill. jag gör inte så stor grej av det, går bättre och bättre destomera hon börjar att förstå mig.

Kan inte någon förklara det för min 2 åring. Det är nämligen en favorit i ständig repris när hon busar och stojar i hagen. Sen kan hon skrämma småhästarna när hon tornar upp sig på bakbenen oxå:rofl:!

Min travare hade också lätt att resa sig när jag fick hem henne, men hon var inte van att bli riden "som en ridhäst" dvs ut och skritta, göra halter och dyl, utan bara riden rakt fram i full fart hon förstod helt enkelt inte vad som gällde och detta stressade henne något otroligt. Är hästen bara travtränad innan kan det vara samma sak med er häst. Om hästen inte har ont förstås, min var genom kollad både av vet och kiropraktor, så för att slippa hennes resande red jag henne bara på lång tygel ( hade även graman som jag inte höll i lr en resgjord för att jag inte ville ha henne över mig) och försökte att kräva så lite som möjligt av henne tills hon slappnat av i ridnigen och fått förtroende för mig, det tog några veckor men efter det har hon aldrig rest sig mer.
Lycka till

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
413
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama