Reseapotek samt råd inför resa med barn

prusiluskan

Trådstartare
Om en vecka åker vi till Egypten med våra killar 5,5 resp 3,5 år :bump:. Jag håller som bäst på att inventera medicinskåpet och har hittills rotat fram:
alvedon flytande
alvedon supp
vätskeersättning
magsjuketabletter
våtservetter + sprit till handtvätt
sollotion
aloevera till ev röda ryggar

Har jag glömt något viktigt?
Ungarna har inte flugit förut - resan tar ca 5,5 timmar.

Hur mycket leksaker brukar ni släpa med? Andra bra tips som jag fräckt kan sno med mig?

Sv: Reseapotek samt råd inför resa med barn

Jag brukar även ha med Ipren, det finns både som supp och flytande för barn, min äldsta klarar dock inte att ta den flytande för den är för trögflytande så hon spyr upp det på en gång, men hon har lärt sig att ta tablett istället.

Annars så brukar jag även plocka ner hostmedicin, mest för att mina ständigt blir hostiga så fort de blir sjuka, men jag vet andra som aldrig behöver hostmedicin.

Ang leksaker så beror det nog lite på dina barn, lego har varit en höjdare för vår lillkille, det har han byggt med både på flyget och sedan även på plats. Kortlek har varit roligt både för oss och barnen, målarböcker, klistermärken, sagoböcker och kanske något mer. Lite olika beroende på intresse av barnen. :D

Ja, lego är ju en hit! Tar inte så stor plats heller. Och sysselsätter i timmar.

Lite ritböcker och pennor är också lätt att ta med.

Jag funderade på sandleksaker - men de är ju rätt skrymmande.

Jag skulle nog sats på att köpa sånt på plats och sedan lämna kvar, ofta kan man få av andra som är på väg hem oxå. Simpuffar kan dock vara bra att ha med om barnen har det när de badar.

vi har haft solskyddskläder med oss. Och bärsele till flygplatsen etc.

Inte för att det hör till reseapoteket iof :P

Näsdroppar/nässpray är nästam ett måste! Brukar ge det och alvedon innan starten så slipper dottern ont i öronen av trycket. Gick tom bra då hon var superförkyld första resan. Hostmedicin (tex bromhexin) är också bra, går även till vuxna.

Leksaker har vi inte haft med så mycket, lite böcker och ritgrejjor till flygresan. Sen en (liten) docka någon liten bil och kanske något mer, sen har vi köpt strandleksaker på plats. Armkuddar (flytkuddar) hade vi också med hemifrån.

koltabletter, om ni skulle få diarre.... plåster, bra till de mesta, skoskav bla.
ett tips ang solskydd för små barn, köp med fysikaliskt filter, går bra till hela kroppen men tänkte mest på näsa och öron.

du får gärna packa med mig med ;) hihi

Något som vi alltid har med oss på kortare och längre resor är Xylocainsalva (lokalbedövande). Den har räddat många situationer. Tar bort smärtan vid insektsbett, ömmande småsår och blåsor etc etc.

*KL*
Tack alla för bra tips!

Att köpa sandleksaker på plats låter vettigt.
Plåster ja, hur kunde jag glömma plåster :eek::eek:

Hela familjen är just nu förkylda och snoriga - men det är ju perfekt! Det betyder att vi har 6 dagar på oss att bli friska lagom till resan. Just nu laddar vi med dofilusfiler mm för att se till att hålla magarna glada.

Ska bli sååååååå skönt med lite semester!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka