Resa utomlands med hund

Lejonelle

Trådstartare
Jag har fått lust att ta med mina hundar på en roadtrip i sommar. Har aldrig haft med dem utomlands förut så jag känner mig rostig på alla bestämmelser. Vad är det som gäller?
-Rabies, självklart. Tar tid att utveckla antikroppar va? Hur lång tid?
-Dvärgbandmask, men det är vid återresan till Sverige, eller?
-Nåt mer?

Ni som prövat, funkar det i verkligheten med boende, att ha hunden med i olika sammanhang? Jag tänker mig inget jätteäventyrligt men jag gillar att vandra och det finns ju så många fina vandringsmöjligheter utanför Sverige också.

Måste hund vara vaccinerad mot rabies för att besöka Norge och andra nordiska länder?
 
Sv: Resa utomlands med hund

-Rabies, självklart. Tar tid att utveckla antikroppar va? Hur lång tid? Du får resa 21 dagar efter första sprutan. Titertest för antikroppar är borttaget inom EU.
-Dvärgbandmask, men det är vid återresan till Sverige, eller? Behövs inte längre då vi tyvärr har parasiten hos oss med.
-Nåt mer? Glöm inte att köra på rött när du kommer in i Sverige igen och visa passet för tullen

Måste hund vara vaccinerad mot rabies för att besöka Norge och andra nordiska länder? Du får kolla upp vad som gäller för varje land med det landet. För införsel i Norge krävs tex avmaskning mod dvärgbandmask.
 
Sv: Resa utomlands med hund

Avmaska tycker jag att man bör göra när man åker hem även om det inte är krav på det längre. Avmaska även innan du åker så har du lite skydd mot hjärtmasken också.
Ska du åka nedanför norra Tyskland så är det bra att vaccinera mot lepto också. Då ska hunden ha två sprutor med ca 2 veckors mellanrum, sedan vänta 1 månad. Detta är dock inget krav!

Har rest en hel del med mina hundar på tävlingar; Norden, Frankrike, Österrike, Ungern, Tyskland och överallt utanför Norden är människorna väldigt tillmötesgående och det brukar inte vara några som helst problem att ha med dom på restauranger.
I vissa länder kräver de munkorg när hunden åker kollektivt så det kan vara bra att kolla upp!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har lite tankar kring att ta med hunden på lite resor till norge för fjällvandring och dyl. Har suttit och läst på lite kring vad...
Svar
9
· Visningar
1 287
Senast: canine
·
Övr. Hund Detta kanske redan är vida känt bland hundfolket i Sverige, men jag tänkte att det ändå kan vara bra att föra vidare. "Nya regler för...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: Icefire
·
Övr. Hund Fick en fråga av en vän vad som gäller om hon ska resa med sin hund. Tanken är att hon skall resa från Sverige - Finland - Norge -...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: QuickStar
·
Övr. Hund Jag har planer på att resa utomlands med vovvarna och vandra i ett par veckor. Skulle vara fruktansvärt roligt :) Har en stor...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp