Resa till Grekland med 10-månaders?

amalia

Trådstartare
Min mamma vill bjuda med mig och min dotter till Rhodos i mitten på september. Min man är inte överförtjust i ideén på grund av svininfluensan. Jag velar lite med min stådpunkt och av det jag sett så är smittan lika utbredd här i Sverige (vi har flera fall i vår stad) som det är i Grekland.

Hur resonerar ni?

Sv: Resa till Grekland med 10-månaders?

Att det är himla konstigt att man aldrig hört att någon flygvärdinna blivit smittad.

Åker till Kreta om 1 månad, sonen snart 2 år och jag gravid. Är faktiskt mera orolig för maginfluensa/salmonella.

kanske för att när man väl har insjuknat så blir man isolerad och därför inte flyger?

har du inte beställt resan än hade jag avvaktat.. men å andra sidan är det nu resurserna finns ifall det blir många som blir sjuka..

Hur många 100 får det plats på ett plan? Hur ofta flyger flygvärdinnor? Risken att de blir sjuka är ju hundra ggr större än när en annan går ner på ICA. Hur många gånger kan en flygvärdinna per dag jobba Arlanda - London t.ex. Men har du läst/sett på nyheterna att något flygbolag har problem med många insjukna flygvärdinnor? Sjuka flygvärdinnor = inställda plan. Förstår du hur jag menar?

jo visst förstår jag vad du menar, förstår du mig?

sen kanske dom smygäter tamiflu sen;)

är upp till var och en om man vill åka. beror lite på ålder på barnet också tycker jag. Här i Sverige är det ju "lättare" få vård än om man skulle insjukna där nere. Då får man antagligen stanna i det landet man blir sjukt i pga isolering. Känner en familj som ställt in en resa.. men detta pga ena barnet blir allvarligt sjuk lätt.

Läste nyss att sen april har 1.154 personer i hela världen dött av svininfluensa. Varje år dör mellan 2.000-4.000 personer i sverige av den vanliga influensan.

Vi är faktiskt inte alls oroliga, men packar med en såndär liten "handspritflaska" för att vara lite extra säkra. Kanske hamnar på något ställe det är svårt att tvätta händerna och känns bra att kunna sprita på planet om man varit på toa och kunna sprita skötbort om de skulle behövas.

mm men den riktiga spridningen har inte börjat än? 40% ska ju visst drab bas.. fler kommer dö OM det sprids. annars är det lugnt:P

men det har ju inte kommit igång riktigt än.. och det ska ju vaccineras så borde vara lugnt.. dom flesta som får det blir ju bara sjuka.. men man får ju se till så man är försäkrad ifall det händer något, är dyrt med sjukvård. ta med er s¨ånt kort som man får från försäkringskassan..

Jag skulle ha åkt, jag tänker som så att man kan lika bra bli sjuk här hemma.
Men det är ju jag som tänker så ;) , sen är det upp till var och en att bedömma hur man vill göra :)
Se bara till att ni är bra försäkrade.

Lycka till med ditt beslut.

Var jag du hade jag blivit överlycklig och absolut följt med:laugh:
Så många som åker till och från utlandet hela tiden tror jag risken är minimal att ni skulle råka ut för något. Grekland är dessutom ett av de fräschare länder!

Ha en trevlig resa:laugh:

Vi åker till Kreta på torsdag. Tuva är 1 år (25:e) och jag är inte speciellt orolig. Mer orolig för dålig mage och kräks för man inte är van vid vattnet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka