Resa långt med häst.

Rouise

Trådstartare
Jag ska köra en längre sträcka med häst och vill veta hur ni gör för att få resan så bekväm och bra som möjligt för hästen.

Räknar med att resan tar ca 6 timmar. Hästen är van att åka, är duktig och lugn i transporten, men har inte åkt såhär lång många gånger i sitt liv.

har ni några tips? Vad som kan vara bra att ha med sig, hur man kan få hästen att dricka om den är lite motvillig till det, lastar ni ur och rastar eller låter ni hästen stå kvar i släpet hela tiden?

Har lite idéer själv men vore bra att få höra hur ni andra brukar göra och tänka.
Alla tips, tankar och idéer är välkomna!

Senast ändrad:
Sv: Resa långt med häst.

Hej!

När jag åkt så långt med häst har vi bara kört hela vägen. Kanske stannat och tankat och då tittat till hästen, men annars tagit hela sträckan i ett svep.

/Lavinia

Tack för svar!

Vi hade nog tänkt att bara köra på och komma fram så fort som möjligt. Några kortare stopp lär det nog bli men inga längre.

Frågar vidare:
Hur har ni gjort med foder under resan?
Hönät eller inte i transporten? Om inte hur gör ni då med fodringar?
Risken för foderstrupsförstoppning och transportsjukan far ju i huvudet. Vid kortare resor har jag aldrig hö i transporten, med såhär lång tid utan mat känns ju inte helt ok, hon är van vid fri tillgång dygnet runt jussom.

Funderade på att ta med betfor med extra vatten för att se till att hon får i sig lite vätska, har ni några andra bra tips där?

Hur gör ni med eventuella skydd, hon är van att åka med vanliga transportskydd och tycker att dessa är helt ok att ha på sig, men tänker lite att det kanske blir vart med dessa på? Vad har ni/har ni inte på dem under resan?

När vi har kört långt så har jag hängt upp ett hönät för att det ändå skall finnas tillgängligt, min pålla vägrar nämligen äta hö i transporten. Men då är det iaf hennes val. Sist var det så himla varmt, så då hade jag en hink färdig superblaskig betfor med mig som hon fick efter halva vägen ungefär (resan tog ungefär sex timmar). Pga värmen hade hon varken täcke eller transportskydd på utan bara boots.

På onsdag skall hon göra samma resa igen och jag tror vi kommer göra på samma sätt då. Eventuellt att hon ändå får ha transportskydden på. Det kändes lite vanskligt att bara ha boots.

Låt höt ligga i blöt 10min så får hästen i sig lite vatten när den äter, ta med dunk med vatten och ge nyblötat hö efter halva resan så vet du om att höt inte blir dåligt heller, om nu hästen inte vill dricka i pauserna dvs.

I den här tråden fick jag bra råd om långtransport av de som är vana att åka långt (hoppa över allt i början av tråden om tullpapper etc).

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1158226

Bukefalos > Tävlingsgrenar > Galopp > Tävling & träning: Förbereda lång transport?

Lägg märke till att inom galoppen så har hästarna normalt inte transportskydd. Man kan kanske linda benen, men vadderade transportskydd skulle jag inte vilja ha på på sommaren eller på långresor.

Hade jag transporterat min häst 6 h hade jag nog tagit ut den 1 gång under resans gång. Jag hade fått för mig att man bara fick transportera hästen 4 h innan man var tvungen att ta ur den, men de var ju visst hela 8 h, men då ska ju transporten uppfylla vissa krav, stod inte annars hur långt man fick köra om den inte gjorde de. Jag har själv suttit med i en transport och skulle inte vilja stå i den i 6 h i sträck.
Men har man en häst som är svår lastad kanske man ska köra i ett sträck, men jag hade ialf stannat bilen en stund =)

Beror så på hur din häst är att transportera, men är den snäll som du säger så hade jag tagit ur den 1 gång ialf låtit den kanske äta lite gräs, så får den ju i sig lite vätska också =)=)

Jag knör in hästen i transporten och åker. Kollar av hästen när man stannar och tankar typ. Krånglar så lite som möjligt, lastar inte av osv.

Kör halva vägen, sen behöver jag paus. Så vi stannar en gång och äter, kissar osv. Då får hästen hönät och vatten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat