Rent generellt hö med hög Mj - hur gör ni?

95johsv

Trådstartare
Om ni har ett hö med säg 10Mj och 50smrp och hästen behöver bara 60Mj - hur resonerar ni då?

Tar ni helst 5kg hö och så lucern för att få upp proteinet?

Eller känns det bättre med 3kg hö, fri tillgång på halm och lucern?

Eller ger ni 6kg hö och någon dl soya annat bra proteinfoder?

Kanske det känns bäst att ge 10kg hö och få jobba hästen 2 timmar om dagen?

Eller något annat sätt?

Sv: Rent generellt hö med hög Mj - hur gör ni?

Jag hade nog valt det sista alternativet (beroende på vad det är för häst såklart, och vilket arbete den utför). Men generellt sett vill jag alltid ge mycket grovfoder...

Helt klart så mycket hö som är möjligt och ev. ge extra proteinfoder om det behövs.

Jag gissar att hästen väger runt 600 kg? isåfall ska den ju ha minst 6 kg ts för att ens fylla minimi behovet och det är ju 7.5 kg hö.

Jag hade gett upp till mj behovet och gett bra halm om hästen äter det, annars hade jag gett minst 10 kg hö och jobbat den utifrån det.

10 kg är ju inte mycket för en häst på 600 kg.

Alternativet är att ge hö och lucern hackat strå, men jag tycker ändå att ät tiden blir kort så kanske man får komplettera med halm ändå för hästens välmående.

Skulle först kollat hut mkt hö hästen kan äta utan att gå upp i vikt, för tabellen stämmer inte alltid...
Men har jag en lättfödd häst skulle jag nog försöka leta efter ett nytt hö...

Om ni har ett hö med säg 10Mj och 50smrp och hästen behöver bara 60Mj - hur resonerar ni då?

Tar ni helst 5kg hö och så lucern för att få upp proteinet?

Eller känns det bättre med 3kg hö, fri tillgång på halm och lucern?

Eller ger ni 6kg hö och någon dl soya annat bra proteinfoder?

Kanske det känns bäst att ge 10kg hö och få jobba hästen 2 timmar om dagen?

Eller något annat sätt?

TS behovet är så att det egentligen täcks av 5kg hö (400kg häst).

Men jag ställde frågan lite generellt just för att få ideer på hur man kan lösa detta problemet eftersom det är flera runt omkring mig (även jag själv visade det sig iom nya höt) har detta problemet.

Skulle först kollat hut mkt hö hästen kan äta utan att gå upp i vikt, för tabellen stämmer inte alltid...
Men har jag en lättfödd häst skulle jag nog försöka leta efter ett nytt hö...

Det är så vi har kommit fram till 60Mj. Den klarar sig egentligen på mindre men på 60Mj så rullar den inte fram sas "bara" lite ponnyhull.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Linfrökross + soja som ger kvot på 6.57 Eller soja + lusern som ger kvot på 6.28 Att räkna på annat är stört omöjligt då proteinet inte...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: susanne
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar