Positionsljusen och baklyktorna ska ALLTID lysa ja, såfort du slår på tändningen på bilen.
Man måste även ha nummerplåtsbelysning ja, det är en tvåa på besiktningen om de inte fungerar. Och mitt Trane från -73 har positionsljus så det är inte 'nya släp' bara som har.
Min matta på lämmen sitter om jag inte minns fel under den metallist som går runt lämmen. Jag har inte släpet här utan det står uppallat hos pappa utan hjulaxel så jag kan inte kolla men är 99% säker på att det är så. Men det är då orginalmattan.
Jag skulle om du ska sätta dir ny matta sätta en list över kanten. Nålfiltsmattorna kan bli ganska lätt fransiga i kanten efter några år om kanten ligger 'öppet' och kan slitas på.
Jag kör utan mellanvägg, så jag ville ha mattan fast skruvad med. Den är iofs tung som sten så det ska mycket till för att den ska flytta på sig MEN vis av erfarenheten av lösa mattor så vet jag att efter ett par år så släpper den i bakkant och det knölas in skit mellan mattan och golvet i bakkant och det är lättare att den dras uppåt och bli 'fladdrig' i bak. Så jag valde som sagt skruvar för att förhindra det.
När det gäller golvet så kostar ett Tranegolv i orginal (21 mm plywood) ca 2500 kr... Det finns således pengar att spara. Jag la ju in ett 30 mm (dvs nästan en centimeter tjockare än orginal) i mitt för 900 kr. Om man måste såga i en golvbit bta så var NOGA med att impregnera det träs om blir i kanterna när du sågar sönder ytbeläggningen. Jag använde cuprinol *vissel vissel*
När det gäller silikon så leta rätt på riktigt våtrumssilikon av dyrare sorten, annars torkar det lätt efter några år och då släpper det i kanterna och skyddar inte mot fukt. Jag har lagt silikon på UTSIDAN av väggarna med mellan ramen och vägger längst ner där den vilar.
Mina väggar (vet inte om det är samma på din modell) är popnitade i orginal, och jag popnitade när jag satte fast nya med. Dock krävs det en hel del kraft för att klämma dit så kraftiga popnitar som det blir, så att kalla in en pappa/brorsa/pojkvän kan vara smart
Strömbrytare inne i släpet trodde jag det var i orginal? Satt iaf på min orginallampa. Den slet jag dock bort vid renoveringen. Satte dit batterilampa istället. Dock, det spelar väl eg inte så stor roll om det lyser i släpet fast det är tomt?
Sen vad renoveringen kostade.. Min blev ju billig tack vare kontakter etc, men såhär ungefär:
Nya stötdämpare 1000 kr (plus moms men den tog pappa hand om)
Ny el 200 kr för material (två flashiga kopplingsdosor i rostfritt stål, plaströr att lägga kabel i och lite kablar. Jobbet gjorde pappa)
30 mm Wisa Trans golv. 900 kr. Sågade till den gjorde pappa.
Skruvar till golv, gummimatta etc samt popnitar och popnitstång - ca 200 kr.
Gummimatta, räfflad. 2200 kr (+ moms, men momsen tog pappa hand om. Bra med pappa med företag).
Rostskyddsprimer och hammarlack till chassit/ramen - Cirka 1000 kr (ett lager primer, 2 lager hammarlack). Då räckte färgen att måla bommarna invändigt med.
Nya sidoväggar, Trane Orginal. Jag gav 2000 kr för båda två, men de kostar egentligen betydligt mer, men det var via kontakter.
Våtrumssilikonet vet jag inte alls vad det kostade, när pappa såg vad jag köpt för silikon så kom han med två gigantiska tuber våtrumssilikon och tyckte 'Använd de här istället!'
Jag tror det var det faktiskt, men d hade jag ju MASSOR med tur och sprang på kontakter och fynd mest hela tiden, och pappa hjälpte till att få ner kostnaden iom att han t ex köpte gummimattan och drog av momsen på sitt företag).
Men det gick väl allt som allt på 7 - 8 000 kr. Lite svårt att minnas alla småkostnader.
Och två år senare firade släpet med att för första gången på 30 år inte gå igenom besiktningen. Axellagringarna var glapp. Så jag måste köpa ny axel. Summa ca 10 000 kr
Så det kan ju vara en ganska bra ide att INNAN du börjar renovera kolla statusen på axeln..
Man måste även ha nummerplåtsbelysning ja, det är en tvåa på besiktningen om de inte fungerar. Och mitt Trane från -73 har positionsljus så det är inte 'nya släp' bara som har.
Min matta på lämmen sitter om jag inte minns fel under den metallist som går runt lämmen. Jag har inte släpet här utan det står uppallat hos pappa utan hjulaxel så jag kan inte kolla men är 99% säker på att det är så. Men det är då orginalmattan.
Jag skulle om du ska sätta dir ny matta sätta en list över kanten. Nålfiltsmattorna kan bli ganska lätt fransiga i kanten efter några år om kanten ligger 'öppet' och kan slitas på.
Jag kör utan mellanvägg, så jag ville ha mattan fast skruvad med. Den är iofs tung som sten så det ska mycket till för att den ska flytta på sig MEN vis av erfarenheten av lösa mattor så vet jag att efter ett par år så släpper den i bakkant och det knölas in skit mellan mattan och golvet i bakkant och det är lättare att den dras uppåt och bli 'fladdrig' i bak. Så jag valde som sagt skruvar för att förhindra det.
När det gäller golvet så kostar ett Tranegolv i orginal (21 mm plywood) ca 2500 kr... Det finns således pengar att spara. Jag la ju in ett 30 mm (dvs nästan en centimeter tjockare än orginal) i mitt för 900 kr. Om man måste såga i en golvbit bta så var NOGA med att impregnera det träs om blir i kanterna när du sågar sönder ytbeläggningen. Jag använde cuprinol *vissel vissel*
När det gäller silikon så leta rätt på riktigt våtrumssilikon av dyrare sorten, annars torkar det lätt efter några år och då släpper det i kanterna och skyddar inte mot fukt. Jag har lagt silikon på UTSIDAN av väggarna med mellan ramen och vägger längst ner där den vilar.
Mina väggar (vet inte om det är samma på din modell) är popnitade i orginal, och jag popnitade när jag satte fast nya med. Dock krävs det en hel del kraft för att klämma dit så kraftiga popnitar som det blir, så att kalla in en pappa/brorsa/pojkvän kan vara smart
Strömbrytare inne i släpet trodde jag det var i orginal? Satt iaf på min orginallampa. Den slet jag dock bort vid renoveringen. Satte dit batterilampa istället. Dock, det spelar väl eg inte så stor roll om det lyser i släpet fast det är tomt?
Sen vad renoveringen kostade.. Min blev ju billig tack vare kontakter etc, men såhär ungefär:
Nya stötdämpare 1000 kr (plus moms men den tog pappa hand om)
Ny el 200 kr för material (två flashiga kopplingsdosor i rostfritt stål, plaströr att lägga kabel i och lite kablar. Jobbet gjorde pappa)
30 mm Wisa Trans golv. 900 kr. Sågade till den gjorde pappa.
Skruvar till golv, gummimatta etc samt popnitar och popnitstång - ca 200 kr.
Gummimatta, räfflad. 2200 kr (+ moms, men momsen tog pappa hand om. Bra med pappa med företag).
Rostskyddsprimer och hammarlack till chassit/ramen - Cirka 1000 kr (ett lager primer, 2 lager hammarlack). Då räckte färgen att måla bommarna invändigt med.
Nya sidoväggar, Trane Orginal. Jag gav 2000 kr för båda två, men de kostar egentligen betydligt mer, men det var via kontakter.
Våtrumssilikonet vet jag inte alls vad det kostade, när pappa såg vad jag köpt för silikon så kom han med två gigantiska tuber våtrumssilikon och tyckte 'Använd de här istället!'
Jag tror det var det faktiskt, men d hade jag ju MASSOR med tur och sprang på kontakter och fynd mest hela tiden, och pappa hjälpte till att få ner kostnaden iom att han t ex köpte gummimattan och drog av momsen på sitt företag).
Men det gick väl allt som allt på 7 - 8 000 kr. Lite svårt att minnas alla småkostnader.
Och två år senare firade släpet med att för första gången på 30 år inte gå igenom besiktningen. Axellagringarna var glapp. Så jag måste köpa ny axel. Summa ca 10 000 kr
Så det kan ju vara en ganska bra ide att INNAN du börjar renovera kolla statusen på axeln..