Renovera stall. Vad att tänka på? Kostnader mm

R

Ricky

Hej. Jag och sambon har hittat en gård som vi är intresserade av. Stallet är i bra grundkondition, men behöver" blåsas" för att kunna användas som stall till våra hästar.

Planerna är många och ideerna vilda:D

Först av allt så är vi enormt tacksamma för alla former av tips, råd och "tänk på" gällande allt kring renovering av stall.

När jag tittade på Ponnyakuten (skäms en smula) så tycker jag att Tobbe Larssons stall med sina murade boxar ser trevligt ut. Då kommer man osökt in på kostnadsbiten. Är det dyrare att mura upp boxar likt Tobbes jämfört med "vanlig" stallinredning med galler och skjutdörrar?

Behöver man någon form av axtra armering i dessa väggar. En hästspark är ju inte sällan ganska kraftig. Lagom kul med rasade väggar:)

Så, ni som renoverat/renoverar stall. Vad har ni att säga om allt och inget gällande ett stallprojekt?

Sv: Renovera stall. Vad att tänka på? Kostnader mm

Vi går också i renoveringstankar. Det är så sjukt mycket regler man måste ta hänsyn till. Det är inte som förr när man byggde några boxar av vad man hittade i en gammal ladugård.:)

Vi har en gammal ladugård med koinredningen kvar. För att få det dugligt OCH enligt alla lagar o paragrafer godkänt som stall så måste vi för det första höja taket o bygga ut på baksidan för att få tillräckligt brett ( två rader med boxar kräver minst en bredd på 9,5 m om du tänker använda gången för skötsel av häst).

Läste i en annan tråd att det var någon som blåst ut en gammal ladugård o byggt stall o slutnotan landade på ca 500 000. Verkar rimligt tycker jag.

Angående murade boxar tror jag absolut det går att göra det billigare än att köpa färdig inredning. Köper du färdig inredning får du nog räkna med att det kostar från 10 000:- per box.
Vi har nyss byggt ett litet ponnystall på gaveln av våran verkstad där det förut var kalvar. Vi köpte två färdiga fronter av den enklaste modellen o betalade ca 13 000:-

Murade boxväggar ska vara armerade, jag har sett en ca 20cm tjock, icke-armerad, murad boxvägg som lutade betänkligt efter att hästen kliat baken.

Vågar inte ge mig in i kostnadsdiskusionen.
Men..
Jag har dille på att surfa runt på nätet och smygtitta i alla stall jag kan tänkas komma över.

Bara för att hitta nya ideér och infallsvinklar som jag inte tänkt på tidigare.
Jag har en hel klippbok full med bilder hemma.
Så den dagen jag blir med stall har jag många ideér att fundera på..

Det som brukar brista i gamla omgjorda ladugårdar är takhöjden, ventilationen och utrymningsvägarna (ytterdörrarna är för låga och för smala). Så börja med att titta på det. Höja tak innebär en ganska stor kostnad och då kan det ibland vara bättre att bygga nytt stall på en loge eller liknande istället. Billigt och betydligt bättre ventilerat än varmstall i allmänhet.

Ring länsstyrelsen och prata med eras byggnadsingenjörer. Sen är ett tips att skaffa mIkael Ventorps bok om stallbyggnation (vet ej det exakta namnet, men googla.)

Lycka till.

/Zelma

Ring länsstyrelsen och prata med eras byggnadsingenjörer. Sen är ett tips att skaffa mIkael Ventorps bok om stallbyggnation (vet ej det exakta namnet, men googla.)

Lycka till.

/Zelma
Att bygga häststall heter den. Mycket bra bok!

Vi blåste ur den gamla ladugården och gjorde om allt eftersom det var 50 år gammalt.
Nya fönster med galler, gjuta golv, nya bredare dörrar, ny el och givetvis inredning. Gick loss på närmare 500 000 kr och då gjordes allt av hantverkare eftersom gubben hellre kör sin lastbil o drar in pengar på det han kan änn klåpar som byggjobbare som han inte riktigt kan.
Nu satsade vi på hållbart o underhållsfritt, galvade fönster, plastplank i boxväggar etc.
Murat är jättesnyggt men måste givetvis armeras och kan man inte mura själv så blir kostnaden för hantverkaren dyr, för det tar sin tid.
Jag har visat det förr, men så här ser det ut i mitt stall. Nu är det 2 år sen så foderkammare o sadelkammare är annorlunda.
http://www.pixbox.se/alb_show_id1045147_page0.html

Boken att bygga häststall är jättebra. Sen måste du ha godkänt av Länsstyrelsen om du ska ha fler än 3 boxar tror jag det var. Kontakta dem så hjälper de dig.
Skall du köpa färdig stallinredning så kontakta flera olika tillverkare. Jag fick svar på flera anbud och två av dem var här och mätte och tittade och kom med förslag på lösningar, och givetvis valde jag en av dem.

Vi blåste ur gammal ladugård från 1800-talet och byggde stall. Ungefär samma som yrrol69. Gjuta golv, nya öppningsbara fönster med tippbara galler, nya dörrar, ny el, murade ytterväggar samt ny inredning. Vi gjorde det mesta själva utom att gjuta golvet.

Här ser du hur vi murade ytterväggarna kanske?

ostergarden

Eller här innan inredningen kom på plats:

ostergarden

Stallet är nu två år gammalt och det murade är så smidigt att bara spola av och måla nytt. Trät är värre med bit och sparkmärken samt att det murknar lätt.

Jag köpte inredningen från ett företag men virket direkt från en såg. Sen behandlade vi det själva innan vi byggde inredningen, det blev mycket billigare än att ta virket från stallinredningnsföretaget.

Mitt stall är nybyggt, och jag valde att ha murade boxar med en rad tegelstenar överst. Det blev billigare än beställd träinredning och ser riktigt läckert ut. Längtar till våren när jag får sätta lite färg på det! :D

Precis som jag tänkt göra. Har du några bilder? Har du kommit på något negativt med att ha murade boxar?

Puttar upp tråden lite då jag är nyfiken på murade boxar. Har funderat mycket kring sådana boxdörrar som Tobbe Larsson har, frågan är vad han har för mått i gallerna..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka