Renovera badrum

orientalkatten

Trådstartare
Nu börjar det dra ihop sig till renovering. Maken är lite chockad över kostnaden. Vi är inga renoverare själva utan lejer bort det mesta. Jag vill ha total entreprenad smidigt och rabatt på kaklet. Maken vill sy ihop det själv med olika hantverkare. Blir det så mycket dyrare med totalentreprenad. Vi har lite känningar men blir givetvis vita jobb. Vad ska man akta sig för, vad är ett måste att tänka på. Layouten i badrummet blir densamma. När det gäller inredning just nu är det Bricmate Glanshammar granit keramik och kommod Björbo mossgrön.
 
Nu börjar det dra ihop sig till renovering. Maken är lite chockad över kostnaden. Vi är inga renoverare själva utan lejer bort det mesta. Jag vill ha total entreprenad smidigt och rabatt på kaklet. Maken vill sy ihop det själv med olika hantverkare. Blir det så mycket dyrare med totalentreprenad. Vi har lite känningar men blir givetvis vita jobb. Vad ska man akta sig för, vad är ett måste att tänka på. Layouten i badrummet blir densamma. När det gäller inredning just nu är det Bricmate Glanshammar granit keramik och kommod Björbo mossgrön.
När det kommer till att projektleda badrum så kan det bli ett riktigt jobbigt pussel.
Dels vet du inte vad som kommer fram när ni river, det är torktider att ta hänsyn till, och så måste rörläggare, elektriker och våtrumsbehörig samordnas. Om något led i planen spricker, så kan hela tidplanen spricka. De flesta hantverkare rullar inte tummarna, så för att planera om kan ni behöva ganska många fler veckor.

Hade helt klart valt totalentreprenad på badrum.
 
Har du samordningsansvaret kan du åka på rätt mycket extratid om du gör det så dåligt att hantverkarna måste debitera dig extratid medan rörmokaren väntar på elektrikern ska bli klar t ex. Är du inte van att rådda projekt så hade jag tagit totalentreprenad.

Men lura dig inte att du får bättre pris på material.

Vi gjorde mycket själv och hantverkarna gick på c a 30 000 kr med roten avdragen. Eftersom jag vill ha våtrumsintyget krävs ju någon med den kompetensen. Kakel gick på c a 1200 kr och sedan tillkom duschvägg, toastol, kommod och blandare. C a 7000 kr för detta. Sammantaget klart prisvärt.
 

Bifogade filer

  • 920F52BA-CDB5-4105-89C0-D00E088A4119.jpeg
    920F52BA-CDB5-4105-89C0-D00E088A4119.jpeg
    238,6 KB · Visningar: 220
Finns lite att fundera på märker jag.
Vi hade total entrepenad på köket tack o lov. Rev ut det gamla köket och körde till tippen gjorde vi själva
Det bara rullade på.
Min syster hade inte riktigt samma tur vid köksrenovering total entreprenad. Saknas spis efter 1 år plus massa fel. Men hon får ett billigt kök.
Så det kan bli flipp eller flopp oavsett tyvärr
 
Har du samordningsansvaret kan du åka på rätt mycket extratid om du gör det så dåligt att hantverkarna måste debitera dig extratid medan rörmokaren väntar på elektrikern ska bli klar t ex. Är du inte van att rådda projekt så hade jag tagit totalentreprenad.

Men lura dig inte att du får bättre pris på material.

Vi gjorde mycket själv och hantverkarna gick på c a 30 000 kr med roten avdragen. Eftersom jag vill ha våtrumsintyget krävs ju någon med den kompetensen. Kakel gick på c a 1200 kr och sedan tillkom duschvägg, toastol, kommod och blandare. C a 7000 kr för detta. Sammantaget klart prisvärt.
Det var inget farligt pris, gjorde ni om golvet då också (tänker t ex om det las golvvärme eller liknande, kanske redan fanns)?

Kräver inte vissa försäkringsbolag att det ska finnas våtrumsintyg också så det också är en anledning till att ha någon med den kompetensen? Vet inte om jag kommer ihåg fel nu.
 
Vi ska också renovera badrummet nu under våren. För mig är det inget alternativ att projektleda det hela själv. Vi tar in en firma som ser till att leverera ett färdigt badrum. Vi ska börja ta in offerter i veckan och har en hyfsad idé om hur det hela ska bli.
 
Håller med de som säger att totalentreprenad är värt det. Vi ska renovera vårt badrum om två veckor och lejer bort precis allt, så till den milda grad att vi inte ens kommer att bo här när de jobbar (mest p.g.a att vi inte kommer ha tillgång till toalett, men ändå). För mig som är okunnig och oerfaren känns det som att det finns så himla mycket som kan gå tokigt just när det gäller badrum att det är 110% värt den extra kostnaden för totalentreprenad. Tycker det känns stressigt nog som det är! :D
 
Vi ska göra badrum till sommaren och kommer göra det mesta själv. Dock jobbar jag i en bransch där jag kan få priser under flera entreprenörer då jag jobbar som grossist. Min bror är mattläggare/kakelsättare på just badrum så han gör jobbet och min sambos svåger är rörmokare. Vi räknar med ca 20-25 000 om allt flyter på smidigt.

Hade jag inte haft de här fördelarna hade jag aldrig gjort något själv. Kanske köpt in wc-stol & handfat samt kakel utanför offert men att entreprenören får totalentreprenaden.
 
Det var inget farligt pris, gjorde ni om golvet då också (tänker t ex om det las golvvärme eller liknande, kanske redan fanns)?

Kräver inte vissa försäkringsbolag att det ska finnas våtrumsintyg också så det också är en anledning till att ha någon med den kompetensen? Vet inte om jag kommer ihåg fel nu.

Nej, det är bara precis för fuktspärrande skikt och kakelsättning. Allt innan och efter är eget arbete.

Försäkringsbolagen kräver våtrumsintyg när det kommer till skadereglering.
 
Nu börjar det dra ihop sig till renovering. Maken är lite chockad över kostnaden. Vi är inga renoverare själva utan lejer bort det mesta. Jag vill ha total entreprenad smidigt och rabatt på kaklet. Maken vill sy ihop det själv med olika hantverkare. Blir det så mycket dyrare med totalentreprenad. Vi har lite känningar men blir givetvis vita jobb. Vad ska man akta sig för, vad är ett måste att tänka på. Layouten i badrummet blir densamma. När det gäller inredning just nu är det Bricmate Glanshammar granit keramik och kommod Björbo mossgrön.

Tyckte att det var enormt bra att köra totalentreprenad. 160.000 kr för ett litet badrum renoverat år 2003.
 
Ska be om lite offerter märker jag. Vi bor granne med en vvs kille vars bror är kakelsättare och har en granne som är kakelsättare. Ska även kolla med dom. Ska googla på det kakel och kommod jag vill ha. Deras kampanjer brukar vara stabila och ligga i samma månader är efter år.
 
Har du samordningsansvaret kan du åka på rätt mycket extratid om du gör det så dåligt att hantverkarna måste debitera dig extratid medan rörmokaren väntar på elektrikern ska bli klar t ex. Är du inte van att rådda projekt så hade jag tagit totalentreprenad.

Men lura dig inte att du får bättre pris på material.

Vi gjorde mycket själv och hantverkarna gick på c a 30 000 kr med roten avdragen. Eftersom jag vill ha våtrumsintyget krävs ju någon med den kompetensen. Kakel gick på c a 1200 kr och sedan tillkom duschvägg, toastol, kommod och blandare. C a 7000 kr för detta. Sammantaget klart prisvärt.
Jättefint! Vad var det ni gjorde själva? Alltså moment.
 
Jag ska också renovera mitt pyttelilla badrum. Har begärt in offerter från 7 olika företag, varav ett har varit och tittat och gett en dyr offert där inte så mycket ingick, ett företag ska komma och titta då de tillfrisknat från Covid och två företag har meddelat att de inte har tid förrän efter sommaren.
Svårt!!
 
Har du samordningsansvaret kan du åka på rätt mycket extratid om du gör det så dåligt att hantverkarna måste debitera dig extratid medan rörmokaren väntar på elektrikern ska bli klar t ex. Är du inte van att rådda projekt så hade jag tagit totalentreprenad.

Men lura dig inte att du får bättre pris på material.

Vi gjorde mycket själv och hantverkarna gick på c a 30 000 kr med roten avdragen. Eftersom jag vill ha våtrumsintyget krävs ju någon med den kompetensen. Kakel gick på c a 1200 kr och sedan tillkom duschvägg, toastol, kommod och blandare. C a 7000 kr för detta. Sammantaget klart prisvärt.
Livar upp en lite gammal tråd här.

Vart fick du tag på duschväggarna? Sjukt snyggt med svart. Aldrig sett det innan.
 
Livar upp en lite gammal tråd här.

Vart fick du tag på duschväggarna? Sjukt snyggt med svart. Aldrig sett det innan.
Nu vet jag inte märke på just dessa men kommer att beställa från badshop till oss. Önskar en vikbar vägg/dörr som inte behöver någon annan vägg att möta så att säga och de länkade vilken jag skulle ta. Det blir alltså en enda, vikbar vid duschen i ena badrummet här.
 
Jag fortsätter på tråden. Jag blir lite matt på priser på "renovera badrum". Jag skulle vilja flytta en vägg och sätta in en dusch i ett befintligt badrum. Dvs ingen ny toastol och kommod. Jag kan göra mycket själv men inte våtrumsgrejer. Behöver verkligen inga exklusiva material. Det sitter kakel på den delen som finns nu, jag funderar på om det skulle vara vettigt att lägga microcement i hela efter utbyggnad. Men det måste ju gå att få det jättemycket billigare än 150k som står som lågt pris!?!
 
Jag fortsätter på tråden. Jag blir lite matt på priser på "renovera badrum". Jag skulle vilja flytta en vägg och sätta in en dusch i ett befintligt badrum. Dvs ingen ny toastol och kommod. Jag kan göra mycket själv men inte våtrumsgrejer. Behöver verkligen inga exklusiva material. Det sitter kakel på den delen som finns nu, jag funderar på om det skulle vara vettigt att lägga microcement i hela efter utbyggnad. Men det måste ju gå att få det jättemycket billigare än 150k som står som lågt pris!?!
Det är arbetstiden som kostar!
 
Vi fick offert på vårt badrum (ca 9 kvm). Minst 200 k skulle det kosta att göra om. Det får vänta ett tag känner vi, först fönster och tak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp