Rengöra släpet

Ackio

Trådstartare
Just nu har vårt släp "vintervila" men satt och funderade på hur man ska fräscha upp det sen. Märkt tex att det är grönt på vissa ställen utvändigt (alger?). Någon sa till mig att man kan vaxa taket så slipper man tex sånt skit där. Vad för vax kan man använda till det?

(och hur fult blir ett släp om man tar bort alla stripes? Den har börjat tappa lite så klurar på strippa av det och sen sätta på en sån där egen mall man kan köpa med tex hästsiluett)

(avser Boj)

Först och främst en rejäl rengöring med ett alkaliskt avfettningsmedel, men algtvätt för husvagnar funkar. Och eftersom det redan är alger på släpet räcker det egentligen inte med att bara vaxa. Utan det måste poleras först i olika steg och sen lägga på ett lackskydd för bästa resultat. Egentligen funkar vilket bil eller båtvax eller lackskydd som helst. Men undvik de med silikon i. Använd hellre ett med teflon i, det är mer lättjobbat och har en högre hållbarhet. Personligen skulle jag inte använda Turtlewax eller Biltemavax. Men jag är förstörd och yrkesskadad för all framtid, då jag jobbat med bilvård länge.

Spinner vidare på tråden :)
Invändigt i mitt släp så är taket ordentligt smutsigt. Är det Högtryckstvätt eller skurning som gäller?
Vad för tvättmedel är bäst invändigt?
Har använt biltemas husvagns tvätt utvändigt vilket blev väldigt bra. Gick åt en hel del bara :o.

Mitt släp ser fult ut när stripningen försvann, men jag ska lämna in på vaxning och sånt där så ska det nästan försvinna i alla fall är tanken. Det återstår att se hur det går. :)

Spinner vidare på tråden :)
Invändigt i mitt släp så är taket ordentligt smutsigt. Är det Högtryckstvätt eller skurning som gäller?
Vad för tvättmedel är bäst invändigt?
Har använt biltemas husvagns tvätt utvändigt vilket blev väldigt bra. Gick åt en hel del bara :o.
Samma där, en alkalie avfettning/rengöring, skurning OCH högtryckstvätt.

Ang att ta bort dekaler så behöver man nästan alltid ta något limbort medel efter för att få bort gamla limrester.

Ang att ta bort dekaler så behöver man nästan alltid ta något limbort medel efter för att få bort gamla limrester.
Jo jag misstänker det. Tror jag låter det vara så länge det bara är i kanterna. Får väl dock se om man tappar mer bitar när det storstädas till våren. Då får man kanske ta tag i det :)

Jag vill dock varna för högtryck, vet dock inte hur farligt det är men på min transport från 2013 så står det på en dekal på skötardörren att man skall helst bara använda rinade vatten ej högtryckstvätt pga något som jag inte kommer ihåg men jag vet att det stod att man inte skulle använda högtryckstvätt på den.

Jag vill dock varna för högtryck, vet dock inte hur farligt det är men på min transport från 2013 så står det på en dekal på skötardörren att man skall helst bara använda rinade vatten ej högtryckstvätt pga något som jag inte kommer ihåg men jag vet att det stod att man inte skulle använda högtryckstvätt på den.
Funkar det inte att använda en vanlig hederlig högtryckstvätt att tvätta transporten med, så skulle ju iaf jag verkligen ifrågasätta kvalitén på det släpet.

Vi tvättade av vårt både invändigt och utvändigt med högtryck sist. Enda man fick tänka på var inte nära på stripes. Då släpper de :p

Jag drog av alla dekaler på min Boj. De hade varit röda för många år sedan och var riktigt fult rosa.
Gjorde det varma sommardagar när solen stekte på släpet. Då är dekalerna sega o lättare att få av.
Men den såg inte klok ut naken.
NakenBoj_zpsd68b09a4.jpg

Det var märken efter var dekalerna suttit.
Köpa nya Boj-dekaler var rätt dyrt så jag köpte stripes från nätet.
Fick gamla Bojmärken från tillverkaren i Klippan (min hade så gamla som inte använts på många år)

Blev rätt ok tycker jag.
Boj_zpsbff73e69.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka