Rengöra örhängen

stjarnhimmel

Trådstartare
Hur ska man rengöra örhängen? Alltså den lilla biten som sitter i örat om man har hål. Antar att man av hygienskäl bör rengöra dom..? På guld kan man kanske ta vatten och tvål? Men på oäkta?

Jag började fundera efter att en vän sa att hon intr hade inte rengjort på många år och hennes örhängen såg inte trevliga ut och luktade även fast jag inte höll i dom utan satt bredvid.

Det är ok för henne att jag lägger ut detta.

Vad för typ av oäkta är det? Stål? Eller sånna man köper billigt på typ H&M och Glitter som släpper färg?

Jag gör rent mina silver- och stålörhängen med vatten och bikarbonat/bakpulver. Tar en äggkopp, lite vatten (så det täcker örhängena) och sedan i med ca 2 tsk av bikarbonat. Bubblar fint ett tag, brukar låta dem ligga ett par timmar innan jag sköljer av örhängena och dränker dom i någon typ av handsprit. Blir som nya! :) Går att använda ketchup + bakpulver också (effektivare) men då riskerar man att få en mindre behaglig ketchupdoft på örhängen istället :p Tvättade dock alltid bett med ketchup och bakpulver, hästen min smaskade gott på bettet efteråt :D

Har aldrig provat att göra rent såna där billiga fejkörhängen med denna metoden, antar att de inte klarar vatten så bra så där hade jag nog enbart kört med handsprit eller kastat och investerat i ex Edblad istället :)

Hum jag har nog använt sårsprit eller alkogel på den biten om de inte är så ren. Det ska ju ändå in i örat sedan. (och hålet kanske mår soso om örhängena luktar.)

Alkogel eller lagt i alsolsprit. Så brukar jag göra med mina, släpper de färg kvittar det ju om det bara är delen i hålet.

Låter dock som om hon kanske har problem med hålen? Jag brukar ta en smal ring, lägga i klorhexidin eller liknande och snurra i hålet så medlet kommer in ordentligt. Är det riktigt illa dränker jag en bomullstuss i klorhexidin och tejpar fast på både framsida och baksida vid hålet. Då drar det ut skiten. Mina hål krånglar ibland när jag är sjuk och immunförsvaren är noll.

Jag har aldrig rengjort mina örhängen :o

Jag har massor, kanske 60-70 par? Lider av visst habegär där - ser jag att det är rea så handlar jag....

Men skulle det vara så att något ser smutsigt ut har jag väl bara tagit lite bomull och torkat av?

Rengör mina silversmycken med denna blandningen.

Hemmagjord silverputs
1 del bikarbonat/bakpulver
2 delar salt
kokande vatten
i bit aluminiumfolie

Jag spritar mina "vanliga" smycken. Till vardags har jag ofta stålsmycken, och de får koka i saltvatten emellanåt. Har haft lite problem med känsliga örsnibbar, så jag gör som piercaren säger åt mig.

Haha-.. jag hade inte själv någon rutin för rengöra smycken men är imponerad av att läsa vad ni andra här gör. :o
Nåja gör och gör ;) mina brukar inte bli smutsiga (möjligen ibland dammiga men det tar jag inte så blodigt på, skakar av lite :D )så jag har bara gjort det i perioder när hålen varit läbbiga. I övrigt är pinnarna lika silvervita/guldröda hela tiden.

Jag har alltid gjort likadant med alla mina. Lägger de i blöt en stund i ljummet vatten och lite diskmedel, skrubbar med en gammal tandborste, och sköljer sedan. Har aldrig varit något problem med någon sorts örhängen. Men pärlor ska man nog inte göra så med förstås.

Bra. Ja handsprit lär man väl kunna hitta...
Det fick ju ett uppsving för några år sedan då folk blev rädda för svinets sjuka..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När man är liten så samlar man ju på sig beteenden, reaktioner och strategier som formas efter den omgivning man växer upp med - sånt...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
837
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 694
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka