Rengöra borstar diskmaskin eller tvättmaskin

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emelie_ovekrans
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 6 200
E

emelie_ovekrans

Hejsan
Jag har en idé :idea: om att rengöra alla mina borstar i antingen diskmaskinen eller tvättmaskinen.

Tvättmaskinen känns frächare, eftersom jag ska ha mina tallrikar i diskmaskinen.
Har någon provat detta tidigare, hur gick det?
Man kanske inte ska använda så mycket disk/tvättmedel, eller inget alls vad tror ni?

/Latmasken :d

Sv: Rengöra borstar diskmaskin eller tvättmaskin

jag skulle aldrig våga tvätta mina borstar i tvättmaskinen, risken borde vara stor att maskinen går sönder :crazy:

men hmm, borde det inte vara lite samma som att sätta glas eller annat i diskmaskinen, frågan är hur borstarna mår efter tvättmaskin eller diskmaskin, skulle ju vara så himlans super enkelt, in med dom i maskinen bara och vips så är dom superrena och bra :)

jag brukar tvätta i tvättmaskinen, inget centrifug då.

ah! vad nice, använder du något tvättmedel eller annat? funkar det med alla sorters borstar?

Täcken då, jag har ett VÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT smutsigt fleecetäcke, måste ju vara bäst o lämna in det någonstans, typ kemtvätt...

jag kör på 40 grader milt tvättmedel alla borstar sen få de ligga på rygg o torka.

Täcken körs oxå självklart.

Jag brukar tvätta mina borstar i varmt vatten och grönsåpa, och de ska ABSOLUT inte torka på rygg, de måste torka med borsten neråt annars tränger vattnet in i trät och då spricker det.

mmm man kanske ska försöka tvätta det där äckliga fleecetäcket också då, annars vore det himlans skönt att ta alla täcken man har från vintern och gå med dom någonstans också varsågod fixa! :) så går man hem och latar sig och nästa dag hämtar superrena täcken utan minsta ansträngning hehe :)

Hoppas inte borstarna slår för hårt mot trumman i tvättmaskinen bara, man kanske ska linda in dem i något som är mjukt.

jag brukar vända på dem....har inga problem me sprucket trä o mina har varit i tvätt maskinen säkert 20 gånger....

Jag hoppas att det är i er egen privata tvättmaskin eller maskin i stallet som ni har tänkt tvätta skiten i. Vad är det för fel på det gamla beprövade knepet att lägga borstarna i blöt i vatten + hästschampo eller diskmedel över natten och lägga dem på tork sedan?

Risken är väl att limmet släpper och borstarna börjar håra.

Att koka dem i en kastrull är annars ett alternativ, det är det jag gör.

Självklart är det i min egna alldeles privata tvättmaskin,
jag tänkte bara om det var möjligt att vara så lat som jag är o bara slänga in borstarna och sedan är det klart, istället för o ägna flera timmar med blötläggning, sköljning osv...

Koka kastrull, men släpper inte lim av värme... :crazy: eller vet inte :)

Eftersom jag inte är lat ( ;) ) så tvättar jag alltid borstarna för hand. Först får de ligga någon timme i ljummet vatten och ngn form av milt fettlösande och sedan gnuggar jag dem så att fettet släpper ordentligt... sedan sköljer jag i ljummet vatten och sedan torkar de med borsten neråt.

Vad kan det ta... en timmes jobb en gång om året?

:idea:
Jag har en diskmaskin som jag inte använder, jag kan tvätta borstar i den:idea: :D

vi stoppat alltid in vår diskborste i diskmaskinen, blir som ny :)

Borde väl funka med hästborstar oxå.

ÄRS!! jag provar, det är väl inte värre än att man får köpa massa nya borstar, ny tvättmaskin/diskmaskin och det är väl inte så farligt, eller :smirk:

Jag får väl återkomma senare med hur det gick :banana:

jag skulle aldrig lägga dem i diskmaskinen, men därimot i tvättmaskinen. jag har dessutom en grov tvättmaskin för endast hästsaker.

Inte en chans i diskmaskin iaf! :eek: För det första: eeeew - vad ofräscht. För det andra: det blir för varmt i diskmaskinen och syntetborst riskerar att smälta och bli hårt sen.

Så måste du välja något så använd tvättmaskin på inte alltför hög temperatur.

När jag var yngre ( och aningen dummare :smirk: ) fick jag också för mig den briljanta idén att tvätta ryktborstarna i diskmaskinen. Det funkade ju när man la in diskborsten tänkte jag.
Så jag radade prydligt upp varenda borste i diskmaskinen och körde (duschade av det värsta skiten i badkaret först om jag inte minns fel),
När dom var klara öppnade jag och världens hästlukt spred sig i hela huset med vattenångan.
Jäklar, tänkte jag och tömde den fort och sprutade in MASSVIS med diskmedel och skrubbade, sen fick jag den ännu smartare idén att köra maskinen tom en gång på högsta värme för att få den ren igen.
Tjena! det jag glömde var att jag sprutat in massor av vanligt diskmedel, behöver jag nämna att efter några minuter var hela mitt kök skumfyllt :smirk: :angel:

Liknande trådar

Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen... 2
Svar
39
· Visningar
1 164
Senast: Otherside
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
744
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka