Ren och skär otur! Eller...?

Kaeela

Trådstartare
Två hästar i stallet har nu med ca en veckas mellanrum trampat in tåkappan i sulan. Skoddes för ca sju veckor sedan av samma hovslagare. Provade en "ny" hovis till just dessa två hästar. De andra pållarna i stallet skoddes också i samma veva men av en annan, deras skor sitter kvar på alla fyra.

Har aldrig varit med om denna skada, har självklart haft tappskor men aldrig så tåkappan har gått in i hoven och orsakat skador.:(

Min fundering nu är om det bara handlar om otur eller har det med skoningen att göra?

Ni som har erfarenhet av det här, hur resonerar ni? Törs man anlita samma hovis igen?

Sv: Ren och skär otur! Eller...?

Jag har råkat ut för det en gång för några år sedan. Det hade inte hänt vare sig efter eller innan trots samma hovslagare. Nu har jag dock en ny hovslagare och han är ännu bättre :D

Sv: Ren och skär otur! Eller...?

Kan bero på hovslagaren men lika mycket inte bero på henne/honom, min hovlagare skor många och det är till 99% ett bra resultat men en häst i grannstallet som hon också skor lyckades också med samma sak....så det där beror ju liksom på kan verkligen vara otur om de nu inte var så att just denna hovlagare ni anlitade kanske inte är så bra...svårt att svara på...Sen är det ju från häst till häst hur dem är med skor om dem drar av sig dem ofta eller inte...

Min häst kan gå i upptill 9v numera med sina skor förut hände det att han trampade av dem dag 2 :S men inte nu längre...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 357
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 187
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar