Remontträns med spännen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare quint
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 315
Q

quint

Jag såg en häst ha ett jättefint remontträns med spännen vid bettet, tänkte höra om någon av er sett något sådant? Kanske var det bara ett ihopplock men snyggt var det! :laugh:

Sv: Remontträns med spännen

inte helt hundra på om jag förstod vilken sort du menade ;)

men, Dyon har ett sådant, sen har jag sett lösa nosgrimmor från Hansbo (?).

Jag har ett sådant till min unghäst, ett från Dyon! :love:

21226_1254077363.jpg

(Ni får ursäkta tyglarna som sitter åt fel håll, familj under träning! ;):D)

Nej jag menar inte spännen på själva remonten utan på sidostycket man sätter i bettet. :laugh:
Tack för svar ändå!

Jag har ett sådant till min unghäst, ett från Dyon! :love:

21226_1254077363.jpg

(Ni får ursäkta tyglarna som sitter åt fel håll, familj under träning! ;):D)

Lånar din bild som exempel.

Det här är det stora problemet med remongrimmor tycker jag. På den här bilden sitter remontgrimman utanför bettringarna och om man hade satt den korrekt, dvs längre ner så hade nosdelen varit för lång så att ringarna hade hamnat framför bettringarna. Hur man än gör blir det alltså fel.

Har sett att man kan beställa efter mått i på nån islandsbutik-sida. Själv så kommer jag nog att slakta den remontgrimman jag har och sy dit ett annat band i rätt längd och sen sätta nåt mjukt runt.

Jag har faktiskt aldrig haft det problemet? Ändå har jag en billig en från Hööks. Eller så har jag haft turen att få hästar med lagom skalle för alla nosgrimmor ;)

Spännen vid bettet? Har inte alla träns spännen vid bettet? Jag förstår inte riktigt hur du menar? :confused:

Tack för ordet! :laugh:

Så, någon som sett något med HAKAR vid bettet? :laugh:

Alltså hakar på sidostyckena? Det har ju eg. ingenting med nosgrimman att göra. Det är väl s.k. pessoaträns som brukar ha hakar på sidostyckena har jag för mig.

Ja, hakar på sidostyckena. Det vet jag att det inte har något att göra med nosgrimman, är bara på jakt efter ett komplett träns så ville bara höra om någon här hade koll på om det fanns något sådant. :laugh:

Det var mest för att förtydliga för mig själv ;)
Jag tror dock att s.k. pessoaträns oftast säljs med aachen för att det passar bättre till pessoabett.

Har sett att man kan beställa efter mått i på nån islandsbutik-sida. Själv så kommer jag nog att slakta den remontgrimman jag har och sy dit ett annat band i rätt längd och sen sätta nåt mjukt runt.

Lite OT kanske

Jag har upptäckt att två remontnosgrimmor i samma storlek från olika tillverkare kan ha så stor skillnad som flera centimeter. När jag ska ha ny nosgrimma brukar jag mäta den gamla och sen stoppar jag måttbandet i fickan och åker till butiken och mäter. En del expediter blir riktigt förvånade när man visar hur stor skillnad det kan vara

Jaha okej. :laugh:
Var inne på Pessoas hemsida men det verkar tyvärr inte som att dom säljer några med hakar.

Inte märket Pessoa. Träns som har hakar för bett kallas oftast för pessoaträns.

Islandstränsen har inte helt sällan snabbspännen för tränset. Har hästen stl cob funkar ju de storleksmässigt.

Ok förstod inte riktigt där. ;) Alltså ett komplett remontträns med hakar vid bettet jag är på jakt efter, någon som sett?

Jag tror som sagt inte att det är så lätt att hitta i o m att träns med hakar oftast kallas pessoaträns, inte märket pessoa (!) utan för själva bettet och då passar det oftast bättre med aachennosgrimma.
Men om det finns islandsträns är det väl bara kolla på sådana?

Ett remontträns är som en grimma med pannband ,sen har man korta remmar med spänne som man sätter i sidoringarna på "grimman " och sätter bettet i dom.Nu pratar jag om armens sräns.

Jag har ett eller två med hakar, men det är pullarträns (har dock tagit bort nosgrimman), har inte sett någon annan sort med hakar tyvärr

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
583
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har grottat mig in i detta lite och har en stubben equisoft. Längden är som på bilderna men tänker spontant att själva gjorde borde...
Svar
14
· Visningar
653
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Jag tänker försöka komma ihåg att ta med mig hörlurar till min operation på tisdag då jag ska bedövas från knäet och ner när de opererar... 2
Svar
24
· Visningar
725
Senast: Mia_R
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka