• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moiran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 571

moiran

Trådstartare
Den här tråden vet jag ärligt talat inte riktigt var den ska placeras, men avel känns på något sätt närmast ämnesområdet...

Jag är lite nyfiken på remonter. Jag misstänker starkt, eftersom det är armén det handlar om, att det finns goda listningar över remontuppköpen, av vilken uppfödare remonten köptes, till vilket användningsområde/regemente den slussades in, härstamning, storlek mm. Men min fråga är: var ska jag börja med att leta efter en sån här listning, jag har noll-koll på var man hittar såna här gamla dokument? Någon som råkar veta eller har en kvalificerad gissning?

Sv: Remonter?

Kungliga biblioteket är ett bra ställe att leta på tror jag. De har en Libris med utmärkt sökfunktion. Annars är de väldigt tillmötesgående om du ringer dit med dina frågar också.

Jag red en hel del remonter på K1 i mina yngre dagar.
Websidan Regementen, Svenska, kavalleri har en hel del av remontdepåerna nämda längst ner på sidan. Kanske det kunde vara värt att kontakta dem eller söka mera upplysning på nätet om dessa depåer.
Det står också att "Samtliga hästar fördes även i generalmönsterrullor."

Jag börjar få lite koll på depåerna, men har inte tänkt så långt som till att kontakta de som "fortfarande finns kvar". Det finns säkert inga rullor kvar, men de vet kanske var jag ska leta om jag har tur! Tack för tips!

I stamboken angavs ju de inköpta remonterna med ett årgångsnummer och ett löpnummer i stonas föllistor. Om det var en remont som sålts till Schweiz angavs det också. Hos hingstarna stod det ju också hur många remonter/ackordshästar/avelsston som köpts in efter varje hingst.
De sista remonterna, (bortsett från vad intresseföreningen för K1 köper in,) köptes in i slutet på 60-talet. En spännande förrättning att följa!

Kontakta Ackordhäststiftelsen/Bo Slättsjö de borde ha koll eftersom de är inköpare av remonter bla till K1. De köper in varje år och har sk uppsamlingsplatser runt om i Sverige varje år. bla På Flyinge, Strömsholm samt ett par platser till. Brukar vara i Juli/Aug.

Vet du om man kan se vilken regemente remonten var placerad på via numret, eller gavs de löpande centralt innan hästarna fördelades på de olika depåerna?

Tror att det var så här det gick till:Remonteringsnämnden åkte runt ock köpte in 3-åringarna, (i undantagsfall köpte man också 4-åringar) de numrerades löpande. Gick sedan de hämtats till remontdepån, på 60 talet fanns bara Utnäslöt kvar, där de gick ett år i flock. Sedan efter grundutbildning gick remonterna till respektive regemente eller ut på ackord.
Personligen var det en högtidsstund när man lyckats få med föräldrarna på att göra söndagsutflykten förbi Strömsholm och Utnäslöt, och få sitta där en stund och bara titta på alla hästar. Desto större var chocken det året vi kom förbi och alla betena var upplöjda, kan ha varit efter att de hade problem med gräsbetessjuka.
När man började rida på ridskola (Örebro) på 60-talet, var ju i stort sett alla hästar remonter. Min favorithäst t.ex ägdes av I2 (Karlstad) och var efter Heristal-Largo. Ponnyer fanns inte i det stallet utan alla red storhäst. Svårigheter med lektionerna blev det när hästarna åkte iväg för att göra sin "repmånad". Även senare på 70 talet när jag red på Ackis i Uppsala fanns det alltid några trevliga K1 hästar där.
Kurt Graaf skriver ju en del om remonteringen och kavalleriets ständigt ombytliga behov i sin stora bok.
T.ex. att exporten till Schweiz började 1948, man kunde exportera upp till 300 remonter per år, totalt lär ca 2000 hästar exporterats. Varav flera blev olympiska medaljörer, Europamästare osv.
Säkert finns det någonstans i något arkiv mycket intressant information att hämta, militären brukar ju ha ordning på pappersexcersisen.

På Tradera, bland antika böcker dyker det upp gamla författningssamlingar, kungörelser och liknande med jämna mellanrum. Mycket handlar om kavalleriet, så det kan löna sig att hålla utkik där.

På min barndoms ridskola som drevs av en f d militär hade vi också en del remonter, bl a en e Nepal - Largo som jag var förtjust i. Han hade remontnummer 74.65 och jag antar att det bara betydde att han var den 74e remonten som köptes in -65 (f ö övrigt var han 4 år då för han var född -61)?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka