Reklamation?

fejko

Trådstartare
Jag köpte en jättedyr kashmirkofta på nätet (ca 2000 kr) till min födelsedag. Tänkte att jag skulle kunna ha den riktigt länge eftersom jag ogillar slit-o-släng och hellre köper bra grejer mer sällan. Jag vet att kashmir är extremt ömtåligt och har därför varit väldigt försiktig, inte fastnat någonstans och bara använt den på jobbet (framför datorn) och på restaurangbesök. Kanske använt den max 10 ggr sedan jag köpte den i mars. Nu håller det på att bli ett litet hål i armen :cry:
Kan man reklamera?
Det följde med lite garn i en påse, vågar man försöka sig på att laga själv, eller ska man låta ett proffs göra det?
 
Jag hade gått till ett proffs och hört om dom kan laga det. Det är inget jag skulle ge mig på själv om prislappen var så hög som 2000 kr. Gör du fel lär du knappast kunna reklamera den. Annars hade jag hört mig för att reklamera den direkt hos företaget. Att dom skickar med garnet tyder väl på att dom vet att dom lätt går sönder. Har aldrig varit med om att man får med sig garn, knappar däremot.
 
Du har absolut rätt att reklamera, ett såpass dyrt plagg ska hålla mer än 10 användningar.
Jag har själv blivit bättre på att faktiskt reklamera saker när dom pajjar inom rimlig tid och oftast är det inga problem med företaget.
 
Tack för alla svar! Är det inte för sent att reklamera? Det har nästan gått två månader.
 
Enligt konsumentköplagen kan man reklamera i upp till 3 år. De första 6 månaderna anses felet ha varit där vid inköp. Efter 6 månader måste konsumenten bevisa att felet varit där från början. Förutsättningen för att man ska kunna reklamera är att man har kvitto. Har man köpt på nätet med kort så har man ju inköpsbeviset där, då har man ju inget kassakvitto.
 
Det är många som har fel uppfattning här.

Man behöver inte alls ha kvitto, men man ska kunna bevisa att man köpt varan hos den man reklamerar till. Vilket givetvis lättast görs med kvitto.

---
Om en person köper en vara hos en näringsidkare regleras detta köp av Konsumentköplagen. Det finns ingenting i konsumentlagstiftningen som säger att man måste kunna visa upp ett kvitto för att ha rätt att reklamera en vara inom tre år från den dag då man köpte varan, se 23 § Konsumentköplagen.
---
http://lawline.se/answers/11238
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp