Rejält uppsvällt ben

Ketrawzc

Trådstartare
Min häst är en riktig tråkfia, hon står och matar sparkar på betongväggen regelbundet.
Men nu har det hänt något konstigt. Hästen har gått på bete dygnet runt ca. 1 vecka, och nu fick jag ta in henne över natten pga. ett sår. Hon sparkar då till en gång i väggen mot sin nya granne, sen stöder hon inte på benet, precis som hon fått ont. Men hon visar ingenting när vi sprang med henne, och inne i boxen igen är allt frid & fröjd, precis som normalt. :)
Dagen efter är benet uppsvällt från kotan till hasen ungefär, hårt och iprincip helt runt, såg ut som ett elefantben. Ingen värme, ingen ömhet, inget sår, visar ingen hälta. Vilar jämnt på båda benen. Pratade med vet. ang. såret och nämnde även benet, och han sa att jag skulle avvakta.
Svullnaden har gått ner, men inte helt. Hon är fortfarande svälld efter senan ner mot kotan. Hon går nu ute dygnet runt igen, har även gått kortare promenader med henne och kyler benet dagligen. Det är ca. en vecka sen svullnaden uppkom, vad kan det bero på? Hon har aldrig svällt förut och hon slår som sagt ganska mycket. Hur länge ska jag avvakta? :confused:
 
Sv: Rejält uppsvällt ben

JAg tycker tyvärr inte att du ska avvakta mer, i och med att hon inte ens först ville stödja på benet. Ok, nu beror det ju på vad du ska använda henne till men om du har tänkt ridning och träning så skulle inte jag vänta längre...

Det är elendigt när de sparkar in i väggen och inte alls bra för benen. Du kanske kan klä sidorna med gummimattor? Och byta boxgrannar med sådana som hon trivs med?
 
Sv: Rejält uppsvällt ben

Jag har tänkt klä väggarna med gummimattor i hennes box nu till hösten när hon kommer hem. Att hoppas på att sparkandet upphör är nog omöljligt, och boxgrannarna spelar bara in en del. Står hon brevid någon hon inte trivs med så visar hon detta tydligt genom att i princip riva stallet .. Men sista tiden så var det 2 tomma boxar mellan henne och någon annan häst, trots detta står hon bara och slår på en rejäl smäll med jämna mellanrum, alltid med höger bak. Hon har redan nu fått en stor piphas, och är lite ojämn i ridningen. Vi hade hoppats på att hon skulle få vila & avlasta det nu på betet.. Men jag tror att jag ska börja ge henne halm, så hon är syselsatt. Hon är uppstallad på en ridskola så hon står inne från 16.30-08.00.
Hon är bara 5 år, och jag vill verkligen inte att det ska bli något med benet..
Ska iaf ringa & höra med vet. imorn ang. svullnaden, då har det gått 1 vecka sedan hon smällde i väggen.

Men är det konstigt att hon inte visar några som helst tecken på smärta?
 
Sv: Rejält uppsvällt ben

Men du skriver ju att du tog in henne för att se om ett sår? Är det inte pga det såret som hon svällt upp då? eller sitter såret på ett annat av benen? Har hon ngn feber?
 
Sv: Rejält uppsvällt ben

Jag tog in henne pga. ett sår mitt på nosryggen, förlåt om jag var otydlig .. så det borde ju inte vara något med det. Hon har ingen feber heller.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
998
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 452
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp