Reining:Få ner farten inför lilla volten...

GunslingersGamble

Trådstartare
Hej ;) , har provat och rida några reining mönster och ett återkommande problem är att hästen "fått upp farten" i de två snabba varven och "vill inte" bromsa upp sig inför den lilla långsamma volten. Han lyssnar för övrigt väldigt bra på sits och hand, medans han tycker att får man springa fort så ska här springas! :D:p

Har ni haft samma problem och hur löste ni det?

Med vänlig hälsning // GunslingersGamble ;)

Sv: Reining:Få ner farten inför lilla volten...

Jag jobbar inte hästen i snabbare tempo än att jag har kontroll. Alltså, inte gå upp i för hög hastighet förrän man känner att hästen är med och fortfarande lyhörd.

Du kan ha en rätt långsam galopp i stor volt och sen samla lite i den lilla så att det blir en tydligt förändring så duger det. Sen ökar du vartefter i den stora.

Öva, öva och öva, alltså ;)

Jag tränar mycket på detta, öka farten, sänka farten, öka farten, sänka farten..
Mycket beröm när hästen gör rätt.. Är hon helt motvillig så stannar jag henne, backar nåt steg för att få tillbaka henne (viktigt med klapp och beröm om de stannar och backar utan strul) så att hon lyssnar och sen ber jag om ny galopp. Min är så lydig med detta nu att jag endast behövs sitta till helt obemärkt så sänker hon farten...:)

Mvh Domino_s

Provat dessa tips nu i några dagar :)

funkar jätte bra om man ökar så mkt att man känner att man fortfarande har kontroll över honom.

Mkt tempo växlingar under god kontroll var lösningen ;)

Tackar! :D

Som det redan har sagts är tempobyten A och O. Domarna vill inte se hastighet på bekostnad av kontroll och stil. Lugnt och kontrollerat och addera sedan lite fart allt eftersom.

Ett par tankar som ni säkert har koll på är att aldrig (eller ytterst sällan) rida hela mönster, utan dela upp varje moment för sig. Fokusera på detaljer eftersom ett reiningmönster består av en serie moment som bedöms var för sig. Att då och då rida ett helt mönster för att inte minst själv nöta in det är självklart. Jag menar inte att det är jätteförbjudet att rida hela mönster, men allt för ofta har jag sett folk som alltid rider hela mönster när de tränar. Ryttaren tappar i fokus och hästen kan bli showsmart och börjar tänka själv i stället för att vara uppmärksam på ryttarens signaler. En häst som börjar att försöka lista ut mönster själv är hopplös till slut.

Likaså tycker jag att man ska vara lite försiktig med kraftiga tillrättavisningar på mittpunkten när man tränar. Korrigera lugnt och fint vid behov. Gör hästen fel, gör om utan att göra för stor sak av det, men det blir lite mer arbete för hästen att göra fel. Hästen måste få göra fel för att sedan kunna göra rätt. Mittpunkten är central del på banan där spin, byten, tempoväxlingar sker. Om hästen sammankopplar mitten med hård korrigering kan hästen spänna sig, inte minst om den vet att den gjorde lite fel, vilket kan kosta poäng i onödan.

Liknande trådar

Hoppning Hej hej.. Jag har en arabflicka på 17år (nu dräktig), som tycker det är uuuur kul att hoppa... Jag själv är en superfegis på...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Vita_N_6520
·
Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 114
M
Western :) Då har vi så gjort det Leksak & jag! Överlevt uppvisningen på Scandinavium! ;) Kändes lite löjligt, men jag var betydligt mer nervös...
Svar
6
· Visningar
1 253
Senast: Horsespirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama