Sv: Reining:Få ner farten inför lilla volten...
Som det redan har sagts är tempobyten A och O. Domarna vill inte se hastighet på bekostnad av kontroll och stil. Lugnt och kontrollerat och addera sedan lite fart allt eftersom.
Ett par tankar som ni säkert har koll på är att aldrig (eller ytterst sällan) rida hela mönster, utan dela upp varje moment för sig. Fokusera på detaljer eftersom ett reiningmönster består av en serie moment som bedöms var för sig. Att då och då rida ett helt mönster för att inte minst själv nöta in det är självklart. Jag menar inte att det är jätteförbjudet att rida hela mönster, men allt för ofta har jag sett folk som alltid rider hela mönster när de tränar. Ryttaren tappar i fokus och hästen kan bli showsmart och börjar tänka själv i stället för att vara uppmärksam på ryttarens signaler. En häst som börjar att försöka lista ut mönster själv är hopplös till slut.
Likaså tycker jag att man ska vara lite försiktig med kraftiga tillrättavisningar på mittpunkten när man tränar. Korrigera lugnt och fint vid behov. Gör hästen fel, gör om utan att göra för stor sak av det, men det blir lite mer arbete för hästen att göra fel. Hästen måste få göra fel för att sedan kunna göra rätt. Mittpunkten är central del på banan där spin, byten, tempoväxlingar sker. Om hästen sammankopplar mitten med hård korrigering kan hästen spänna sig, inte minst om den vet att den gjorde lite fel, vilket kan kosta poäng i onödan.