Rehabilitering

angelaL

Trådstartare
sa jag behover lite rad och tankar.
Dar jag jobbar star det en 22 ar gammal hast som ar om i bak och ryggmuskelaturen. Jag har jobbat med att fa henne att bli battre sedan jag kom hit, 4 manader sen. och det har blivigt stor skillnad.

Hon ar mindre om nu, och jag har diskuterat med agaren som varit benhard pa att jag ska rida hasten, eftersom vet sa att hon inte hade ont, efter en mycket tveksam undersokning. dra fingrarna langst ryggraden och satta pa sadeln och trycka, hasten visade obehag, men han tyckte att det gick bra och rida..

I alla fall sa ar min plan att massera henne var tredje dag, och de andra dagarna ga pa ppromenader i skogen, ca 30 - 60 min langa, el ta med henne som handhast, + stretching efterat. agaren ar radd for att det inte ar tillrakligt motion for en gammal hast och tycker att hon ska motioneras mera.

Det som ar lite bokigt ar att vi bor pa ett berg och darfor maste hon klatra varje gang vi ror oss utan for stallet, och ganska rejal klatring oxa..

sa hur skulle du lagga upp det hela,
nagra bra rad och tips?

Sv: Rehabilitering

Jag har en häst som emellanåt har problem med att han blir stram i länd och bakdel. För att få honom bättre har jag ett speciellt litet gympa-program som brukar hjälpa. Det innebär att jag longerar honom i alla gångarter utan inspänning, och försöker få honom att sträcka framåt-neråt. Mycket galopp, eftersom det verkar mjuka upp länden bra. Jag tar också in honom på en liten volt runt mig och ber honom att kliva en aning i sidled med bakbenen utan att för den skull tappa iväg ytterbogen. Brukar avsluta med att låta honom gå baklänges i en åttvolt, vilket jag tycker ger en bra stretch under rörelse. Jag tycker det funkar bra.

Later som ett bra gympa program, :d

mitt problem ar att jag inte riktigt vet hur jag ska belasta hasten, for mycket belastning blir det inte bra av och inte heller for lite belastning.

Hon behover ju traning, och uppmjukande ovningar for det ar nog inget man kan vila bort. men det ar inte heller nagot man kan rida bort.

Ska tanka pa dina ovningar och prova dom, och se vad som hander, imorgon star det massage pa shemat,, men dagen efter. ska bara forsoka hitta en nagolunda plat plats att longera henne pa..

Sa varfor skulle b-m vitmainer vara en del av losningen? Hur hjalper de.

Jag kan inte tomkora, har ingen banna el inhangnat omrade att gora det pa, inte heller nagon utrustning, kan arbeta hasten i hand, sa hon far arbeta med kroppen utan ryttare,

Jag själv använder mig av tömkörning och tycker att det är suveränt bra oavsett om man har "problem" eller ej. Kanske finns möjlighet att låna en gjord samt få lite hjälp av någon som kan tömköra?

Ang. b-vitaminer så är ju det en del av veterinärens ordination vid vissa muskelproblem tex korsförlamning. Tänkte att det kunde vara värt att prova i ditt fall (eftersom hästen är öm i bak- och ryggmuskulaturen). Det var inte illa menat.

Kanske lat lite kort i svaret, var inte meningen, men jag gillar inte att fa rad utan forklaring varfor.
Vet du varfor veterinarer rekomenderar b-vitamin vid korsforlamning?

och ja tomkorning ar kanon, men jag ar botten :angel:, sa jag arbetar i hand istallet for da kanns det som jag har mer koll.

Jag vet inte exakt till varför man ger b-vitamin till korsförl. hästar. Men har förstått att det har en viss verkan mot de muskler som är "trasiga".
De rekommenderar även e-vitamin, men det är viktigt att inte överdosera då hästen kan bli dålig om den får för mkt e-vit...

Har ni provat att ta ut någon equi-terapeut, dom kanske kan hitta något som inte veterinären hittar.

Om det hade varigt min hast sa......

skulle det ha gjorts mycket mera,, jag fa lixom noja mig med mina egna sma fjuttiga kunskapaer,,

massage, och forsok till vettig traning..

Liknande trådar

Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 153
Senast: Badger
·
Utrustning Jag har nyligen blivit medryttare pa en liten (159cm) hast. Hans sadel ar for liten for mig, far ont i svanskotan nar jag rider i den sa...
Svar
10
· Visningar
1 817
Senast: Gimlan
·
Hundhälsa Sa min lilla terrorist pa 7 manader ar verkligen allatare. Nar jag har henne kopplad fungerar "leave it" mycket bra, men nar hon ar los...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag gar 5 - 7 km med Miss Mandy varje morgon genom en avstangd park. (Den ar stangd med bommar och stora skyltar, plus skyltar med...
Svar
6
· Visningar
1 666
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama