Rehabilitering efter behandlingen.

M

Mannie

Hej!
Skall försöka fatta mig kort och ställa mina frågor klart o tydligt...

Min häst har fått två behandlingar av ET dels pga låsningar i ländryggen. Första gången i januari med framsteg. Därefter började han ömma vid samma område i ryggen o även tydligt röra sig "snett" vi ridning. Det visade att låsningarna kommit tillbaka. Han fick en ny behandling för 2 veckor sedan. Vi har tagit det lugnt med motioneringen sedan dess o det har känts mkt bra men tyvärr har han inte hållt sig lugn i hagen. Kändes väldigt "sned" de två senaste dagarna men naturligtvis var orsaken: Låsningen har "hoppat" tillbaka... Nu till mina funderingar.
Kan det ge något negativt utfall i att ge honom ytterligare en genomgång av ET så här kort tid efter den senaste behandlingen?

Musklerna som blir manipulerade blir ju inte helt friska bara för att man får ordning på själva låsningen för stunden och det känns jätte otrevligt att samma åkomma kan komma tillbaka så lätt. Hur skall jag rehabilitera och vad skall jag undvika för att få honom återställd utan att han skall få återkommande problem med detta?

Tack på förhand Jenny

Sv: Rehabilitering efter behandlingen.

ta ut en bra massör, kiropraktion fixar ju inte musklerna som drar tillbaka de som kiro. rättar till.
vad ja fattat de som så är de för de mesta dom spända musklerna som blivit som drar tillbaka låsningar osv..eller nåt sånt..

Försök att ta reda på orsaken till att låsningen i ryggen uppstår och behandla utifrån den. Då får man det bästa resultatet och problemet kommer inte att komma tillbaka som det snabbt gör om man bara behandlar symptomet för stunden. En välutbildad och seriös terapeut borde kunna hjälpa dig med detta.

Jo, visst hade varit bra om jag visste varför han fått den här låsningen. Tyvärr tror jag att han har haft den ett tag då han varit lite småtrasslig sedan i höstas. Misstänker att det uppkom i samband med med en hoppträning då han helt plötsligt inte ville hoppa ngt mer o började vränga sig åt sidan istället för att gå mot hindren. Jättetråkigt eftersom det förmodligen är svårare att korrigera nu när han har gått med detta ett tag. Han har inte ömmat på ngt ställe i ryggen fören nu innan andra behandlingen.

Återigen, kan det vara skadligt med ytterligare en behandling?
Är det möjligt att musklerna vid låsningen drar tillbaka kotorna i det felaktiga läget vid minsta ansträngning? Finns det någon annan metod att ta till hjälp en den som en ET har att erbjuda?
Jag skall få hjälp av massör efter nästa behandling.

har du kollat med vet?

Håller med Uddatyp. Kolla med vet. först. Låsningen kommer ju ifrån någonstans. Känner såväl igen problemet med hoppningen.
Först vägra vår hoppa oxrar - kollade ryggen -ingen ömhet ( kollade av vet.) ut till hopptränaren för tillridning, kändes jättebra 2 mån. senare dax igen vägrade nu också att hoppa rättuppstående och började nu kännas sned och ömmade i ryggen. Till vet. för stor genomgång med röntgen visade på röntgen broskbildningar i ryggen, blev sprutad i ryggen med bra resultat, började simträna och laserbehandling 1/g i veckan i 1 1/2 år ( snart 4 år sen ) och nu fungerar han alldeles utmärkt som dressyrhäst och är ute och tävlar med fina resultat och numera så simtränar vi honom ungefär var 14 dag samt får laser samtidigt och man ser att han trivs med livet nu.:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: valley
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: tuaphua
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 359
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Sitter denna fredag & är allmänt deppig på all skit min häst råkar ut för. Bakslag efter bakslag, totalt nio månader med tårar & fått...
Svar
6
· Visningar
1 847
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd