Regnskållor/streptotrikos

Problematisk

Trådstartare
Försökt googla, men hittar inte riktigt vad jag söker.
Blir det alltid större, hårlösa partier vid regnskållor/streptotrikos? Eller kan det vara bara några små "krustor" i huden? När jag bildgooglar är det de där större områdena som dyker upp, men läser jag om det verkar det som att det även "bara" kan vara små krustor/pluppar. Vad har ni för erfarenheter?
Läser även att det främst är långhåriga hästar som drabbas, och hästar som stått blöta osv. Kan det drabba även korthåriga/klippta hästar som hålls täckade vid nederbörd och inte varit blöta på de drabbade områdena på länge? Eller hur fungerar det?
Förstått att det är en bakterie och att huden blir "uppluckrad" när den blir blöt och bakterien då kan angripa, och att det är därifrån namnet regnskållor kommer. Hur kommer det då ner i huden på en torr häst?
Om ni har bilder så släng gärna upp dem!

Ursäkta dumma frågor :o

Har alltid fått små krustor, kan tänka mig att sitter det många tät så ser det stort ut.

Ja även korthåriga täckande hästar kan få det, fick till mig en passhäst när jag jobbade på travet som hade det och hängde ihop med trassel med magen om jag inte kommer ihåg helt galet.

Alla hästar kan drabbas oavsett päls och oavsett om de är torra med eller utan täcke eller står i ösregn utan täcke i dygn. Namnet regnskållor har det fått av att det ser ut som om det har droppat på hästen. Det vanligaste är alltså små krustor, inte stora områden.

Bakterien finns naturligt på huden men när hästen av någon anledning blir nedsatt kan de angripa huden. Det viktigaste i det läget är att få magen i topptrim och det även om hästen inte visar några symptom från magen.

Om hästen blir allmänpåverkad ska veterinär kontaktas omgående. Antalet krustor verkar inte spela in utan en häst kan ha få men ändå bli riktigt dåligt medans en med mängder inte behöver vara påverkad alls.

Alla hästar kan drabbas oavsett päls och oavsett om de är torra med eller utan täcke eller står i ösregn utan täcke i dygn. Namnet regnskållor har det fått av att det ser ut som om det har droppat på hästen. Det vanligaste är alltså små krustor, inte stora områden.

Bakterien finns naturligt på huden men när hästen av någon anledning blir nedsatt kan de angripa huden. Det viktigaste i det läget är att få magen i topptrim och det även om hästen inte visar några symptom från magen.

Om hästen blir allmänpåverkad ska veterinär kontaktas omgående. Antalet krustor verkar inte spela in utan en häst kan ha få men ändå bli riktigt dåligt medans en med mängder inte behöver vara påverkad alls.

Tack för svar! Min häst har några "pluppar" liksom, som är som små inkar, och några små "bulor" under pälsen. Helt oberörd när jag håller på med dem, har tvättat med klorhexedin och haft på salicylsyrevaselin och märker klar förbättring efter bara ett halvt dygn. Kan det vara regnskållor då tro?

Har inte märkt några förändringar alls i beteendet eller så, som skulle tyda på nåt trassel med magen. Jag ska rådfråga veterinär men eftersom det är så få skorvor/pluppar/grejer och hon är helt obekymrad om dem lär jag väl inte akut behöva ta ut någon?

Har alltid fått små krustor, kan tänka mig att sitter det många tät så ser det stort ut.

Ja även korthåriga täckande hästar kan få det, fick till mig en passhäst när jag jobbade på travet som hade det och hängde ihop med trassel med magen om jag inte kommer ihåg helt galet.

Hur kom du på att det hängde ihop med magen?

Tack för svar! Min häst har några "pluppar" liksom, som är som små inkar, och några små "bulor" under pälsen. Helt oberörd när jag håller på med dem, har tvättat med klorhexedin och haft på salicylsyrevaselin och märker klar förbättring efter bara ett halvt dygn. Kan det vara regnskållor då tro?

Har inte märkt några förändringar alls i beteendet eller så, som skulle tyda på nåt trassel med magen. Jag ska rådfråga veterinär men eftersom det är så få skorvor/pluppar/grejer och hon är helt obekymrad om dem lär jag väl inte akut behöva ta ut någon?
Omöjligt att säga utan att se dem.

Nej du behöver inte ta ut veterinär om hästen inte har sänkt allmäntillstånd. Immunförsvaret sitter i magen (på oss människor också) och när något inte är helt bra så sänks immunförsvaret och då kommer ju som bekant diverse infektioner. På just hästar är huden utsatt och har man en häst med hudproblem av något slag så är magstärkande som t ex. yea-sacc ett bra tillskott att ge. Självklart är det ju en förutsättning att hästen får en bra foderstat med mycket grovfoder och inte en massa kraftfoder som stör i tarmarna. Det behöver alltså inte vara diarré, mycket gaser eller annat som syns/märks utifrån men problemet kan ändå störa såpass att immunförsvaret försämras.

Omöjligt att säga utan att se dem.

Nej du behöver inte ta ut veterinär om hästen inte har sänkt allmäntillstånd. Immunförsvaret sitter i magen (på oss människor också) och när något inte är helt bra så sänks immunförsvaret och då kommer ju som bekant diverse infektioner. På just hästar är huden utsatt och har man en häst med hudproblem av något slag så är magstärkande som t ex. yea-sacc ett bra tillskott att ge. Självklart är det ju en förutsättning att hästen får en bra foderstat med mycket grovfoder och inte en massa kraftfoder som stör i tarmarna. Det behöver alltså inte vara diarré, mycket gaser eller annat som syns/märks utifrån men problemet kan ändå störa såpass att immunförsvaret försämras.

Förstår att det inte går att säga om det är det utan att se, tänkte mer om det kan bete sig så bara.

Tack för tipset om yea-sacc :) Kanske värt att testa.

IMG_20181022_173836.webp

Funkar bilden? Det här är den största och äckligaste "grejen", som en skorvig yta under pälsen, typ 1,5 cm i diameter. På bilden nyss tvättad så därför det ser blött ut.
När jag googlar på regnskållor ser det inte ut såhär :crazy:

IMG_20181022_173640.webp

Och här är den största "pluppen", ovanför fingret till höger. Även här nytvättat och därför blött. Det här är precis under/i kanten av manen, är några såna "pluppar" där

Nej det där ser inte ut som regnskållor. Regnskållor brukar ha som en pensel av hår som lossnar och under den är det som en krater, ibland med lite gult torrt grejs i. Ibland kliar de väldigt och ibland är de väldigt ömma.

Det där skulle jag hålla koll på och se hur det utvecklas bara. Verkar din behanlding hittills fungera så fortsätt med den.

Nu kom andra bilden. Det ser mer ut som regnskållor faktiskt.

Nej det där ser inte ut som regnskållor. Regnskållor brukar ha som en pensel av hår som lossnar och under den är det som en krater, ibland med lite gult torrt grejs i. Ibland kliar de väldigt och ibland är de väldigt ömma.

Det där skulle jag hålla koll på och se hur det utvecklas bara. Verkar din behanlding hittills fungera så fortsätt med den.

Nu kom andra bilden. Det ser mer ut som regnskållor faktiskt.

Hm, ja jag provar väl tvätta och smörja några dagar och ser vad som händer. Inget ömmande, kliande eller irriterat iallafall.
Båda grejerna har dykt upp samtidigt (några pluppar och några "skorvor") så det känns ju troligt att de hör ihop iallafall.

Det jag har fått lära mig och även träffat på är att det finns två typer av eländet. En typ som ger små krustor som ibland kan vara så små att man inte ens upptäcker dom i en tjock päls. En annan som ger större krustor och när dom tas eller trillar bort blir det större hårlösa fläckar. En hårt angripen hästen kan bli "naken" på stora delar av huden.
På de hästar jag träffat på att bägge typerna haft det gemensamt att det sitter hår i krustorna när dom lossnar eller tas bort.

Det kan hjälpa att tvätta med något som t ex Hibiskrubb men det kan också läka ut av sig själv. Blir hästen dålig och allmänpåverkad kan den behöva behandlas av veterinär med antibiotika.

Jag hade en häst med regnskållor, varje höst när teckessäsongen börja kom skållorna. Prova utan täcke, börja frysa vid nederbörd. Satt på en massa "medel" på huden för att hjälpa. Han hade mycket och speciellt över sadelpartiet. Öm var han emellan åt. Helraka honom till och med.
Förra hösten fick jag nog, jag kunde inte ha det på detta vis varje år. Bestämde för att göra en mananalys, fick bära eller brista. Hon som gjorde analysen berätta att min häst hade dålig mage, stressmage. Hon gav tips på vad jag ske ge honom. Gjorde som hon sa. Märkte inga storheter under vintern men nu i år har han inte fått en ända skålla och hans päls ser riktigt blank ut. Jag håller fortfarande tummarna för att det ska gå bra hela vägen.

Helt objektivt utan fakta och riktiga kunskaper, tvivlar jag på att dålig mage är orsaken till regnskållor.
Det man vet och som jag själv sett är att hästar som är i nedsatt kondition lättare blir angripna. En häst med magproblem är nedsatt i kondition. Men det finns många andra orsaker till att en häst får nedsatt kondition. Saker som ålder, tillgång på foder och andra sjukdomar kan lika väl ställa till så att hästen lättare angrips.

Försökt googla, men hittar inte riktigt vad jag söker.
Blir det alltid större, hårlösa partier vid regnskållor/streptotrikos? Eller kan det vara bara några små "krustor" i huden? När jag bildgooglar är det de där större områdena som dyker upp, men läser jag om det verkar det som att det även "bara" kan vara små krustor/pluppar. Vad har ni för erfarenheter?
Läser även att det främst är långhåriga hästar som drabbas, och hästar som stått blöta osv. Kan det drabba även korthåriga/klippta hästar som hålls täckade vid nederbörd och inte varit blöta på de drabbade områdena på länge? Eller hur fungerar det?
Förstått att det är en bakterie och att huden blir "uppluckrad" när den blir blöt och bakterien då kan angripa, och att det är därifrån namnet regnskållor kommer. Hur kommer det då ner i huden på en torr häst?
Om ni har bilder så släng gärna upp dem!

Ursäkta dumma frågor :o

När vår ena hade regnskoller för länge sedan så fick vi rådet att tvätta med vircon i parvo spädning. Dubbel mängd viricon var det på den tiden. Gnugga redigt med bommul med lösningen. Ny tuss bommul för varje krusta.

Det sprids med luften sa veterinären då.

Liknande trådar

Hästvård Har någon bilder på regnskållor i olika stadier? Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde...
Svar
1
· Visningar
1 348
Senast: Mynta2
·
Hästvård Hittaade idag massor med knottror på vänster lår på pålle. När jag klippte honom så var där en yta som såg ut som eksem med lite hårlösa...
Svar
11
· Visningar
1 733
Senast: Wippos
·
H
Hästvård Började 4 augusti tog in min pålle från hagen (skimmel och islänning) och upptäckte att han på båda sidor om svansen (fast på klinkorna)...
Svar
2
· Visningar
1 064
Senast: honeystar
·
Hästvård Hej, Jag har lärt mig en ny åkomma.... Regnskållor. Har ridit i en herrans massa år men aldrig stött på detta tidigare. Hur som hellst...
2
Svar
26
· Visningar
2 551
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar