Regnskållor proteinrelaterat?

cutty

Trådstartare
Hälften av mina 10 hästar har regnskållor. Ingen har täcke, alla har stallplats.
Har bara fullblod som får mycket protein via grovfodret. Enligt analysen och lämpliga foderstater fylls behovet väl. Dräktiga ston samt unghästar.

Lämplig behandling? Antibiotika?

Sv: Regnskållor proteinrelaterat?

Min kompis köpte nyligen häst som hade regnskållor. När hästen besiktigades skrev veterinären ut något medel som kompis smörjt på, och nu är pållen fin i pälsen igen. Stoet rakades också för att bli lättare att hålla ren :)

Säker på att det ÄR regnskållor då? Har haft ett halvblod som fick liknande utslag p g a sojamjöl, han tålde inte det ens i små mängder.

Är det ett alltför proteinrikt grovfoder kan det kanske vara idé att byta ut det alt se över kraftfodermängden/proteinhalt i kraftfodret?

Såg ett inlägg av Peter Lundin (?) om att kolla proteinhalten, därav denna tråd.
Har fått samma hösilage sedan i september, och problemen har kommit i december. Hösilaget i ts ligger på smbp 94, 11,3 MJ. Borde vara perfekt till dräktiga ston. Alla har fri tillgång. Behöver knappt inget kraftfoder med detta grovfoder. Får bara mängden för att kunna täcka mineral och vitaminbehovet.

Regnskållor är en gissning, då det regnar MYCKET där vi bor.

Senast ändrad:

Det är säkert mycket lättare att behandla en klippt häst, men jag vill ej behöva klippa fölston och föl. Frostnätterna är ju ej över ännu.

Hinner de torka upp på natten efter att ha varit ute i regn? Kanske en annan typ av strö kan vara en idé? Har du spån eller halm idag? Har för mig att jag läst om just strö och regnskållor i en annan tråd tidigare.

Regnskållor uppkommer pga en bakterie. Det sägs att tarmflorans kondition har en viss inverkan. Enklast ställs en diagnos efter direktmikroskopi och odling av prov på laboratorium. Annars så brukar det läka ut på 2-3 månader utan behandling.

Behandling
Obehandlade, lindriga fall av streptotrikos spontanläker oftast på 2-3 månader. Om det finns mycket och hårda krustor kan mjukgörande behandling med salicylsyrevaselin (2 procent, 30-60 minuter) behövas innan antibakteriell tvätt. Drabbade hudområden ska försiktigt men noggrant tvättas med mild desinfekterande lösning som ska ligga kvar på huden i minst 15 minuter för effekt. Klorhexidin/klorhexidinschampo fungerar bra, liksom jodlösningar. Lossa löst sittande krustor efter uppblötning men riv inte loss då det kan orsaka ökad inflammatorisk reaktion. Efter tvätt ska hår och hud torkas noggrant, gärna med hårtork på lägsta effekt. Tvätten upprepas dagligen till önskad effekt uppnåtts.

Efter behandlingen är det viktigt att huden hålls torr under den tid såren läks. Om hästen är allmänpåverkad och/eller visar påtaglig smärta rekommenderas allmänbehandling med antibiotika under en vecka och eventuellt antiinflammatorisk behandling. Bakterien är penicillinkänslig.

Stallrengöring och desinfektion

Sanering med högtryckstvätt och efterföljande behandling med ett desinfektionsmedel rekommenderas precis som vid ringorm eller andra infektioner som kräver sanering. Är det under den tid av året då högtryckstvätt är svår att utföra kan man skura och desinfektera punktvis på ställen där hästar som visat symtom vistats, som box, dusch med mera.

Profylax

Det allra viktigaste är att hålla hästarna torra i möjligaste mån. Detta innebär att de under regniga perioder ska hinna torka delar av dygnet. Täcken som tillåter fukt på insidan är värre än inget täcke alls.

Tvätta händerna med tvål och vatten efter att ha skött om sjuka hästar.
Desinficera ryktsaker och annan utrustning som har varit i kontakt med smittade hästar.
Låt varje häst ha egna ryktsaker.
Undvik fuktiga beten samt fukt i stallar.
Se till att ströbäddar är rena och torra.
Se till att hästen har möjlighet att torka mellan ihållande regnväder.
Att ha täcken på hästarna kan förvärra problemet om täckena blir fuktiga inifrån och man inte byter eller tar av täckena inomhus. Byter man täcke ska hästen torka innan nytt täcke läggs på. Att stänga in fukt är inte bra.

/SVA

Jag kanske är helt ute och cyklar, men regnskållor uppkommer väl inte pga av mycket regn, utan för att det ser ut som om det regnat på hästen?

Inte av regnet i sig nej, men då fuktig miljö är extra gynnsam för bakterien i fråga så får den fäste vid kontinuerlig fuktighet som ihållande regn under längre perioder.

Att det är väldigt smittsamt är också viktigt att notera, använd inte samma borstar, täcken och annan utrustning till flera hästar. Något som tas upp även i Adrenochromes inlägg.

Ok, jag uppfattade att du själv var orolig för proteinhalten, sorry.

Är det regnskållor borde väl veterinären ganska enkelt kunna ge råd och behandling, det är ju inte helt ovanligt med sånt "otyg" tyvärr.

Har en häst i stallet som har det, och det är ju samma bakterie som rasp tydligen, det kan tydligen ligga i kroppen och sen bryta ut. Kanske kan påverka om det är omväxlande väder mm. och om de går utan täcke, har de väl ganska tjock vinterpäls antar jag?
Är väl antibiotika som hjälper mot det tror jag....
Men har aldrig hört at protein och regnskållor skulle ha något samband... Det skulle väl vara genom en störning isåfall, för de kan ju få mugg av foder, och är det samma bakterier så...

Jag uppfattar oxå din fråga som att du var tveksam till om det var regnskrållor eller proteinutslag din häst hade?
Jag har iaf haft problem pga proteinintaget.
Sänkte det kraftigt och det blev bra.......

Om det är mycket regnskållor och hästen är besvärad av dem så kan antibiotika vara behövligt.
Regnskållor liksom många andra hudproblem uppstår (enligt mej) av obalans i magen därför anser jag att det är där man ska börja.
Jag ger mina jäst och linfrökaka för att hålla magen i toppskick, givetvis grovfoder i för dem lagom mängd.

Vår arab hade regnskållor när han kom till oss, vi provade alla kurer, även antibiotika men inget hjälpte utan de kom hela tiden nya.
Då fick den andra hästen återkommande kolik och jag blev rekomenderad att ge henne jäst dagligen, eftersom jäst är bra för pälsen så tänkte jag att det kan ju inte skada att araben får det med. Han blev bättre men inte helt bra.
Jag diskuterade problemet med en person som är mycket duktig på hästfoder och han tyckte att vi skulle prova linfrökaka vilket vi gjorde.

Araben har "alltid" fått regnskållor när han stallas in, i år fick han 6-7 stycken i jämförelse med ett hundratal åren innan.

Jag hade funderingen efter att ha läst en del på buke om regnskållor kan vara foderrelaterat.
Hade hemma vet igår. Han säger att det troligen är ringorm. Även detta läker ut på 2-3 månader och hästen blir sedan immun. Förre vet, 2 veckor sedan, sa regnskållor. Antar att det ser ungefär likadant ut. :confused::confused:
Pest eller kolera?

Min hade regnskolloliknande utslag. Bytte ut spånet till torv och nu efter 1 månad har inga nya utslag dykt upp.

Regnskållor är en infektion som orsakas av bakterien Dermatophilus congolensis. Bakterien förekommer normalt på hästens hud, men orsakar inte problem förrän förhållandena är de rätta; t ex varmt, fuktigt, tätt täcke, sänkt immunförsvar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 835
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag håller på att bli tokig, för det första är jag värdelös på att göra foderstater men försöker mig på detta via ett program men jag...
Svar
8
· Visningar
2 996
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka