Regnar på höet!

Emmah92

Trådstartare
Jahapp, nu har vi hållt på i flera dagar. Slog, vände, vände, vände, och strängade nu ikväll. Samma veva som vi har strängat färdigt ena lägdan (som tur är pytteliten) började det småregna. Vi skyndade oss att kasta ut det igen och nu undrar jag; hur gör vi nu?! Just nu öser regnet ner och Verkar som att det ska regna imorgon också men sedan ska det vara uppehåll. Måste vi börja om när regnet slutar och vända en massa gånger? Och då hur många? Kommer det att vara förstört? Ja vad tror ni? Nervös amatörbonde som endast gjort detta en gång förra året och då hade vi tur med vädret!!
 
Hur är marken, står det vatten i pölar. Eller rinner det undan?

Om marken är torr, då skulle vi låta höet ligga en dag efter regnet. Vända, låta det ligga och sedan känna om det är torrt och sedan stränga och pressa. Men finns ju inget bestämt. Beror mycket på hur marken och torkmöjligheterna ser ut.

Är marken sur och vi tagit in en del hö innan skulle vi hässja höet där, men om det är pölar överallt, då drar det upp ändå. Så inte säkert att det skulle göra nån skillnad. Men skulle kanske testa det, även om det är stört omöjligt att få torrt hö att ligga kvar.

Du behöver ju inte börja om, höet är "dött", så bara att vänta på att det ska torka.

Vi kör lite som vi vill, förra året tror jag vi vände en gång och sedan lätt det ligga, tycker höet blir så sönderslaget och dammigt annars. Sedan strängade och pressade. Men då har vi gammal vall, med ganska tunt gräs. Så det spelar ju också in, hur tjockt gräset är. Hur väl det blåser igenom.
 
Att vända ofta gör att man tappar de värdefulla fröna (näringen) och bladen. Risken är att det ni får in kommer vara gräsfröhalm med tveksam hygienisk kvalité. Jag hade övervägt att bränna det, hade jag inte själv kunnat avgöra hade jag tagit analys på näring och hygien.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp