Regler vid sotning

lewellyn

Trådstartare
Jag har en gäststuga på gården och funderar lite över det här med regler vid sotning. Skotrstenen går ca en meter över nocken (reglerna var sådana på den tiden då stugan byggdes enligt brandskyddsinspektören) och vi vill gärna kunna elda i vedspisen på vintern för att skydda huset från fukt. Nu säger sotaren att vi måste bygga en plattform runt den eller kapa skorstenens höjd om de ska sota. Jag hittar inga sådana regler nånstans och undrar om det verkligen stämmer? MÅSTE vi kapa skorstenen eller är det "bara" för att det ska bli enklare för dem?

En plattform att stå på blir skitfult och är ju inte heller det enklaste att svänga ihop...

Sv: Regler vid sotning

Vad gäller sotare så är min erfarenhet att det är väldight beroende på person.

Den som är smidig och praktisk fixar det mesta med ett leende och samarbetar med husägaren. Den sotare som vill krångla gör det på alla tänkbara vis.

Vi hade en sotare som rev ut kaminen ur väggen så att stosen gick sönder och sedan kom ett surt krav att vi skulle fixa det trasiga.

De allra allra flesta är väl högst talbara och trevliga. Kanske har ni helt enkelt råkat ut för en som inte vill arbeta på den höjden. Regler har jag svårt att tro att det finns några. Har inte hittat när jag googlat. Har nyligen googlat på sotning. (Behövde köpa en stege eftersom förra husägaren tagit med dden och ville hitta regler om vad som är godkänt)

Plattformar vid skorsten har jag sett på flera håll och de är möjliga att göra skapligt diskreta om de är av metall?

Han säger att det beror på... Var på taket den sitter osv, du kanske har en bild?

Lagen säger max 1.5m från uppstigningsplatsen till skorstenens topp. Tydligen.

Senast ändrad:

Jag vet ingenting om lagar och regler men vi byggde en provisorisk plattform runt vår skorsten när det skulle glidgjutas och plåtarbetet skulle göras om. Det var ingen som sa att det var tvunget att göras men vi tyckte det kändes tryggast så (eftersom vi själva också var där uppe en del). Jag kommer inte riktigt ihåg exakt hur vi gjorde, men det tog bara ett par timmar att rita, räkna, såga och skruva ihop.

Han säger att det beror på... Var på taket den sitter osv, du kanske har en bild?

Lagen säger max 1.5m från uppstigningsplatsen till skorstenens topp. Tydligen.

:idea:

Svar på TS fråga!
Mao är det krångel från sotaren som ställer till det. Finns inga lagar som stöder kravet.

Btw har jag nyss talat med vår sotare och han var hur trevlig som helst när jag ställde frågor om mitt hus. Trevlig prick :laugh:

Tack för alla era svar! Jag visste väl att jag kunde lita på bukefolket :)

Jag har tyvärr ingen bra bild, men så här ser det ut från gaveln sett. Stugan är rätt liten och det blir inte så disket hur man än skulle bygga det... det känns lite overkill för att bara elda nån gång per år också.

Ursäkta allt stök runt gården, bilden är från när jag flyttade in och det var gamla höbalar och saker kvarlämnade öööööverallt :angel:

stuga.jpg

Stegen går vid ena sidan av skorstenen upp till nocken. Alltså möjlighet att kliva upp mindre än 1,5 m från skotstenens topp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka