Regler om träd och annat?

Rie

Trådstartare
På tomten till huset som jag sköter står ett stort lärkträd.
Huset ska säljas framöver och jag håller på att fixa och dona.
Nu idag kom grannen över och påtalade att de vill att vi helst tar bort lärkträdet då grenar hänger över på deras tomt och träder skräpar ner så att de inte tycks kunna lägga en grusgång på tomten. Enligt honom så skulle det vara meningslöst pga skräpet som faller.

Han sa att de tyckte att
* vi skulle kapa från trädet (=det kommer inte att se snyggt ut alls. Eller kan man ansa ett stort lärksträd -hur når man?-så att det ser snyggt ut?)
* vi helst skulle fälla det (och hur fult blir det med en stubbe, förutom var ska vi göra av trädet, och kommer det att sänka försäljnings/attraktionsvärdet när det försvinner? Trädet gör att tomten ser väldigt lummig ut. )
* enligt honom så fick man inte sätta träd så nära tomtgränsen.

Det är mest detta sista jag vill anlita era kunskaper. Vad finns det för bestämmelser? Detta med tanke på om man skulle vilja sätta något annat på samma plats.
Träder planterades -om jag minns rätt- i början av 70talet och då fanns samma grannar. Borde de inte ha protesterat redan då?
(Det har mig veterligt inte varit några problem med dessa grannar annars...)

Rie
som inte behövde detta bryderi.

Sv: Regler om träd och annat?

Jag hade inte gjort något alls.
Vill de prompt få bort trädet så får de ta den förhandlingen med köparen!

Morska upp dig!

Jag hade inte gjort något alls.
Vill de prompt få bort trädet så får de ta den förhandlingen med köparen!

Morska upp dig!

Håller med tanten!

TS, fullvuxna träd är värda mycket pengar. Det är inte bara att fälla ett träd sådär i en handvändning, som du säger kan det ha stort värde för tomten. Det finns lite tvister i ämnet, vad jag vet har det varit svårt att få fram tvångsavverkning om det inte föreligger uppenbar fara.

Varför skulle de inte kunna anlägga grusgång..??

Men det är helt okej att ta bort ett fåtal grenar, men du kan ju inte göra ena sidan kal.
Du har ingen bild på trädet?

Grusinfarten till garaget finns redan, men han anser att det är lönlöst att lägga nytt grus på pga att det skulle bli så fult med skräpet från trädet (läs barren - och de är inte så roliga, rätt hopplösa att räfsa)

Kan nog ta kort av ett (fortfarande) vinterträd om någon kan lägga in det här sedan.

"Skyldigheten, eller möjligheten, att ta bort grenar eller rötter regleras i 3 kap. 2 § 1 st. JB, som lyder:
” Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.”"
---
http://www.villaagarna.se/Global/Do...r/Grannar/rattsforhallande-mellan-grannar.pdf

Liknande trådar

Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188
Trädgård & Växter Hej! Tänkte delge er vår trädgård i hopp om att få lite tips och råd kring den, just nu är det verkligen mest gräsmatta och den är så...
Svar
1
· Visningar
2 156
Senast: karini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka