Regler för klubbmästerskap????

R

Rikissa

Räcker det att vara medlem för att få ställa upp i klubbmästerskap eller kan klubben kräva att bara de som har licens för klubben får vara med???

Sv: Regler för klubbmästerskap????

Jag har tävlat för lite olika klubbar och jag vet att det varit olika regler vid klubbmästerskapen. En del kräver att man tävlar för klubben (har licens utskriven av den klubben m a o) och en del tycker att det räcker att man är medlem. Personligen tycker jag att man ska tävla för klubben för att få vara med på KM. Om man bara är medlem så kan man ju bli klubbmästare på hur många klubbar som helst, bara man betalar medlemsavgift!!

Eftersom det är en klubbtävling så är det upp till klubben att bestämma reler för sitt klubbmästerskap. Några generella finns inte.

Det finns som sagt inga generella regler för klubbmästerskap, det enda som TR reglerar är att man måste vara medlem i klubben (eftersom det är en klubbtävling). Ev extra krav är upp till klubben, men jag tycker nog att det är lite väl hårt att kräva att man måste ha licens för klubben, bättre i så fall att kräva att man inte har licens för någon annan klubb så kan även de som inte har någon licens alls få vara med.

Det är upp till varje klubb att ordna sina egna regler vad det gäller alla klubbtävlingar...

Men det är nog en självklarhet att du ska ha löst licens i klubben innevarande år för att få deltaga i ett klubbmästerskap...

Varför är det så självklart?
Vår klubb har över 120 medlemmar men bara knappt 20 som löst licens. Ska då klubbmästerskapet stå mellan dessa 20 ( i praktiken bara ca 5 i dressyren, övriga tävlar hoppning och/eller fälttävlan) och övriga 100 uteslutas helt bara för att de inte har licens?
Många tävlar bara på klubbnivå man kan vara nog så duktiga ändå. Hos oss är det långt ifrån alltid en ryttare med licens som blir klubbmästare och vi har ändå 4 klubbmästare om året (dressyr och hoppning för ponny resp häst)

Om man överhuvud taget ska ha något krav kopplat till licens så tycker jag fortfarande att kravet i så fall ska vara att man INTE har licens för en ANNAN klubb. Just för att de medlemmar som inte har licens alls också ska kunna vara med i klubbmästerskapet.

Klubbmästerskap är klubbmästerskap inte 'mästerskap bland klubbens licensierade ryttare'. Även ryttare utan licens tillhör klubben och bör få delta.

Ylva skrev:
Varför är det så självklart?
Vår klubb har över 120 medlemmar men bara knappt 20 som löst licens. Ska då klubbmästerskapet stå mellan dessa 20 ( i praktiken bara ca 5 i dressyren, övriga tävlar hoppning och/eller fälttävlan) och övriga 100 uteslutas helt bara för att de inte har licens?
Många tävlar bara på klubbnivå man kan vara nog så duktiga ändå. Hos oss är det långt ifrån alltid en ryttare med licens som blir klubbmästare och vi har ändå 4 klubbmästare om året (dressyr och hoppning för ponny resp häst)

Om man överhuvud taget ska ha något krav kopplat till licens så tycker jag fortfarande att kravet i så fall ska vara att man INTE har licens för en ANNAN klubb. Just för att de medlemmar som inte har licens alls också ska kunna vara med i klubbmästerskapet.

Klubbmästerskap är klubbmästerskap inte 'mästerskap bland klubbens licensierade ryttare'. Även ryttare utan licens tillhör klubben och bör få delta.

Ja, det kan väl vara en synpunkt som bör beaktas, givetvis vore det bättre att skriva, får ej vara tävlande för annan klubb!!!

De klubbar jag vet räcker det med att du bara är klubb medlem, tror det är för att fler ska anmäla sig faktiskt.

Men det kan väl ändå inte vara meningen att man ska kunna vara klubbmästare i flera klubbar/år???

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 016
Senast: Bison
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
264
Senast: Unafraid
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 171
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka