C
Cettan
I mitt distrikt har det precis varit dressyr DM både för ponny och storhäst. Tyvärr är många ryttare missnöjda med reglerna och det har börjat bli en debatt kring dem både i tidningen Ridsport och på andra ställen. Orsaken är dels att det anses att DM går i för höga klasser (MSV A:1 senior och MS B:3 junior) och dels att det inte delas ut medaljer till de tre första om det inte är minst 9 startande. På junior DM så strök sig en junior i sista stund så det blev bara två startande och tjejen som vann fick med andra ord ingen medalj eftersom då klassen utgick. (det var fler startande i MSV B:3, men inte juniorer från distriktet). Det var samma sak för ponnysarna. Ingen kategori B medalj och bara en guldmedalj i kat C eftersom de var 4 startande.
Så nu är min fråga, hur har ni det i era distrikt? Följer man placeringsprincipen enligt TR och delar ut priser utefter antal startande, eller anser man att i mästerskap ska det vara 3 medaljörer oavsett? Och vilka klasser går era DM i och hur många startande brukar det bli då?
Så nu är min fråga, hur har ni det i era distrikt? Följer man placeringsprincipen enligt TR och delar ut priser utefter antal startande, eller anser man att i mästerskap ska det vara 3 medaljörer oavsett? Och vilka klasser går era DM i och hur många startande brukar det bli då?