Registrering

W

wall

Har ett 4-månaders föl (travstam) som inte blir travhäst.

Var/vad ska man registrera en sådan individ, (för och nackdelar om det finns flera alternativ)?

MVH
//m

Sv: Registrering

Tyvärr så blev det inte som tänkt, att hon skulle registreras i STC då den tidigare fodervärden framgent möjligen kan göra anspråk på fölet (blev avrådd av juridiskt kunnig), så April kommer aldrig att få se travbanan (i alla fall inte med sulky).

(Anledningen till detta krångel är att när jag köpte märr'n i vintras så hade hon varit på foder och fodervärden hade ombesörjt betäckningen, och betalat semineringen men inget annat (fodervärden är stämd av hingstägare/hållare) när fodervärden inte längre kunde ha märr'n kvar och ägaren heller inte hade möjlighet att ta hem henne, så jag köpte märr'n o fick sista april ett härligt föl).

Vad är skillnaden på ASVH o SH, dvs är det någon skillnad, något som kan vara lämpligare än något annat?

//m

Nu kan jag verkligen INGENTING om travhästar, men om det är ett stoföl med vettig stam, låter det ju bättre att regga i STC även om hon aldrig "får" tävla trav, för annars går det väl aldrig att ta föl som skall reggas som travare på ditt föl heller?

Känns dessutom som att oavsett stambok, finns en risk att fodervärden gör anspråk på fölet med den historien..?

Annars är väl SH ett alternativ.

Hoppas det löser sig!

Men om du betalar levande föl-avgiften till hingsthållaren borde det ju inte bli några legala problem, eller?
Om det är ett fint föl är det ju synd om den inte får tävla (eller avlas på).

Se till att göra rätt med hingsthållaren och registrera fölet i STC. Om du inte vill att det ska starta på travet (om den inte är spärrad)så kan du spärra den i deras register istället. Fördelar blir att det blir en renrasig travhäst som då kan startas eller användas till avel och blir lättare att sälja än en som inte är det..
Registering i ASVH (dyrt och får troligen bli utan stam) SH (kan gå att göra med stam men gör hästen väldigt billig vid framtida försäljning).

(Anledningen till detta krångel är att när jag köpte märr'n i vintras så hade hon varit på foder och fodervärden hade ombesörjt betäckningen, och betalat semineringen men inget annat (fodervärden är stämd av hingstägare/hållare) när fodervärden inte längre kunde ha märr'n kvar och ägaren heller inte hade möjlighet att ta hem henne, så jag köpte märr'n o fick sista april ett härligt föl).

Jag skulle försöka att göra upp med Hingstägaren/hingsthållaren och betala de avgifter som inte fodervärden har betalat OM möjligheten finns att registrera med full stam hos STC. Det ökar värdet på avkomman mer än att registrera i ett annat föbund.

Kanske att det är en lovande travhäst som fötts?:idea:

Om jag har för mej rätt så e de så här..
om du inte reggar hos STC så är nog SH det enda stället som tar imot en avkomma med helt okänd stam vilket det då blir ju.

STC om hästen har fullständig stam och är frysmärkt. Annars kan du ta hästen som okänd och regga i Svenska hästavelsförbundet. Ska du regga i STC kommer du inte få ta vilket namn du vill då ingen får heta likadant

Den lär ju inte vara frysmärkt eftersom fodervärden inte betalat hingstens avgifter... Därför föreslår jag att nya ägaren betalar hingstens avgifter så att den inte är blockerad/spärrad hos STC...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka