registrering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 775
M

misterhultspyret

var registrerar man ett skäck föl?
U: halvblods sto med full stam
E: skäck hingst reg pinto i USA
blir ca 160cm i mkh.
någon som vet vart man registrerar en sådan?
kan man få en sån godkänd för avel? isåfall var?

Du registrerar den i ASVH, men den får ju inte gröna papper. Kan inte säga vilken färg det blir, men risken är väl att det blir grå eftersom paint inte är godkänd ras för halvblodsavel?

Om det är ett hingstföl så kan du väl visa det på avelsvärdering, men det kan inte bli godkänt pga stammen. Men är det avelsvärderat så är det ju tillåtet att använda i allmän avel.

Om det är ett stoföl så behöver du inte få det godkänt. Men betäck isåfall med en godkänd halvblodshingst, om det är det du är ute efter!

För att skaffa pass är ASVH rätt förening (om du inte nöjer dig med hästavelsvförbundets grundpass) men dessutom har du möjlighet att registrera din häst has Svenska Skäckföreningen http://hem.passagen.se/skackforening/

I dagsläget kan den inte bli godkänd för avel, däremot kan den bli avelsvärderad och alltså laglig att använda. Det finns ett förslag om att ersätta kravet på avelsvärdering med enbart en veterinär kontroll, men jag vet inte om/när det i så fall ska införas. Läs mer på http://www.svehast.se/allm/Praktiskinfo.pdf

Blodtypa eller DNA testa sto,föl och hingst så får du grå papper hos ASVH med full härstamning om föräldrarna har detta.Vet inte om det krävs något mer numera?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 654
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 415
Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
881
Senast: warg
·
Avel Hej! Jag har noll koll på detta med avel då detta blir mitt första föl nästa är. Tänkte kolla lite med kanske mer erfarna personer, mitt...
Svar
19
· Visningar
2 264
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka