Registrering av föl, Talong

Molekyl

Trådstartare
Hejsan. Har en fråga ang reg på föl. Min lille har nu fällt fölpälsen och jag tänkte därför ta och fixa pass o dyl.
Letade fram pappren jag fått från hingsthållaren och hittar i den en liten extra talong. På denna skall det skrivas i resultatet av dräktighet mm. Dock skulle den ha varit inne senast en månad efter fölning och detta har jag alltså totalt missat!!!
Det står även en ruta för "fölavgift" vad menas med det?

Ska jag skicka in den även fast det är 3 mån försent?

Tacksam för svar!

/Malin

Sv: Registrering av föl, Talong

Ja, det är klart att du ska skicka in den. Så hingtshållaren vet vad det blev.
Jag antar att du inte hade levandeföl-avgift på din hingst.

Jag hade levande föl-avgift.
Jag skickade in talongen resultat av betäckning till min hingsthållare. Då fick jag tillbaka en faktura på levande-föl-avg.
När jag betalat den fick jag en blankett för att kunna registrera mitt föl. På den blanketten har hingstägaren fyllt i stam m.m. och att alla avgifter till honom var betalt.
Det pappret skickade jag in tillsammans med signalementsbeskrivning till ASVH. Det tog ca 3 veckor så fick jag fölis pass.

Har du använt en hingst med levande föl-avgift är den som avses! Är inte denna betald ska du inte kunna registrera fölet.

Kontakta hingsthållaren och tala om att du missat att skicka in talongen!

Hej. Tack för svaren!

Nej det var 90 dgr dräktighet som gällde. Och jag har ju redan fått de andra pappren för registrering med stam och tecken och dyl.
Hingsthållare vet att det blev ett levande föl, jag ringde några dagar efter födseln och berättade för dem vad det blev.

Men där det står "fölavg" på talongen behöver jag alltså inte skriva i nåt?

/Malin

Nej, fölavgift på den blanketten avser väl levande fölavg.
Ring och fråga din hingsthållare så vet du ju säkert.
Jag blir lite tveksam om du måste skicka in den blanketten när du har 90 dygns avg och redan har meddelat hingsthållaren att det blev ett föl av ett visst kön. Men det är klart. Det kan vara svårt för hingsthållaren att hålla reda på alla så att dom vill ha det pappersvägen för att inte blanda ihop några.
Och eftersom de skickat ut blanketten till dig vill de säkert ha den i retur, ifylld.
Ring och säg att du missat det och att den är på väg.

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan För cirka 2 veckor sedan tog jag omhand om ett engelskt fullblod sto på 14 år. Hon hade tidigare blivit vanvårdad hos en äldre...
Svar
10
· Visningar
1 704
Senast: mackan
·
S
Avel En lång historia kort - Jag har helt plötsligt ett fullblodsto hemma. Tanken var att sälja henne när hon fått ordning på sina...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: sarabacklund
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 125
Senast: andover
·
E
Hästvård hejsan har ett sto med spatt på höger bak behandlad och rönkad på atg hon har mittimellan spatt inte grov eller lätt varit markerande...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: elkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka