Registrera kennelnamn JRT...*help*

fragansia

Trådstartare
Min lilla mamma är i valet och kvalet om hon ska registrera ett kennelnamn.
Hon funderar nämligen på att ta en kull efter sina hundar(jack russel terrier).

Hon har några förslag som hon funderar på, alla har anknytning till platsen där hon bor.
Det svåraste är ju att bestämma sig för vilket...

Tar hon det englska förslaget så kan hon inte ha svenska namn på valparna.
Tar hon det svenska så kan hon inte ha tjusiga engelska namn...(allt enligt mamsen)(som är väldigt förtjust i tjusiga engelska namn)

Tycker ni att resonemanget är fånigt?
Hu hade ni gjort/tänkt?

Hur är det med företagsnamn (lokal elfirma)?
Kan man ha det som kennelnamn??

Bilder på hundarna:
Birk
birkfram.jpg

Wilma
wilmaframbildjan04.jpg

Om hon inte har tänkt att ta mer än en eller två kullar behöver hon inte ansöka om kennelnamn. Skulle hon ändra sig, så får man påföra max 3 kullar kennelnamn i efterhand.

Annars resonerar jag som din mamma, å,ä & ö är bannlysta till engelskt kennelnamn och engelska namn till svenskt kennelnamn. Det är en av anledningarna till att jag inte tog vare sig det ena eller andra......

Eftersom det brukar ta ett tag innan man får igennom något namn så kan hon med fördel skicka in alla sina förslag, och bara rangordna dem inbördes.

Mvh
Duvan

Fast i det här fallet skall kennelnamnet registreras i JRTC, inte SKK, så det är förmodligen inga problem att få igenom ett namn.

Det finns ju en massa varianter att välja på. Jaktanknytning kanske, eller någonting som relaterar till Birk som er första russell eller Wilma som er första stamtik... Någonting gjort på "jack" eller "russell". Själv funderade jag på Jackpot's, det blev dock Spotlight's tillslut eftersom det har en dubbelbetydelse för min del, min första högställda russell var vit med svarta prickar och min nuvarande avelshane är vit med svarta prickar = spots. Dessutom är ju de här hundarna som skinande små ljus - spotlights! :)

Att göra något med bostadsorden går ju om man inte planerar att flytta. Översätter man rakt av så blir det ju i detta fall "River Valley" (Rivervalley), eller River Dale" (Riverdale). Inte så illa.

Förresten, visst kan man väl ha svenska namn på valparna till engelska kennelnamn. Däremot kan det kanske se lite lustigt ut med långa tjusiga engelska namn efter ett svenskt kennelnamn, men visst går det. Är inte riktigt säker på vad för regler som gäller för att använda namn på firmor.

Just "Rivervalley" är ett av förslagen finns...
Dock är det en lokal elfirma som också heter det likaså lokala mc-klubben. Fast antagligen så spelar det ingen roll...

Aha. Det tror jag knappast är någon fara, det här namnet skall ju bara registreras just i JRTC och inte som företag. Dessutom är det ju ett ganska neutralt namn såtillvida att det inte är något stort varumärke. Det går säkert bra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka