Registrera avkommer i ASVH på utalndsreg sto ?

gylle

Trådstartare
Kom på att jag inte vet vad som gäller längre, tidigare reggade man ju stona i asvh när man importerade dem annars kunde man ju inte lösa tävlingslicens så därmed var de ju ASVH reggade när det blev dags för avkommer i Sverige. Nu är det ju ändrat så att en häst endast skall ha ett regnr inom EU vilket medför att stoet inte längre behöver reggas i ASVH men vad händer då med avkomman ???? Räknas mamman ändå automatiskt som "grön" reggad om hon är berättigad till det (alltså hon skulle blivit det om man reggade henne i ASVH).
Eller skall man "så att säga" ändå regga dem i ASVH (trots att de behåller sitt utländska regnr)??
De ändrar ju så mkt hela tiden så man hinner inte med, har bara på de sista femåren hunnit med flera olika alternativ.
Häst 1 har endast svensk reghandling (utländsk behölls av asvh) (2000)
Häst 2 fick svensk men stämplad med "endast giltig med utländskt orginal" och orginalhandlingen fick vi tillbaka med passet. (2001)
Häst 3 fick svenskt pass (utan ovanstående stämpel) samt att vi fick tillbaka orginalhandlingen) (november 2002)
Häst 4 fick behålla sitt utländska pass men fick instämplat ett svenskt regnr. (april 2004)
Alla dessa är danska och har alltså både ett danskt och ett svenskt regnr.
Nu sitter jag alltså här med ytterligare en dansk (som även skall betäckas därav viktigt att det blir rätt för avkommeregistreringen) och fattar inte om jag skall göra någon registrering överhuvud taget ??? HJÄLP ??!!!???!!
 
Sv: Registrera avkommer i ASVH på utalndsreg sto ?

Jag har precis fått hem en Hollänsk dam och nä jag ringde och frågade hur jag skulle göra så sa de att jag skulle ta ut en id- och chip-kontrollant och sen skicka in hennes Hollänska pass tillsammans med id-papprena och kopia på köpekontraktet.
Om jag ville tävla innan jag fått de nya papprena skulle jag bara ringa och anmäla henne hos ridsportförbundet (?) i hennes gamla nr och sen ringa och lämna de nya nr när jag fick hem de.
Blev ju inte direkt något svar på din fråga, men iaf...
Lycka till!
 
Sv: Registrera avkommer i ASVH på utalndsreg sto ?

Ja men nu är det ju så att EU har förbjudet just detta att de får ett nytt regnr i Sverige, en häst får endast ha en identitet (alltså regnr) inom EU. Vet att det var en massa tjafs på ASVH då de ju tappar massor av inkomster på att regga alla importer. Som lagen säger (som trädde i kraft någon gång strax efter att jag reggade min sista alltså någon gång 2004-2005) så får de inte ha ett nytt regnr i sverige utan skall enbart ha sitt ursprungsregnr det är det som gör mig förvirrad om hur jag skall göra.
Det jag reagerade på i ditt fall är att du skrev att du skulle ta ut id-kontrollant har din alltså inte hästpass från Holland ? Har de fullständigt pass (med id-beskr) så behöver man inte detta då de som sagt behåller sitt gamla pass oavsett vilket. Chip är inte krav på halvblod.
 
Sv: Registrera avkommer i ASVH på utalndsreg sto ?

Det beror på om ditt sto är stambokförd eller inte.

Är hon stambokförd i Danmark så är hon stambokförd i erkänd avelsförening och behöver inte göra om det, hon kan bli mor till svenskregistrerade stamboksston och hingstar.

Är hon inte stambokförd, måste hon först registreras i ASVH´s grundstambok för att kunna stambokföras i ASVH.

För att lösa Svensk tävlingslic,, räcker att hästen är registrerad och har pass.
För att lämna avkommor att registrera i Sverige behöver hon inte registreras i ASVH, men om avkommorna skall avelsvärderas och stambokföras måste modern vara stambokförd (i ASVH eller erkänd avelsförening)

peråke
 
Sv: Registrera avkommer i ASVH på utalndsreg sto ?

Jag kan INGENTING om sånt här... Men det var så hon sa till mej.. JO, hon har pass med id-beskr från holland... Men var tvungen att ha svensk id-kontroll oxå...Vet inte om de kommer att skicka tillbaka hennes gamla pass och bra stämpla in nytt nr, det sa hon inget om... och jag frågade inte, tog för givet att hon skulle få nytt... Och hon sa att det var tvunget att vara en kontrollant godkänd för både id- och chipkontroll. Kanske ska ringa och kolla igen så jag inte lägger ut pengar i onödan på något som egentligen inte behövs...
 
Sv: Registrera avkommer i ASVH på utalndsreg sto ?

Du som verkar ha lite koll på vad som gäller. Vet du om danmark har samma regler som oss vad gäller stambokföring alltså att stoet skall ha en avkomma ? Blir inte klok på detta. Då de danska genomför sin "kåring" som 3 åringar och blir ju då om de är tillräckligt bra kårade alltså tilldalade stambokföring i olika grader DH, DS eller RDH, RDS( om de genomfört sadelkåring också). Mitt nya sto är kårad och fått resultatet RDH (alltså dansk huvudstambokshoppe med godkänd sadelkåring) men hon har inte fått ut sitt RDH nummer, spånar på om detta beror på att hon ännu ej har fått någon avkomma och det automatiskt sker när hon får avkomma eller om det helt enkelt är så att detta blivit något fel och de bara missat att ge henne sitt nummer. Kåringsresultatet är inskrivet i hennes hästpass så det råder ju ingen tvekan det är bara numret som saknas. Uppfödarna själv är inte så kunniga utan vet inte varför hon inte fått ut sitt RDH nummer.
 
Sv: Registrera avkommer i ASVH på utalndsreg sto ?

Hej
Jag vet inte om kårade Danska ston skall ha fött föl--innan de får stamboksnummer.

Men det bör du kolla med avelsföreningen.

Vill lägga till lite som jag inte tänkte på när jag var trött.

Avlar man på ett sto registrerat i av ASVH erkänd avelsförening och stoet INTE är grundregistrerat och Stambokfört i ASVH, kan då stoet inte avkommebedömas och få ett index.

ASVH läggser förstås endast möda på att samla in uppgifter och uppdatera avelsvärdet för ston som är ASVH´s egna avelsston.

För att kunna avelsvärderas och stambokföras i ASVH är det krav på att stoet är infört i ASVH´s grundstambok. För att införas i ASVH´s grundstambok skall stoet vara grundstambokförd (registrerad) i avelsförening erkänd av ASVH och tillsammans med sitt pass skicka in en ID kontroll med chipsavläsning för att visa att stoet är det sto som passet beskriver.

Stoet förs då in i ASVH´s grundstambok och kan sedan avelsvärderas och stambokföras i ASVH. Stoet behåller sitt ursprungliga registreringsnummer som via nummerserien visar hennes rastillhörighet, ASVH tilldelar henne enbart ett Svenskt sorteringsnummer. Hur detta utförs i dag vet jag inte, men antar stämpel och Svenskt sorteringsnummer.
peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Registrera avkommer i ASVH på utalndsreg sto ?

Kårade danska ston behöver inte ha föl vid sidan för att få stamboksnummer.
 
Sv: Registrera avkommer i ASVH på utalndsreg sto ?

Är du säker på detta ? I så fall blir det till att jaga dansk varmblod då har något blivit fel betr hennes stamboksnummer.
 
Sv: Registrera avkommer i ASVH på utalndsreg sto ?

Jag har kollat ett flertal ston på HesteData som haft stamboksnummer men inga registerade avkommor.
 

Liknande trådar

Avel Ja, vad tycker ni om detta: http://www.asvh.se/nyheter_behallare/information-ang-beslut-i-stamboksfragan Kort resumé av ovanstående...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 599
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Sitter här med nya hingstreglementet som jag fick hem med bruksprovspapperna. Blir inte klok på om detta ännu är fastställt av SH eller...
Svar
3
· Visningar
886
Senast: Alexia
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 468
Senast: Blossi
·
B
Hästmänniskan Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför...
Svar
10
· Visningar
1 479
Senast: Linda L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp