Regional tävling

Magnum

Trådstartare
Jag vet att hästen måste vara registrerad för att få tävla regionalt, min häst har hästpass, räcker det? det borde ju betyda att han nu är regad i sin rasförening?
Innan hästpasset var han däremot inte regad nånstans.

Om man tävlar regionalt, när får man inte längre tävla lokalt då? Syftar på dressyr nu.
Hörde att om man tävlar LA eller högre regionalt får man inte längre starta lokalt (ekipaget alltså, hästen får ju starta med annan ryttare lokalt fortfarande.)
Är det då så att om jag startar LA1 reg kan jag inte starta LA1 lok samma år?
Eller gäller det bara lägre klasser än (som i exemplet) LA1? Kanske får jag starta en LA1 lok men inte längre LB1,2,3 lok.

Många frågor men jag hoppas nån kan reda ut lite åt mej! :D

Sv: Regional tävling

Magnum skrev:
Jag vet att hästen måste vara registrerad för att få tävla regionalt, min häst har hästpass, räcker det? det borde ju betyda att han nu är regad i sin rasförening?
Innan hästpasset var han däremot inte regad nånstans.

Hästen ska ha HÄSTLICENS inte hästpass.

Magnum skrev:
Om man tävlar regionalt, när får man inte längre tävla lokalt då? Syftar på dressyr nu.

När man blivit uppklassad, man får olika poäng för olika tävlingar (finns en tabell i TR) när man fått tillräckligt många poäng så får man inte starta längsta klassen t ex. LC (För då är man för duktig)..sedan när man får ännu mer poäng får man inte heller starta LB...

magnum skrev:
Hörde att om man tävlar LA eller högre regionalt får man inte längre starta lokalt (ekipaget alltså, hästen får ju starta med annan ryttare lokalt fortfarande.)
Är det då så att om jag startar LA1 reg kan jag inte starta LA1 lok samma år?

Eller gäller det bara lägre klasser än (som i exemplet) LA1? Kanske får jag starta en LA1 lok men inte längre LB1,2,3 lok.

Många frågor men jag hoppas nån kan reda ut lite åt mej! :D

Självklart får du tävla både regionalt och lokalt så länge du inte är uppklassad ur klasserna

Klart vet jag att jag måste ha hästlicens, frågan var om hästpasset räcker för att FÅ en hästlicens då hästen måste vara registrerad. Kanske flummig fråga från mej..

Hörde nämligen förra helgen att en tjej inte fick tävla lokalt för hon hade startat La (eller högre) då fattade jag som att man atomatiskt inte får starta lokalt igen, Alltså lägre än LA...

bara om man har "för många" poäng i LA på minst reg...

Hästpass är ju registreringen av din häst, alltså kan du skaffa Hästlicens.. (är jag till 95% säker på)

Det där med uppklassning, på lokal är det ju som du säkert vet inga sånna gränser, alltså kan du rida lokalt m plac. hur länge som helst utan att bli uppklassad. Men däremot på regional räknas det ju, men då är det ju ett visst antal poäng. så en LA på regional med 40% räknas ju inte..

Har hästen pass så är den också registrerad. Om du letar i passet så hittar du säkert ett registreringsnummer, eller kanske det kallas ID-nummer i passet. Registreringsnumret måste du skriva på licensblanketten så du måste ta reda på numret.

Vad du tävlar på för nivå spelar ingen roll, det är när du placerar dig på regionaltävling och högre som du måste hålla reda på det. Du kan alltså i princip tävla både lokaltävling och nationell tävling om du inte placerar dig (fast för att tävla nationellt måste du kvalificera dig på regionaltävling, men du kan kvalificera dig utan att vara placerad).
Varje placering på regionaltävling och högre ger dig (eller rättare sagt hästen) uppklassningspoäng. När du fått ett visst antal poäng på en nivå (eller högre) så får du inte längre tävla den nivån.
Exempel: du har i dressyr fått 15 p i LB, 4 i LB och 2 i LA. Då har du 15+4+2=21 uppklassningspoäng för LC och får inte starta LC längre (gränsen går vid 20), du har 4+2= 6 uppklassningspoäng för LB och for fortfarande starta LB (gränsen går vid 50).
För ponny finns även uppklassning ur lokaltävling. Har du 50 uppklassningspoäng så får du inte tävla lokaltävling längre.

Att du STARTAR regionaltävling utesluter dig alltså inte från lokaltävling, det är dina placeringar som avgör.

:)
Intressant, mycket bra människor som kan sina saker märker ja :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 687
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·
Körning Det börjar dra ihop sig för tävling med min travartant.. :) Är det helt galet att starta första dressyren inne på travet? Hästen kommer...
Svar
6
· Visningar
1 192
Senast: minimal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka