Redo för att skaffa katt?

cherie

Trådstartare
Jag och min sambo vill skaffa en katt. Framförallt vill jag det, eftersom jag saknar att ha djur i huset så enormt mycket sedan jag flyttade hemifrån! Min pojkvän pluggar och är hemma relativt mycket, jag har inget jobb för tillfället (bara ett extrajobb) men ska söka ett deltid eller heltidsjobb till hösten är det tänkt. Vi har gått i kattankar ett tag och sökt mkt info m.m. och känner oss mer och mer sugna.

Det är bara så att ALLA avråder oss från att skaffa katt! Min sambos mamma, min mamma, min mormor, mina mostrar. I princip alla jag berättar mina funderingar för. De säger att det är så mycket jobb, att man binder sig så mycket osv. Men detta är vi fortfarande medvetna om, vi tänker försäkra oss om att vi har kattvakter ifall vi skulle behöva några, och dessutom ha ett andra alternativ ifall katten inte skulle trivas hos oss som innekatt. Min pappa kan nämligen ta hand om katten i så fall.

Vi bor i en lägenhet på 40 kvadrat, men så vitt jag har hört så är det ingen fara för en katt om man har lite klättermöjligheter osv. Vi hade även tänkt gå ut med katten osv.

Men nu så vill jag fråga er bukare! Hur är det egentligen att ha katt? Hur gamla var ni när ni skaffade era, hur bodde ni och hur gick det? Vi blir så himla osäkra när alla nära och kära avråder oss... :crazy:

Sv: Redo för att skaffa katt?

Skaffa två, det är mycket mindre jobb och mindre dåligt samvete än att ha en ensam katt.

Jag har haft katt hela livet och skaffade två innekatter när jag flyttade hemifrån till lägenhet (utekatterna fick bo kvar i mor och fars villa). Jag tycker inte alls att man blir särskilt låst av katter, dom klarar sig fint en dag om man vill iväg på nåt. Ska man bort en längre period är det oftast mycket lättare att fixa kattvakt än t.ex. hund eller hästvakt.

Det är så pass alltså? Har faktiskt hört det förut, att det ska vara "enklare" med två katter för att de stimulerar/aktiverar varandra. Går det då att skaffa två kattungar samtidigt, eller blir det någon slags rivalitet mellan dessa när de blir äldre? Jag är i grund och botten en hundmänniska, så jag tänker ofta i "hundbanor". Det här med katt är nytt för mig, men jag tycker jättemycket om katter också och är mycket mer sugen på en katt än en hund just nu.

Skönt att höra någon med erfarenhet! Faktum är att vi bor precis granne med min storebror och hans sambo älskar djur, tror inte de skulle ha några problem med att vara kattvakt om vi ska bort en längre tid. Inte för att vi brukar resa bort, men ifall att...

Jag blir bara så himla osäker när alla ska avråda oss... Suck! De skulle säkert bli ännu tokigare om vi skulle skaffa oss två små liv! ;)

Senast ändrad:

Min erfarenhet stämmer precis överens med vad Haukur säger. Två katter är OTROLIGT mycket enklare och mer lätthanterligt än en ensam innekatt. Jag har bara hittat två nackdelar: dubbelt så dyrt (ändå inte särskilt dyrt) och dubbelt så mycket katthår. Men var noga med att du kan få kattvakt. Innan vi skaffade katt så såg vi till att ha flera kandidater och så varierar vi mellan dem - annars blir de så avundsjuka haha.

Min familj var också emot att jag och min sambo skulle skaffa katt, just det där med att man blir så bunden osv osv. Men jag tycker att det löser sig om man ger sig fan på att det ska lösa sig. Man får se till att planera en stund i förväg!

Just nu har inte jag några katter hemma hos mig (bara marsvin :p) då jag bor så litet, men har vuxit upp med katter och det finns hemma hos mina föräldrar. Jag tänkte bara smita in och svara angående frågan om man blir bunden; ja, det blir man ju förståss och jag kände samma tvekan när jag skaffade marsvin igen efter att ha flyttat hemifrån MEN; jag är hellre lite bunden och har djur än lever ett liv utan dem. Jag tycker det känns så tomt och tråkigt när man inte har några. Gör det som känns bäst för ER. Jag lovar, alla mostrar, kusiner, mammor, ja vilka det nu var, kommer säkerligen älska den lilla kissen när dom ser den och vilja vara kattvakt ;) :D
Man lever bara en gång så... kör hårt och lycka till.

Går det då att skaffa två kattungar samtidigt, eller blir det någon slags rivalitet mellan dessa när de blir äldre?
Ja det är tom enklast att skaffa två ungar samtidigt, gärna ur samma kull. Vuxna katter kan ha problem att acceptera nya katter på deras revir men kattungar älskar lekkompisar och katter som växer upp ihop blir det sällan problem med. Hade jag varit du hade jag skaffat två ur samma kull av samma kön, det blir absolut enklast:)

Delvis KL.

Hm, nu har jag fått mig ytterligare en funderare! Det känns som ett jättestort steg att hoppa från ingen katt till två katter ;) Sedan är jag lite orolig att det inte ska finnas tillräckligt mycket utrymme för två katter, vi har till exempel inte jättemånga hyllor och dylikt som de kan klättra omkring på. Fast sådant kan man såklart bygga på senare.

Hur mkt kostar det att ha två katter ungefär? Hjälp, nu blev jag ännu mer osäker, även om ni säger att det är enklare att skaffa två så känns det "större"!

40 kvm låter helt okay för två katter om de får möjlighet att klättra på höjden. Bygg en egen hög klösmöbel? Eller någon annan konstruktion som passar in precis så ni bor. Vi har t.ex. två små fönster uppe vid taket och vi har placerat klösmöbeln så att katterna lätt kan komma upp och ner i fönstren och klättra uppe på bokhyllorna.

En försäkring ligger på ungefär 50kr/mån och mat och sand går ungefär på 50kr/mån - det kan vara lite mer eller lite mindre beroende på vilken mat man köper och i vilka mängder. Så ca 100kr/mån för varje katt man har. Sedan blir det alltid extra dyrt i början då man köper in en massa kattsaker, vilket är jätteskoj :D

100 kronor per månad? Oj, vi har räknat på minst 500 per katt. Så det dubbla skulle vara ganska dyrt tänkte jag.

Vi har redan en kattmöbel (ganska liten dock) som vi fick av min pappa när hans katt dog. Han är nog den enda som tycker vi ska skaffa katt ;). Vi får i alla fall försöka klura ut någon lösning så att två katter kan samsas om ytan... Som det ser ut i dagsläget finns det inte tillräckligt med klättermöjligheter för två katter, skulle jag tro.

Behöver man två kattlådor för två katter? Eller kan de gå på samma?i

Vet ni förresten om allergirisken ökar om man har två katter än om man har en? Med tanke på allt dubbla katthår. Jag var nämligen pälsdjursallergiker som liten (4-5 år) men det gick över vid 7 års ålder då jag började rida. Sen dess har jag ju varit och jobbat på ridläger i flera år och bott med massa olika pälsdjur, utan att märka något. Vi har även haft hund som sagt. Men katter sägs ju vara ett av de mst allergiframkallande djuren, inte sant? Är så rädd att min gamla allergi ska bubbla upp igen. Det är lite därför jag är så mån om att pappa ska kunna ta hand om katten ifall det inte fungerar att den bor här hos oss. Dock vet jag inte om han är beredd på att ta emot TVÅ katter om så skulle vara fallet.

Suck! Ett stort dilemma det här...

(Och jag vet! Har redan gått runt i massa djuraffärer och spanat ut kattlådor, kattburar (heter det så?), matskålar och leksaker!!)

Senast ändrad:

Två katter på 40 kvm är inga som helst problem om man bara möblerar med tanke på katterna. Har man plats för en katt har man plats för två. Jag och mina kissar bor på 43 kvm och det fungerar alldeles utmärkt. Ser man bara till att de kan leva på höjden också (ett takhögt klösträd är en bra investering, jag köpte mitt på tyska eBay, och därifrån har de också tillgång till ovansidan av mina bokhyllor) samt att de har platser där de kan dra sig tillbaka och vara i fred om de vill det, så kan de leva ett bra kattliv även i en lite mindre lägenhet.

Jag skulle definitivt råda dig att skaffa två. Innekatter kräver ju mer aktivering och stimulans från sina människor än utekatter. En ensam innekatt blir enormt beroende av sina ägare för att få den stimulans den behöver, medan två katter kan aktivera varandra så att man blir lite friare. Mina har väldigt stort utbyte av varandra, de sover ihop, tvättar varandra, busar och bråkar. :p

Mina två kostar mig runt 400 kr i månaden med mat, sand och försäkring. Mina går på samma låda, men i vissa fall kan det behövas två.

Oj, vad billigt det var med katter! Mycket billigare än vad jag hade räknat med. Då är pengar definitivt inget hinder för att skaffa två i alla fall. Det känns såklart roligare för de små liven om de har varandra också. :)

Lämnar katterna våra möbler mer i fred om de är två tror ni? Är lite rädd för att de ska totalt förstöra vår nya soffa och nya gardiner nämligen :)

Har de tillräckligt med andra bra klösmöjligheter än möblerna brukar det inte vara några problem att få dem att låta bli, men helt säker kan man nog inte vara. Man får vara noga med att visa dem var de får och inte får klösa redan från början.

100 kr/mån tycker jag är ganska lågt räknat. Jag har tre katter och försäkringen/katt är ca 50 kr/mån (156 för alla tre tror jag det är..), sen köper jag 1-2 säckar sand/mån, varje säck kostar 85 kr. Kattmaten... Ja jag ger mjaus mat, det går åt ungefär en burk om dagen för tre katter, kostar väl 10-11 kr, säg 300 kr/mån på tre katter =100 kr/katt. Försäkring, sand och mat kostar alltså ungefär 200 kr/katt här.
Räknar du på 500 kr/mån för två katter så kan du nog känna dig säker på att inte över skrida det. Sen får du ju räkna med att veterinärvård kan tillkomma, jag lägger undan 100 kr/djur (totalt 700 kr/mån) till en speciell veterinärbuffert varje månad...

En bra stor klösmöbel är en bra investering. Finns stora och billiga på E-bay. Ellos tror jag också har vettiga. Jag har köpt min skitbilliga superbraiga på Hornbach för knappt 700 kr.

Angående ytan så bodde jag i en liiiten studentlägenhet på 27kvm med mina katter i två år, 1½ år med två och sista halvåret med tre. Dom led inte alls av det men man får ju städa lite oftare när man har så många djur på litet utrymme. Ett stort klätterträd, kanske någon vägghylla (lättast att sätta upp fristående hyllplan och klä med heltäckningsmatta) kan räcka gott. Tunnlar är nåt som mina katter älskar också.

Jag skulle rekomendera en kattlåda/katt, dels vill en del ha egen låda men framförallt så blir inte lådan så skitig om man inte hinner mocka flera gånger om dagen.

Visst ökar allergenerna ju fler katter du har. Är du orolig för allergi bör du tänka på att okastrerade hankatter är de mest allergena. Kastrerade vuxna katter är mindre allergena än kattungar. Kan därför vara vettigt att titta på omplaceringskatter, kanske vända sig till ett katthem?

Tack så jättemycket för det utförliga svaret! Jag behöver verkligen sån här info! Faktum är att vi redan har kollat på omplaceringskatter, vi har varit på öppet hus på ett katthem alldeles i närheten av där vi bor. Dessutom tänkte jag kanske att man kunde vara "foderväder" åt en omplaceringskatt till en början för att se hur det fungerar. Att vuxna katter är mer allergivänliga än kattungar var jättebra information, det hade jag ingen aning om.

Tack återigen :)

Okay, mina 50kr/mån per katt kanske var lågt räknat. Vi har rabatter på mat för att vi är akuthem och så handlar vi den billigaste kattsanden på prisextra. Skulle vi handla en dyrare kattsand skulle det säkert bli ganska mycket dyrare då det går åt mycket kattsand till innekatter. Vi har försökt att beräkna kostnaderna per katt och månad men vi har inte lyckats än ;) Räknar man med 100kr/mån och katt plus försäkring 50kr/mån och katt så har man en marginal. Att ha pengar undanstoppade för veterinärbesök är också klokt.

Jag blev också chockad när jag insåg hur billigt det är med de månatliga kostnaderna för katt :D Det är mest alla kattsaker man kan köpa som blir dyrt :angel: Brukar hävda att djursaker mest är till för matte och husse ;) Mina katter nöjer sig med husses strumpa eller mattes suddgummi..

Du har redan fått en massa bra tips, så nu väntar jag bara på bilder på dina nya katter ;) Omplaceringskatt från katthem/kattförening låter som ett superbra alternativ. Med en vuxen katt vet du ju exakt vad du får också :p

Dessutom tänkte jag kanske att man kunde vara "foderväder" åt en omplaceringskatt till en början för att se hur det fungerar.
Det vore kasnke det allra bästa. Det kan nämligen vara så att du klarar av en individ men inte en annan. Man kan ofta anmäla sig som jourhem och får då hem en katt som man har hemma tills den omplacerats och får sitt eget hem. Funkar det med jourkissen kan du ju behålla den;) Fråga asfaltsflicka, hon har haft jourkatter...

Tänk också på att det ofta är saliven och urinen man är allergisk mot så är du orolig, låt inte katten slicka på dig.

Tack så jättemycket för det utförliga svaret! Jag behöver verkligen sån här info! Faktum är att vi redan har kollat på omplaceringskatter, vi har varit på öppet hus på ett katthem alldeles i närheten av där vi bor. Dessutom tänkte jag kanske att man kunde vara "foderväder" åt en omplaceringskatt till en början för att se hur det fungerar. Att vuxna katter är mer allergivänliga än kattungar var jättebra information, det hade jag ingen aning om.

Tack återigen :)

Du och din sambo låter kloka som verkligen tänker igenom, räknar och klurar innan ni skaffar katt! :bow:

Jag tänkte precis rekommendera att ni vände er till ett katthem när jag läste raderna ovan. Fördelen med att vända sig till ett katthem är att där kan ni få stöd, svar på alla frågor som dyker upp och har alltid dem som stöd i ryggen efter ni fått hem katt/katter som ni kan ringa när det behövs. Väljer ni att ta två vuxna katter (antingen som jourhem eller permanent) som redan bor ihop och är polare gör ni sannerligen en god gärning, de är nämnligen ofta svåra att hitta hem åt. Ofta vill folk köpa en kattunge eller endast en vuxen katt.

Dessutom vet ni vad ni får, personlighetsmässigt. Små kattungar vet man aldrig vad de växer upp till för personligheter, det kan ju ändras mycket under första året. En vuxen katt som bor på katthem är dessutom van vid små ytor, har ofta haft det tufft tidigare i livet och är vana vid liten yta. Personalen på katthemmet har också lärt känna katterna och vet om de passar som innekatter. Vissa f.d. hemlösa katter äääälskar innelivet och skulle inte vilja gå ut ens om de fick, för de har endast hemska minnen utav utelivet.

De brukar också vara färdigvaccinerade, kastrerade och ID-märkta, vilket kan vara skönt att ha färdigt. Dessutom, köper ni katt från katthem skapas också leidg plats för dem att ta in och rädda fler katter.

En fråga, de i er släkt som avråder er ifrån att skaffa katt, har de egna djur? Hundar?

Lyssna inte på dem, de vet inte vad de pratar om ;) Det är en underbar glädje att ha katt, de är så intelligenta, lyhörda, vackra och självständiga. Jag upplever också att katter som man skaffar som vuxna, tex från katthem, de som haft det tufft i livet, blir än mer kärleksfulla när de väl blivit trygga i nya hemmet, det är som om de ännu mer uppskattar det sköna familjelivet eftersom de vet hur hemskt det KAN vara här i livet.
Men alla katter är ju speciella på sitt sätt.

Stort lycka till!

Ja, ju mer jag tänker på det, destu mer tror jag verkligen på den här idéen med katthemmet. Tyvärr läste jag på deras hemsida att de inte säljer katterna till allergiker, eftersom de inte vill riskera att katterna måste flytta igen. Dock vet jag inte om jag räknas som allergiker längre, men sådant kanske man kan kolla upp hos läkaren och få ett definitivt svar? I bästa fall har jag ju växt ifrån allergin, men jag kanske ändå är överkänslig... Suck!

Och de i min släkt har djur, mest hundar ;). Fast mormor och mina mostrar har haft katter, likaså min pojkväns mamma. Men jag börjar inse att jag inte ska lyssna på dem. De har varit skeptiska mot många av mina val här i livet, som senare har blivit bland de bästa val jag gjort :).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 544
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag har funderat ett tag på att skaffa katt (eller katter) men jag är himla osäker på om jag har rätt förutsättningar för det. Är...
Svar
11
· Visningar
1 494
Senast: Beet
·
Katthälsa Startar en egen tråd istället för att ta över en annan tråd jag började skriva i. :D Jag funderar starkt på att skaffa katt! :banana...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama