Recepttråd för hästägare

Nebraska

Trådstartare
Ja, och alla andra med brist på tid och inte sällan också brist på pengar :D.
Surdeg och pulled pork i all ära, men det är ju inte många dagar som man kan lägga timmar på matlagning.
Jag börjar med att bjuda på ett recept på en snabb pastarätt. Vegetarisk, men receptet kommer verkligen från en ägarinna till en korvfabrik. Jag är inte någon receptslav, så jag har inga exakta mått.

Korvstopperskans pasta

Riv morötter ( lagom med två/person), strimla purjolök( en purjo på fyra ungefär). Låt fräsa i en panna med lite finhackad vitlök & chili. (Finns färdighackad chill i& vitlök fryst från Findus. De är bra räddningsplankor att ha i frysen!). Dutta på ett par msk balsamvinäger . Häll på valfri grädde. Låt puttra någon minut och smaka av med salt och peppar. Strö över valnötter. Servera med nykokt pasta.
LYX: Välj färsk pasta. Kokar på ett par minuter :).
BUDGET: Tillsätt en burk krossade tomater så räcker det till matlådan också.
 
Sv: Recepttråd för hästägare

Snabb billig god fiskgryta för 4 pers
Hacka och fräs en gullök
Koka 10 potatisar
Häll två burkar krossad tomat över den frästa löken
Häll i en liten burk ansjovis
Smaka av med salt och peppar
i med ett paket fryst fisk tex sej eller torsk
Låt Fisken sjuda i tomatsåsen
Servera med kokt potatis

Råvarukostnad ca 50 kr och tidsåtgång 20 min
 
Sv: Recepttråd för hästägare

3405.png


Man ska inte vara blyg för att använda halvfabrikat. Konsten är att hitta något som smakar bra. Den här gillar jag, trots att den inte har ett dugg med riktig Vindaloo att göra. Ingen styrka att tala om. Jag brukar smula ner några piripiri. Så skarvar jag gärna i lök, paprika och tomat. Lyxar man till det så blir det Naan eller Papadoms till.
 
Sv: Recepttråd för hästägare

Linssoppa - billigt, nyttigt och mättande...

Skala och tärna morötter och potatis, koka i (grönsaks-) buljong tillsammans med purjolök (skuren i småbitar) och några dl röda linser. Salta efter smak. Variera genom att tillsätta en påse saffran...

För dig som inte använt röda linser tidigare - de är pyttesmå, behöver inte blötläggas innan och de kokar sönder och gör så att soppan blir lite "tjockare".

Sen tillhör jag den skara som älskar ärtsoppa :d, som jag brukar göra vegetarisk (alltså utan fläsk i). Även detta oerhört billigt, nyttigt och mättande. Där gäller det att hälla bort vattnet de svällt i och skölja en extra gång innan man gör soppan, så blir det inte lika "fisigt" efteråt... Recept finns på förpackningen.
 
Sv: Recepttråd för hästägare

Ärtsoppa är fantastisk mat!

Man kan även göra grön ärtsoppa. Jag fräser lite schalottenlök direkt i kastrullen, sen har jag i djupfrysta gröna ärter och kokar allt i lite vatten med fond eller buljongtärning. Sen är det bara att köra i mixern. Det är gott att finklippa lite färsk chili över soppan, man kan också ha i en klick crème frâiche om man vill. Och så en ostmacka bredvid. :d
 
Sv: Recepttråd för hästägare

*kl*
Har fryst spätta och flundra i frysen, grymt smidigt att tina under lite vatten och steka. Samtidigt ångkokar jag frysta grönsaker alt steker till fisken. Klart på 10 min allt som allt! Ska det vara lite lyxigare river jag citronskal i crème fraiche och har in lite citronsaft och rör om. Fungerar bra med laxbitar också, det är gott att ångkoka fisken också.
Strimla lövbiff och steker snabbt och hälla över lite wokgrönsaker, cashewnötter och en klick tahini blir gott, brukar servera med mangochutney. Också max tio min att laga.
Omelett är ju också god snabbmat, lite riven ost och paprika brukar jag ha i.

Sen är tryckkokare en himla bra grej. Sånt som tar tid att laga annars går på ett nafs, tex ärtsoppa :) Grytkött som behöver koka länge annars blir klart på 20 min.
Är ett fan av långkoksmat annars, det är smidigt att ställa in i ugnen på fm och sen gå ut och göra annat under tiden. Men det blir ju mer på helgen. Vi gör alltid mycket mat åt gången så det finns att värma i veckan. Men det går ju att ställa in kött på låg ungsvärme på morgonen så är det klart när man kommer hem från jobbet på kvällen. Är mest planeringen som ska till för det.
 
Sv: Recepttråd för hästägare

Jag har lite olika maträtter beroende på vad jag känner för. Men två som är "favoriter" när sambon inte är hemma gör jag då:

Spaghetti med ost och skinksås
Börja med att sätta på en gryta med vatten för spaghettin. Lägg i spaghettin när vattnet kokar.

Smält smör och blanda ihop det med vetemjöl.
Häll i mjölk
I med riven ost och skinka (jag brukar ha picnicbog på burk)
Persilade krydda efter smak.
Kolla så att osten har smällt och skinkan är varm, sedan är den klar. Man kan även ha i purjolök om man vill :)


Den andra är pasta med kyckling och beasås i ugn:
Ugn på 200grader
Koka upp vatten till mackaronerna (föreslagsvis penne)

Skär kycklingfiléer i mindre bitar och stek. Salta och peppra

Blanda till 2 påsar beasås och koka upp.
2 dl creme fraish samt 2msk Mango Chutney.

Häll pasta, kyckling och såsen i en ungsfast form och in i ugnen i ca 20min. Sedan är den klar.
 
Sv: Recepttråd för hästägare

Billig och nyttig mat:

Du behöver:

♥ Krossade tomater
♥ Kokosmjölk
♥ Go green snabbkokta linser
♥ Berbere-krydda (etiopisk krydda, vette fan vars den går att köpa...)
♥ Go green snabbkokta linser
♥ Habanero
♥ Röd currypasta
♥ 1 gul lök
♥ Salt
♥ Peppar

Fräs löken med currypastan och en finhackad habanero, salta, peppra och sätt i berbere.

Släng i krossade tomater och kokosmjölk, låt koka ihop.
Släng i linserna som du har kokat, låt allt puttra ihop till en enda stor härlighet.

KLART!

41a8b88c8a5711e3953312711fa89a5a_8_52eb69f688e59d4b3368ba7d.jpg
 
Sv: Recepttråd för hästägare

Ska allt koka lika länge, tärnade morötter, potatis och linser?
Jag brukar göra så att jag kokar upp buljongen medan jag skalar och tärnar morötterna, som behöver koka längst. Lägger i morötterna så får de koka medan jag skalar och tärnar potatis och skär purjolöken, som läggs i efterhand. Och sist lägger jag i linserna. Sen ska det ju helst koka extra länge så att alla ingredienserna kokar sönder, så man behöver inte ta tiden särskilt noga.
 
Sv: Recepttråd för hästägare

Min panikpasta som barnen älskar.

1 pkt bacon
1 liten gul lök
1 burk champinjoner
1 liten créme fraishe
Lite soya
Vit peppar

Klipp bacon i små bitar och hacka löken.
Fräs bacon och lök och lägg i champinjoner mot slutet.
Häll i créme fraishen och rör runt.
Smaka av med soya och vitpeppar.

Servera med valfri pasta. Ena barnet vill ha äggula i skal på toppen.

Plättlätt och går fort. :)
 
Sv: Recepttråd för hästägare

Vi gjorde billig spaggetti sås på mestadels rester från tacos.

Creme fraice, tomater och paprika över från tacos
1 paket bacon

stek bacon i med tomaterna sedan i med paprica å creme fraice krydda efter smak vart jätte gott :d
 
Sv: Recepttråd för hästägare

Jag har färdiga pajskal i frysen. När jag äter tacos hivar jag ner resterna i ett pajskal. Toppar med lite ost och gratinerar. Så är lunchlådan till dagen efter fixad :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp