Recepttips tack! Mat utan mejeriprodukter!

hobbyryttare

Trådstartare
Nu har jag total torka på idéer...
Min sambo kan av olika skäl inte äta så mycket "såsiga" produkter. Alltså framför allt mejeriprodukter men också kokosmjölk och liknande.
Men vi fastnar i att det blir diverse wokvarianter och köttfärsfräs...och nu känns det som jag inte kan komma på nåt nytt alls att laga.

Vi lagar hyfsat mycket mat båda två, äter det mesta och testar gärna nya idéer, men jag behöver inspiration! Är det nån som kan hjälpa mig? Släng in era bästa tips på "såsfri" vardagsmat så är jag evigt tacksam!
 
Alltså går såser och soppor bort helt. även om de inte är mejeribaserade?
Jag tänker annars att man kan ha buljong som bas och sedan göra grytor/såser/soppor på passerade/krossade tomater eller bönor/linser?
Ett plättenkelt recept är att koka pasta, sedan ha i valfri korv (om ni äter det, så spelar det nog ingen roll vilken sort) efter ca halva tiden, och därefter när det bara är någon/ett par minuter kvar hälla i frysta grönsaker. Behövs ingen sås eller något.
Omelett? Crepés? Pajer?
Jag brukar blanda linser, ris och grönsaker och ha till typ fisk, rör man ihop det behöver man ingen sås (möjligtvis att man kan ha på lite chilisås om man vill då)
 
Men går det inte bara att byta ut såsen mot något annat rinnigt.
Funkar inte soja eller havremjölk heller?
Till pannbiff o kokt potatis är det jättegott med finriven kål o lingonsyltsröra tex.
 
Nej, alltså såser och soppor som inte är mejeribaserade funkar, var nog lite otydlig där.
Men det blir mycket grönsaksblandningar med valfritt kött till alt såser som är tomatbaserade och jag börjar ledsna lite... så letar bara lite ny inspiration :)

Omelett och allt annat som innehåller ägg går också bort tyvärr. Därmed också crepes eftersom de innehåller mjölk.
Men tack för dina annars fina tips!
 
Det är ju en bra grund. Det kommer du faktiskt väldigt långt på!
Vad fungerar i protein/kolhydrat/fett/fiberväg?
Ägg går bort, något annat?
 
Inget mer som går bort nu, vad jag kan komma på. Han är måttligt förtjust i linser men gillar bönor. Vi äter alla typer av kött och fisk. Finns heller inga begränsningar när det gäller kolhydrater eller annat.
 
Jag ater inte heller mjolkproducter och sjalv anvander jag mycket salsa i alla olika varianter, guacamole, chimichurri och liknande saser ar supergott och kan varieras i det oandliga.
Jag river ibland gronsaker och lagger en bit fisk pa och in i ugnen i foliepaket garna med ett par citron skivor pa fisken. Mycket gott och lagom "blott".

Jag anvander mest vinaigrette dressing, men i vissa saser och dressingar anvander jag mayonnaise, nu kan jag ju ata eggs, men man kan ju gora en "vegan mayo" for att utesluta aggen.

Jag inte bara mar battre sedan jag uteslutit det mesta av mjolkprodukter, det ar dessutom mycket nyttigare och, faktiskt, godare. :)
 
Svamprisotto

  • 1 1/2-2 dl torkad skogssvamp, t ex trattkantareller och/eller trumpetsvamp. Alt ca 3 dl färsk svamp.
  • 1 msk olivolja
  • 1 rödlök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 l grönsaksbuljong (alternativt 8 dl buljong + 2 dl torrt vitt vin)
  • 4 dl rundkornigt ris, t ex arborio
Gör så här
Lägg svampen i en liten skål. Slå kokhett vatten över tills svampen är täckt och låt dra i 10 minuter. Sila av, men spara vätskan.

Koka upp buljongen i en kastrull och håll den kokande under lock.
Skala och finhacka lök och vitlök.

Hetta upp oljan i en stor kastrull och fräs lök och vitlök på låg värme i några minuter, rör om då och då. Rör ner riset och låt fräsa en kort stund. Slå över svampspad och buljong (eller svampspad och vin) tills det täcker. Låt koka in och rör om ofta. Tillsätt mer vätska när den kokat in, tills all vätska är slut eller riset är mjukt med en hård kärna. Servera genast.
 
Nu har jag total torka på idéer...
Min sambo kan av olika skäl inte äta så mycket "såsiga" produkter. Alltså framför allt mejeriprodukter men också kokosmjölk och liknande.
Men vi fastnar i att det blir diverse wokvarianter och köttfärsfräs...och nu känns det som jag inte kan komma på nåt nytt alls att laga.

Vi lagar hyfsat mycket mat båda två, äter det mesta och testar gärna nya idéer, men jag behöver inspiration! Är det nån som kan hjälpa mig? Släng in era bästa tips på "såsfri" vardagsmat så är jag evigt tacksam!

Lagar du kinesiskt, koreanskt eller vietnamesiskt är det i princip aldrig sås, och det finns ju massor av god mat där.

Lite andra tips:
Pasta med bacon, paprika och lök
Ugnsstekt fisk med tapenadetäcke, potatis och blomkål
Teriyakilax med broccoli (woka med lite chili och vinäger) och ris
Linda kycklinglårfiléer runt rosmarinkvistar, lägg i en ugnsform tillsammans med stora vita bönor, klyftad rödlök och körsbärstomater. Häll på lite olivolja, pressad citron och timjan, kör i ugnen.
Stek bacon knaprigt tillsammans med chili, paprikapulver och spiskummin, ha i hackad lök, och när den är mjuk lite majs och en burk blackeyebeans, avsluta med lite bbq-sås. Servera med grillad eller ugnsbakad sötpotatis.
Ceviche (går att göra på nästan all fisk), servera med kokt sötpotatis och majs.
Korv med potatis-blomkålsstomp och senap
Gong bao-kyckling (kinesisk klassiker, googla recept)
Ratatouille, ris och korv eller kyckling
Gazpacho
Nasi goreng (skippa omeletten)
Romescosås, saltkokt potatis och kött av något slag
Ugnsbakad aubergine fylld med ajvar, aubergine och valnötter, ev fetaost ovanpå, stekt polenta till.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 031
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp